Confuzie și frustrare: Cum gestionează Allianz-Țiriac cazurile de daună totală

Publicat: 05 sept. 2024, 07:13, de Cristian Matache, în Dezvăluiri , ? cititori
Confuzie și frustrare: Cum gestionează Allianz-Țiriac cazurile de daună totală

Sorin Scoruș, un șofer din România, a trecut recent printr-o experiență frustrantă și confuză după ce a fost implicat într-un accident rutier. Deși accidentul nu a fost vina sa, procesul de despăgubire a fost departe de a fi unul simplu sau transparent. Mașina sa, achiziționată cu 3.000 de euro, a fost evaluată de Allianz-Țiriac ca fiind daună totală, iar suma oferită drept despăgubire a fost de 1.770 de euro. Mai mult decât atât, mașina a fost trimisă spre licitație fără ca Sorin să fie întrebat sau informat corespunzător.

Un proces de evaluare contestabil

Inițial, Sorin a urmat procedurile standard impuse de Allianz-Țiriac, trimițând fotografii ale mașinii avariate pentru evaluare. În loc să fie invitat la un service pentru o inspecție detaliată, Sorin a fost informat telefonic că nu mai este necesar să ducă mașina în service, deoarece aceasta a fost deja declarată daună totală. Deși vehiculul avea o valoare de achiziție de 3.000 de euro, Allianz-Țiriac a oferit 1.770 de euro pentru dauna totală, o sumă care, conform Sorin, nu reflectă valoarea reală a mașinii.

Ceea ce a agravat situația a fost faptul că mașina a fost automat trimisă spre licitație. Sorin nu a fost consultat cu privire la această decizie, și i s-a spus că suma obținută din licitație va fi dedusă din valoarea despăgubirii. Acest lucru l-a lăsat într-o poziție vulnerabilă, deoarece ar fi putut ajunge să primească și mai puțin decât cei 1.770 de euro inițiali.

Comunitatea online: sprijin și sfat

Nedumerit și frustrat, Sorin a apelat la comunitatea online pentru a înțelege mai bine situația și pentru a primi sfaturi. Utilizatorii de pe forumuri i-au explicat că nu este obligat să accepte decizia Allianz-Țiriac de a trimite mașina la licitație. Unul dintre utilizatori, Răzvan Cătălin, i-a explicat că are opțiunea de a păstra mașina și de a încasa suma oferită de asigurator, urmând să vândă ulterior epava pe cont propriu. Acest lucru i-ar putea permite să obțină o sumă mai mare decât cea oferită de licitație.

De asemenea, Iulian Will a subliniat importanța unui evaluator autorizat în astfel de cazuri. Dacă Sorin consideră că evaluarea făcută de Allianz-Țiriac nu este corectă, ar putea apela la un evaluator independent pentru a obține o evaluare mai justă. În cazul în care diferențele sunt semnificative, ar putea chiar să conteste evaluarea în instanță.

Probleme sistemice la Allianz-Țiriac: evaluări și comunicare deficitară

Cazul lui Sorin nu este unul izolat. Mulți alți șoferi au raportat experiențe similare, în care evaluările făcute de Allianz-Țiriac nu au reflectat daunele reale suferite de vehiculele lor. Ion Pop, de exemplu, a relatat că, după un incident auto, i-a fost refuzată de trei ori reconstatarea unor daune suplimentare care nu au fost incluse în evaluarea inițială. De asemenea, Sortan Luca Bogdan a avut parte de o situație în care i s-a cerut să plătească din buzunar pentru reconstatarea unor daune suplimentare, doar pentru ca acestea să fie incluse ulterior în devizul de decontare.

Aceste situații evidențiază o problemă mai largă în procesul de evaluare și de comunicare al Allianz-Țiriac. Deși compania susține că primele medii RCA din primul semestru al anului 2024 au rămas comparabile cu cele din 2023, dauna medie a crescut cu 20% în același interval. Aceasta poate sugera o încercare de a limita costurile prin evaluări mai stricte sau prin reducerea despăgubirilor, ceea ce afectează direct clienții.

Cum gestionarea defectuoasă a dosarului de daună la Allianz-Țiriac a condus la tensiuni

Gabriel Dănăilă s-a confruntat recent cu o situație complicată după ce și-a găsit mașina avariată în parcare. Deși vinovatul a fost identificat de poliție, interacțiunea cu asiguratorul Allianz-Țiriac a fost plină de întârzieri și lipsă de comunicare, lăsându-l pe Gabriel frustrat și fără o soluție rapidă.

Gabriel Dănăilă a făcut tot ce era necesar după ce și-a găsit mașina lovită: a mers la poliție, a obținut procesul-verbal și a deschis un dosar de daună la Allianz-Țiriac. După ce a primit confirmarea că dosarul a fost deschis, Gabriel a așteptat ca asiguratorul să ia legătura cu el pentru a începe procesul de evaluare și despăgubire. Însă, două săptămâni au trecut fără nicio veste de la asigurator.

După această perioadă de tăcere, Gabriel a decis să ia inițiativa și a sunat la Allianz-Țiriac pentru a afla de ce nu a fost contactat. Răspunsul primit a fost unul surprinzător: inspectorul de daune nu a reușit să dea de el pentru a-i cere informații suplimentare sau fotografii, deși Gabriel le încărcase deja pe platforma online a asiguratorului. Mai mult, Gabriel primise confirmarea prin e-mail că documentele au fost trimise și procesate.

Cu toate acestea, Allianz-Țiriac i-a cerut lui Gabriel să retrimită fotografiile și informațiile necesare pe o altă adresă de e-mail. Deși Gabriel a făcut imediat acest lucru, a continuat să aștepte fără rezultate timp de alte două săptămâni.

