ÎPS Teodosie despre Inteligența Artificială: există limite pentru prostie?

Publicat: 24 aug. 2024, 09:16, de Radu Caranfil, în LIFESTYLE , ? cititori
ÎPS Teodosie despre Inteligența Artificială: există limite pentru prostie?

ÎPS Teodosie, Arhiepiscopul Tomisului, un personaj ce pare să își fi găsit locul într-un spectacol perpetuu al absurdului, a reușit din nou să își depășească propria reputație cu o declarație care sfidează logica și modernitatea. De data aceasta, ținta lui este nimeni alta decât inteligența artificială (IA), pe care o consideră „fără legătură cu realitatea” și un substitut periculos pentru rațiunea umană. Dacă nu ar fi trist, ar fi chiar amuzant. Teodosie se menține în topul imbecilității. Și asta nu are nici o legătură cu religia.

Înalt Prea Șpăguitul în era tehnologiei

Într-o epocă în care tehnologia avansează cu o viteză incredibilă și schimbă fundamental modul în care trăim, muncim și interacționăm, un înalt prelat ortodox se simte în mod evident copleșit de aceste schimbări. Așa cum ne-a obișnuit, ÎPS Teodosie a răspuns unei întrebări despre IA cu o combinație de ignoranță și nonsens, afirmând că această tehnologie „se substituie rațiunii omului” și că ne transformă în ființe „aproape nelucrătoare”.

Este ironic să auzim aceste cuvinte din gura unui om care pare să aibă o relație destul de problematică cu realitatea însăși, având în vedere numeroasele scandaluri în care a fost implicat. Să ne reamintim că acesta a fost acuzat de luare de mită și, deși faptele sale ar fi trebuit să ducă la o pedeapsă justă, el a reușit să scape neatins. Poate că, în viziunea sa, „realitatea” este un concept flexibil, dependent de cum se aliniază astrele sau, mai degrabă, banii.

Între realitate și fantasmă

ÎPS Teodosie declară cu convingere că IA „nu are legătură cu realitatea”. Este o afirmație curajoasă, mai ales când vine de la cineva care pare să trăiască într-o realitate paralelă, unde integritatea și legea sunt doar opțiuni, nu obligații. A ignora progresul tehnologic și să declari că inteligența artificială este „fără legătură cu realitatea” nu este doar o dovadă de necunoaștere, ci și o dovadă a fricii de schimbare.

În mod ironic, tehnologia pe care o denigrează este cea care a făcut posibilă difuzarea cuvintelor sale „înțelepte” pe platforme online, precum și înregistrarea și diseminarea opiniilor sale. Fără „calculatorul” pe care îl disprețuiește cu atâta ardoare, vociferările sale ar fi rămas probabil limitate la un cerc restrâns de enoriași. Dar ce ar fi lumea fără acești înalți prelați care își dau cu părerea despre tot și toate, fără a înțelege măcar subiectele asupra cărora își exprimă opiniile?

O lume a contrastelor: scriptură versus Inteligență Artificială

ÎPS Teodosie merge mai departe în retorica sa lipsită de temei, afirmând că este „mult mai folositor să citești o carte pe pagini scrise pe hârtie decât pe calculator”. Desigur, este dreptul fiecăruia să prefere o carte fizică în locul unui e-book, dar a ridica această preferință personală la rang de dogmă este ridicol. Să fie acesta un apel disperat de a păstra controlul asupra minților credincioșilor, care, cu ajutorul tehnologiei, ar putea începe să gândească mai critic și mai informat?

De altfel, încercarea sa de a discredita IA denotă o teamă profundă față de pierderea autorității într-o lume în care informația și cunoașterea nu mai sunt monopolizate de o elită clericală. În mod paradoxal, tocmai această „inteligență artificială” pe care o denigrează are potențialul de a îmbunătăți viața miliardelor de oameni, de la diagnosticarea bolilor la predicția fenomenelor naturale și până la facilitarea accesului la educație. Poate că adevărata problemă pentru ÎPS Teodosie este tocmai această accesibilitate crescândă la cunoaștere și informație, care amenință să demitizeze rolul Bisericii în societate.

Inseminarea In Vitro și alte „blasfemii” ale științei

Ca și cum declarațiile sale despre IA nu erau suficient de absurde, ÎPS Teodosie simte nevoia să își expună și opiniile despre inseminarea in vitro, pe care o consideră „împotriva firii”, dar care, totuși, aduce pe lume oameni „cu voia lui Dumnezeu”. Este dificil să urmărești logica acestui raționament. Într-o lume în care mulți cupluri se confruntă cu dificultăți de a avea copii, tehnologia medicală le oferă o șansă reală la fericire. Dar, în mintea ÎPS Teodosie, această șansă este o „blasfemie” care trebuie cumva justificată printr-o interpretare teologică strâmbă.

Acest tip de discurs nu doar că este retrograd, dar este și periculos. A descuraja utilizarea tehnologiei medicale pe baza unor interpretări religioase înguste poate avea consecințe devastatoare pentru cei care ar putea beneficia de pe urma acesteia. Într-un moment în care Biserica ar trebui să fie un sprijin pentru oameni, ÎPS Teodosie pare mai degrabă preocupat de a-și menține influența prin promovarea unei viziuni învechite și restrictive asupra lumii.

Un prelat ațipit în propria sa „realitate”

În final, declarațiile ÎPS Teodosie despre inteligența artificială și inseminarea in vitro nu sunt altceva decât o reflecție a unei mentalități incapabile să accepte schimbarea și progresul. Este trist să vedem cum un om aflat într-o poziție de influență alege să își folosească platforma pentru a promova ignoranța și frica în locul înțelepciunii și compasiunii.

În loc să se adapteze și să înțeleagă cum tehnologia poate fi folosită în beneficiul umanității, ÎPS Teodosie alege să rămână blocat într-o lume a prejudecăților și a ideilor învechite. Dacă Biserica Ortodoxă Română dorește să rămână relevantă în secolul XXI, ar trebui să se distanțeze de astfel de personaje și să îmbrățișeze un dialog deschis și informat cu lumea modernă. Până atunci, vom continua să asistăm la spectacole absurde în care oameni ca ÎPS Teodosie își construiesc propriile versiuni ale realității, complet separate de lumea în care trăim cu toții.