Descoperiri surprinzătoare în urma defrișărilor de pe Valea Oltului: Ruinele Turnului Spart de la Boița

Publicat: 24 aug. 2024, 07:12, de Andrei Ceausescu, în Cultură , ? cititori
Descoperiri surprinzătoare în urma defrișărilor de pe Valea Oltului: Ruinele Turnului Spart de la Boița

Defrișările recente de pe Valea Oltului, necesare pentru construcția autostrăzii Sibiu-Pitești, au avut un impact neprevăzut asupra mediului și patrimoniului cultural al regiunii. Pe lângă modificarea peisajului natural, aceste lucrări au scos la iveală relicve istorice importante, oferind o nouă perspectivă asupra trecutului bogat al zonei.

Printre descoperirile cele mai semnificative se numără ruinele Turnului Spart de la Boița, un monument istoric de mare importanță pentru România. Construit în secolul XVI, Turnul Spart a reprezentat un punct de frontieră între Imperiul Austro-Ungar și Țara Românească, având un rol crucial în controlul circulației comerciale și militare.

 

Arheologii și specialiștii în patrimoniu au fost surprinși să descopere rămășițele acestei fortificații medievale sub stratul de vegetație care acoperea zona. Ruinele, care includ zidurile exterioare și Turnul, erau anterior greu accesibile din cauza vegetației dense și a terenului accidentat. Defrișările necesare pentru construirea autostrăzii au deschis acum calea pentru o explorare detaliată și documentare a acestui important simbol istoric.

Turnul Spart, cu codul LMI: SB-II-m-A-12334, era un element de apărare esențial pe drumul ce lega Valahia de Transilvania, controlând atât traficul naval pe Olt, cât și cel terestru. În prezent, însă, structura sa se află într-o stare avansată de degradare, iar zidurile rămase sunt pe cale de prăbușire.

Descoperirile recente au stârnit un val de entuziasm în rândul pasionaților de istorie și arheologie. Aceștia au postat imagini și comentarii pe rețelele de socializare, evidențiind importanța descoperirii și oportunitatea rară de a explora acest monument istoric. „Pentru prima dată văd cum arăta restul construcției ce făcea parte din complexul turnului de la Boița. Deși părea accesibil, vizitarea era dificilă din cauza vegetației și terenului inclinat. Acum, datorită lucrărilor de defrișare pentru autostrada A1 Sibiu – Pitești, avem șansa de a vedea zidul care pornea de pe coasta muntelui și se extindea până în albia Oltului”, a scris pe Facebook utilizatorul „Țara cu Balauri”.

Această descoperire nu doar că aduce o nouă lumină asupra trecutului istoric al Valei Oltului, dar și subliniază importanța echilibrării dezvoltării infrastructurii cu conservarea patrimoniului cultural. În timp ce defrișările au dus la descoperirea unor comori ascunse, ele au ridicat și întrebări privind protecția continuării acestui patrimoniu într-o eră a schimbărilor rapide.