One United Properties folosește manipularea prin omisiune încercând să ascundă scăderea cifrei de afaceri cu 17% și a profitului cu 20%

Publicat: 28 aug. 2024, 10:02, de Cristian Matache, în ECONOMIE , ? cititori
One United Properties folosește manipularea prin omisiune încercând să ascundă scăderea cifrei de afaceri cu 17% și a profitului cu 20%

Dezvoltatorul imobiliar One United Properties, controlat de finanțiștii Victor Căpitanu și Andrei Diaconescu, a raportat o cifră de afaceri pe primul semestru din acest an de 699,4 milioane de lei și un profit brut de 228,6 milioane de lei.

În comunicatul prezentat opiniei publice, reprezentanții dezvoltatorului susțin că au avut o creștere a profitabilității cu 11% pe segmentele cheie ale companiei, care însumează venitul net din proprietăți rezidențiale și veniturile nete din chirii. Doar că realitatea e puțin altfel. One United Properties a raportat o scădere a cifrei de afaceri în primele șase luni cu 17,1% și a profitului net cu 20,6%, aspecte care nu au fost menționate în comunicat. În perioada similară a anului trecut, cifra de afaceri a One a fost 843,5 milioane de lei, conform datelor prezentate de companie la finele lunii august 2023, o creștere cu 25% față de anul de dinainte, fapt foarte bine accentuat în comunicarea societății. De asemenea, profitul net a fost de 286,9 milioane de lei, înregistrând o creștere de 13% față de S1 2022 (o scădere de 17% față de aceeași perioadă a anului trecut, dacă se include impactul din câștigul unic).

”Scăderea a fost de fapt o creștere combiantă”

Scăderile au fost ignorate cu bună știință de One, iar strategia de comunicare publică s-a axat pe ”creșterea combinată de 11%”. „Creșterea combinată de 11% a profitabilității în cele două segmente principale ale noastre, până la 244 milioane de lei, subliniază puterea și reziliența modelului nostru de afaceri, bazat pe diviziile rezidențială și de birouri performante”, a declarat Victor Căpitanu, co-CEO al One United Properties.

Totuși, compania spune că veniturile din segmentul rezidențial au ajuns în primul semestru al anului la 524,1 milioane de lei, o scădere de 13% față de anul anterior. Dar, adaugă societatea tandemului Căpitanu-Diaconescu, venitul net din proprietățile rezidențiale a crescut cu 7%, ajungând la 190,4 milioane de lei. ”Această creștere a fost determinată de noile dezvoltări inițiate între 2022 și prima jumătate a anului 2024, unde avansul semnificativ al lucrărilor de construcție împreună cu vânzările și pre-vânzările semnificative de unități rezidențiale au condus la rezultate îmbunătățite. Marja netă din vânzările rezidențiale a crescut de la 29,5% în S1 2023 la 36,3% în S1 2024, reflectând impactul construcțiilor aflate în derulare”, se spune în comunicat.

One ascunde realitatea pentru a opri scăderea cotațiilor la bursă

Prin această manipulare prin omisiune, One United Properties încearcă să ascundă adevărata situație financiară în scopul evitării scăderii tot mai mult a acțiunilor la bursă. Conform graficului disponibil pe site-ul Bursei de Valori București, cotația acțiunilor One a scăzut cu 16,2% de la începutul anului, iar trendul pare să nu se oprească.

 

Ce trebuie să reținem din comunicarea One

–  Scăderea veniturilor din segmentul rezidențial: Veniturile din segmentul rezidențial au scăzut cu 13% față de anul anterior, ceea ce poate indica o scădere a cererii sau dificultăți în vânzarea de noi unități. Chiar dacă venitul net din proprietăți rezidențiale a crescut cu 7%, această scădere a veniturilor totale este un semn negativ.

–  Scăderea poziției de numerar: Poziția de numerar a scăzut cu 20% în prima jumătate a anului 2024. Acest lucru ar putea sugera o presiune asupra lichidităților companiei, posibil din cauza cheltuielilor ridicate pentru dezvoltări și construcții.

–  Creșterea raportului loan-to-value: Raportul loan-to-value a crescut cu 2 puncte procentuale față de sfârșitul anului 2023, ajungând la 30%. Deși acest nivel este încă considerat relativ scăzut, creșterea poate indica o dependență mai mare de finanțare externă și un risc potențial mai mare.

–  Provocările din industrie: Deși comunicatul menționează angajamentul față de calitate și stabilitate, se recunoaște existența provocărilor din industrie, ceea ce sugerează că mediul de afaceri poate fi dificil și imprevizibil.