Se anunță recesiunea? Companiile de lux scad la bursă
Companiile care au în portofoliu branduri de lux precum Tiffany, Saint Laurent, Balenciaga, Bottega Veneta, Bulgari, Givenchy, Moet & Chandon scad în acest an în ciuda creșterii piețelor de acțiuni în 2024.
Cum grosul vânzărilor nu vine din zona super-bogaților ci clasei de mijloc care vrea doar să afișeze percepția bogăției, slaba performanță a acestor companii anunță vremuri grele pentru economie.
Practic, reducerea cererii pentru aceste branduri de lux arată o deteriorare a finanțelor clasei de mijloc și, în perspectivă, o potențială recesiune.
Este adevărat, mulți dintre multipli bursieri ai acestor companii sunt și acum supraevaluați, în ciuda corecțiilor din 2024, dar asta e oricum o caracteristică a burselor din Vest care au crescut susținut din toamna lui 2022 când criza energiei le aruncase în teritoriu “bear market” (corecție de 20%).
Vuitton nu rupe gura târgului la bursă
LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton SE (simbol bursier MC.PA) a fost înființată în 1987 prin fuziunea casei de modă Louis Vuitton (fondată în 1854) cu Moët Hennessy, care a fost înființată în urma fuziunii din 1971 dintre producătorul de șampanie Moët & Chandon (fondat în 1743) și producătorul de coniac Hennessy (fondat în 1765)
Pe lângă Louis Vuitton și Moët Hennessy, portofoliul LVMH include Tiffany, Dior, Fendi, Givenchy, Marc Jacobs, Stella McCartney, Loewe, Loro Piana, Kenzo, Celine, Sephora, Princess Yachts, TAG Heuer și Bulgari.
În urmă cu un an, la finalul lunii august 2023, acțiunile se tranzacționau cu 860 euro. Au crescut apoi până la un maxim de 950 euro la mijlocul lunii martie 2024 pentru a se plasa acum în jurul a 750 de euro. În ultimele 12 luni corecția este de 14%
Acțiunile au un PER (raport între prețul de vânzare și profitul pe acțiune) de 23 și un randament la dividend cu profitul estimat de 1,8%.
Profitul înainte de taxe (EBIT) a crescut de la 17 miliarde euro în 2021, la 20 miliarde în 2022 și 22 miliarde în 2023 dar investitorii nu mizează pe o continuare a trandului de creștere, de aici declinul cotațiilor. după o raportare care arată o scădere cu 1,3% a veniturilor în ultimul trimestru. În octombrie 2023 acțiunile atinsesera 1.000 euro
Nici Balenciaga nu se simte bine
Kering este o corporație multinațională cu sediul în Franța, specializată în produse de lux. Deține mărcile Gucci, Balenciaga, Bottega Venetă, Yves Saint Laurent, Creed și Alexander McQueen.
Acțiunile KER s-au descurcat chiar mai rău, corecția pentru ultimele 12 luni fiind de 46% (în august 2023 o acțiune era 500 euro și a ajuns în prezent la 259 euro).
După așa o ajustare, multipli bursieri par mai normali, cu un PER de 15 și randament la dividend de 5%.
Proftul pre-taxe a fost de 4,6 miliarde euro în 2021, a crescut la 5,6 miliarde în 2022 dar s-a corectat la 4,5 miliarde euro în 2023.
Cosmeticele în picaj cu 40% în SUA
Estée Lauder Companies Inc (simbol bursier EL) este o companie multinațională americană de cosmetice, producător și distribuitor de produse de machiaj, îngrijire a pielii, parfumuri și îngrijire a părului, cu sediul în Midtown Manhattan. Este a două cea mai mare companie de cosmetice din lume, după L’Oréal. Compania deține un portofoliu divers de mărci, inclusiv La Mer, Jo Malone London, Clinique și Tom Ford Beauty.
În ultimul an acțiunile au scăzut de la 156 dolari la 92 dolari. PER-ul este de 85 iar randamentul la dividend de 2,8%.
Profitul înainte de taxare a scăzut de la 3,2 miliarde dolari în 2021, la 1,6 miliarde dolari în 2022 și 1,1 miliarde dolari în 2023.
L’Oreal se simte însă ceva mai bine, cu o corecție de numai 2,2%. În ultimele 12 luni. Acțiunile se tranzacționează la Paris cu 390 euro, după ce în luna mai atinsesera maximul perioadei, la 455 euro. PER este 32 iar randamentul la dividend 1,6%.
Evoluția mai bună la bursă se explică prin faptul că L’Oreal a reușit să obțină o creștere a profitului și în 2023 (EBIT-6 miliarde euro în 2021, 7,6 miliarde în 2022 și 8,2 miliarde euro în 2023)