Autoturismul personal și rezervările on-line rămân preferate pentru vacanțele românilor

Publicat: 27 aug. 2024, 20:47, de Alexandru Bogdan Grigoriev, în Turism , ? cititori
Autoturismul personal și rezervările on-line rămân preferate pentru vacanțele românilor
Foto: neilhuffman.com

Autoturismul personal  rămâne  mijlocul  de transport  preferat  pentru deplasarea în concedii. Totodată, rezervările online sunt preferate față de  cele oferite de agențiile de voiaj, relevă un studiu efectuat în perioada 14 – 19 august de compania Cult Research, în colaborare cu Agenția de turism Melior Travel.

Pentru vacanțele în țară, autoturismul personal este alegerea majorității participanților la studiu (70%). În privința vacanțelor în străinătate, 16% dintre români aleg avionul ca mijloc de transport preferat, iar 12% preferă să călătorească în afara țării tot cu mașina.

În mod  interesant,  doar  2%  dintre  respondenți  folosesc  avionul  pentru  deplasările recreative între orașele din România, ceea ce subliniază o preferință națională clară pentru  călătoriile  cu  mașina. Acest lucru se datorează  datorită  flexibilității  deplasărilor,  posibilității  de  a transporta mai multe bagaje sau costurilor reduse comparativ cu alte mijloace de transport.

Anca Drugan, CEO Melior Travel, comentează: „În ultimii ani, costul biletelor de avion a crescut considerabil, iar companiile low-cost nu mai sunt ce au fost odată. Acesta este un motiv important pentru care mulți români continuă să prefere călătoriile cu mașina, care oferă nu doar flexibilitate, dar și un cost previzibil.”

Când  vine  vorba  de  rezervarea  concediilor,  preferințele  românilor  urmează tendințele  globale  de  digitalizare. Aplicațile  online  sunt  preferate  de  41%  dintre respondenți, cu o utilizare mai mare în rândul femeilor (47%) decât al bărbaților (36%).

În schimb, o cincime dintre cei chestionați rămân loiali agențiilor de turism tradiționale,  bărbații  având  o  pondere  mai mare, 24%,  față  de  femei, cu doar  17%.

Cu  toate acestea, 39% dintre respondenți nu  au  o  opțiune clară  între  cele două  variante, indicând  o  flexibilitate  în  alegerea metodei de  rezervare  în  funcție  de  context  și ofertă.

În acest context, Melior Travel observă o evoluție semnificativă în comportamentul consumatorilor.  Anca  Drugan,  CEO  Melior  Travel,  subliniază:  „Deși  vedem  o tendință de digitalizare, agențiile de turism încă joacă un rol crucial pentru acei clienți  care  apreciază  consultanța  personalizată  și  siguranța  oferită  de  un intermediar de încredere. De aceea, ne concentrăm pe oferirea unor pachete care combină  avantajele  tehnologiei  cu  expertiza  noastră  locală,  pentru  a  răspunde nevoilor diverse ale clienților noștri.”

Motivele  care  stau  la  baza  evitării  agențiilor  de  turism  sunt  variate,  dar  se concentrează în principal pe costuri și percepția unei oferte avantajoase doar pentru agenții, nu și pentru clienți.

Aproape jumătate dintre cei care nu folosesc exclusiv agențiile, 45%, consideră că agențiile de turism sunt mai scumpe, iar 38% cred că agențiile sunt mai interesate să vândă oferte avantajoase pentru ele însele, nu neapărat pentru clienți. În plus, 29% dintre participanții la studiu consideră că oferta agențiilor este limitată, comparativ cu cea disponibilă pe aplicațiile specializate de rezervări.

Alexandru Zodieru, CEO Cult Research: „ Opțiunea pentru rezervările online se regăsește în special în rândurile generațiilor Y și Z, care valorizează flexibilitatea aplicațiilor online și accesul rapid la multiple opțiuni prin intermediul acestora.”

Anca  Drugan,  CEO  Melior  Travel,  a concluzionat:  „Considerăm  că  turiștii  au  un  grad relativ redus de familiarizare cu serviciile pe care le oferă o agenție de turism  și cu beneficiile de a lucra cu un consultant specializat. Pe o piață care nu este încă pe deplin informată despre avantajele serviciilor unui expert în turism, mulți clienți nu realizează că pot economisi timp și efort  considerabil, lăsând planificarea vacanței în  mâinile profesioniștilor.”