Intervenția ASF

După ce a fost ignorat timp de aproape o lună, Gabriel a decis să facă o reclamație la Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF). Această acțiune a declanșat, în sfârșit, o reacție din partea Allianz-Țiriac: a doua zi după depunerea reclamației, inspectorul de daune l-a contactat pe Gabriel pentru a-i solicita documentele necesare finalizării dosarului.

Această experiență a subliniat o problemă majoră în relația client-asigurator, așa cum a remarcat și un alt șofer, Adrian Dragomir, care a sugerat că cel mai eficient mod de a rezolva problema ar fi fost să ducă mașina direct la service, lăsând asiguratorul să se descurce cu formalitățile legale. Totuși, Gabriel a explicat că depinde de mașina sa și nu își poate permite să o lase în service pentru o perioadă lungă de timp. El a optat pentru reparația mașinii în regim propriu, planificând să facă reparațiile necesare într-un weekend, când avea timp liber.

O problemă sistemică

Situația lui Gabriel este doar una dintre multele întâlnite de șoferii din România care au avut de-a face cu Allianz-Țiriac. Lipsa de comunicare, întârzierile și evaluările subevaluate sunt teme recurente în plângerile clienților. Așa cum Adrian Dragomir i-a avertizat pe Gabriel, chiar și în cele mai fericite cazuri, sumele oferite de asigurator acoperă adesea doar o parte din paguba reală, uneori mai puțin de 60%.

Ce opțiuni au șoferii în fața acestor probleme?

În fața acestor probleme, șoferii afectați au câteva opțiuni. În primul rând, este esențial să fie bine informați despre drepturile lor și să nu accepte imediat evaluările oferite de asigurator, mai ales dacă acestea par nejustificate. Apelarea la un evaluator independent poate oferi o perspectivă mai obiectivă asupra valorii reale a vehiculului și a daunelor suferite.

În al doilea rând, dacă evaluarea asiguratorului este considerată inadecvată, clienții pot contesta decizia în instanță. Deși acest proces poate fi lung și costisitor, în multe cazuri, poate fi singura modalitate de a obține o despăgubire corectă.

Concluzie: nevoia de transparență

Cazurile precum cel al lui Sorin Scoruș subliniază necesitatea unei mai mari transparențe și echități în modul în care sunt gestionate dosarele de daună auto de către companii precum Allianz-Țiriac. Într-o perioadă în care prețurile asigurărilor cresc constant, clienții se așteaptă la servicii care să reflecte corect daunele suferite și care să fie comunicate clar și eficient. Fără aceste schimbări, încrederea șoferilor în sistemul de asigurări auto din România riscă să fie grav afectată.

 

Drept la replică Allianz Țiriac

”Clarificări privind gestionarea cazurilor de daună totală la Allianz-Țiriac

Referitor la articolul publicat în data de 5 septembrie în publicația „Puterea”, intitulat „Confuzie și frustrare: Cum gestionează Allianz-Țiriac cazurile de daună totală”, semnat de Cristian Matache, dorim să aducem câteva clarificări importante.

În primul rând, precizăm că domnii Sorin Scoruș și Gabriel Dănăilă, menționați ca păgubiți în articol, nu figurează cu dosare de daună în nume propriu în sistemele informatice Allianz-Țiriac Asigurări.

În ceea ce privește procesul de evaluare a daunelor totale, subliniem că Allianz-Țiriac Asigurări respectă legislația în vigoare, înțelegând că daunele reprezintă momentul adevărului în asigurări, momentul în care clientul percepe cu adevărat rolul asigurării.

Potrivit Legii 132/2017, dauna totală economică apare atunci când valoarea de reparație a unui vehicul depășește valoarea sa de piață. Valoarea de piață a vehiculului este determinată prin sisteme de evaluare specializate și reprezintă valoarea de înlocuire a vehiculului avariat cu unul similar ca marcă, tip, model, dotări și stare de întreținere. Aceste detalii sunt comunicate persoanei prejudiciate, pentru a asigura transparența procesului.

De asemenea, Norma A.S.F. nr. 20/2017, la articolul 24, prevede că valoarea epavei se stabilește prin licitație utilizând sisteme de evaluare specializate. Mai exact, în situația în care devizul estimativ de reparații depășeste valoarea de piață, asiguratorul, conform legii, determină valoarea epavei prin licitație.

Precizăm că terța persoană păgubită nu este obligată să înstrăineze epava, având opțiunea de a o păstra la valoarea licitată și de a încasa despăgubirea rezultată din diferența dintre valoarea de piață și suma obținută prin licitație.

Referitor la procesul de reconstatare, conform dispozițiilor legale în vigoare, dovada prejudiciului suferit este în sarcina pagubitului. Pagubele sunt stabilite pe baza cererii depuse de persoana prejudiciată, care trebuie să facă dovada prejudiciului suferit și să demonstreze legătura de cauzalitate între prejudiciu și incident.

Allianz-Țiriac respectă toate prevederile legale și normative în gestionarea dosarelor de daună, garantând transparență și corectitudine în relația cu toți asigurații și terții păgubiți. Dincolo de respectarea strictă a legislației, Allianz-Țiriac se angajează să ofere servicii de înaltă calitate tuturor clienților sau terților cu daune, asigurându-se că fiecare interacțiune este caracterizată prin profesionalism și eficiență.

Pentru neclarități legate de procesul de despăgubire, invităm persoanele interesate să ne contacteze direct, iar noi vom oferi toate informațiile necesare.

De asemenea, vă stăm la dispoziție pentru informații pe acest subiect și vă rugăm, ori de câte ori situația o impune, să solicitați și punctul de vedere al Allianz-Țiriac.”