Băncile au momente de bunătate. Au acordat uneori sume mai mari decât cererile clienţilor, la soluţionarea litigiilor
Clienţii băncilor pot obţine sume mai mari decât cele solicitate în procedurile de soluţionare amiabilă a litigiilor, potrivit informaţiilor transmise miercuri de Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB).
„În cazurile pe care le-am întâlnit în ultimele luni în cadrul CSALB am constatat situaţii particulare care pot reprezenta anumite tendinţe în relaţia consumatori-bănci. Au fost cazuri când consumatorii au solicitat sume mai mici decât cele oferite de către bancă. Asta arată faptul că băncile analizează situaţiile financiare particulare ale consumatorilor şi acordă despăgubirea în echitate, nu doar în funcţie de litera contractului sau de solicitarea scrisă a consumatorului”, a spus Alexandru Păunescu, reprezentantul Băncii Naţionale a României în Colegiul de Coordonare al CSALB.
Consumatorii pot obţine restituiri de sume mai mari decât cele solicitate
Florica O., Craiova: Am contractat un credit de 18.000 de lei pentru care reclam majorarea nejustificată a dobânzii variabile şi comisioanele încasate de bancă, precum comisionul de acordare credit, de administrare şi de urmărire riscuri. Solicit 2.000 de lei, reprezentând sumele încasate în temeiul acestor comisioane.
Soluţie acceptată de părţi în cadrul CSALB: Banca acordă o despăgubire totală de 920 de euro şi va transfera echivalentul în lei în contul indicat de consumator.
Consumatorii renunţă la procesele din instanţă după ce se înţeleg amiabil cu băncile
Mariana H., Botoşani: Am solicitat în instanţă, în două dosare distincte, constatarea caracterului abuziv al comisionului de acordare a creditului. În cadrul cererii trimise către CSALB, solicit restituirea sumei de 7.500 de euro, precum şi 3.500 de lei pentru cheltuieli de judecată.
Soluţie acceptată de părţi în cadrul CSALB: Banca acordă o despăgubire de 8.200 de euro, precum şi 5.000 de lei cheltuieli de judecată. Reclamanţii trebuie să depună în instanţă, până la primul termen de judecată, cererile de renunţare la proces.
Fraudarea conturilor poate fi soluţionată amiabil şi în cazul firmelor
Firmă din domeniul comerţului cu amănuntul: Am accesat un link cu o reclamă înşelăţtoare care se folosea de numele unei companii de stat. După aceea, din contul societăţii s-au făcut mai multe tranzacţii neautorizate. Am sesizat imediat banca pentru blocarea contului şi a cardurilor.
Soluţie acceptată de părţi în cadrul CSALB: Banca acordă din sume proprii, ca decizie comercială, echivalentul în lei a 23.000 de euro, fără ca prin aceasta să se înţeleagă că ar avea vreo culpă în legătură cu operaţiunile efectuate în contul societăţii.
În lunile de vară, consumatorii au trimis către CSALB cu 50% mai multe cereri decât în perioada similară din anul anterior, iar numărul negocierilor dintre consumatori şi bănci este cu 60% mai mare decât în lunile iunie, iulie şi august din 2023.
De exemplu, în prima săptămână din luna august, consumatorii au trimis 114 cereri de negociere cu băncile, al doilea cel mai mare număr de cereri săptămânale din acest an (recordul este de 115 cereri în săptămâna 18-22 martie).
Tot în luna august s-a înregistrat cel mai mare număr de dosare constituite într-o săptămână, de la înfiinţarea CSALB. Astfel, băncile au acceptat 34 de negocieri în perioada 19-23 august.
Aproximativ 2.500 de cereri au trimis consumatorii de la începutul anului şi s-au derulat până în prezent 720 de negocieri.
Potrivit reprezentantului CSALB, o provocare tot mai mare pentru sistemele informatice ale băncilor o reprezintă tranzacţiile frauduloase de valori mici.
Consumatorii sunt atraşi de faptul că achiziţionează un bun sau un serviciu subevaluat, autorizează în aplicaţia de home banking respectiva tranzacţie, dar prin asta oferă infractorilor informatici accesul la conturi, de unde aceştia retrag ulterior sume neautorizate.
„Atragem atenţia atât consumatorilor, cât şi persoanelor juridice, să ia în serios tehnicile de fraudare mereu în schimbare pe care le folosesc infractorii informatici. Vedem cazuri în care pierderile pot fi de zeci de mii de euro. Accesarea linkurilor cu publicitate înşelătoare trebuie să fie precedată de simţul critic al utilizatorilor de internet. Trebuie verificată din mai multe surse autenticitatea site-ului sau a paginilor care reprezintă sursa linkului accesat”, a mai spus Alexandru Păunescu.