Țiriac ar putea recupera terenurile expropriate pentru Terminalul 2 al Aeroportului Otopeni
Exproprierile pentru Terminalul 2 al Aeroportului Internațional Henri Coandă, care au început în 2019 și au fost finalizate în 2021, ar putea fi anulate.
Legea oferă lui Ion Țiriac, proprietarul terenurilor expropriate, posibilitatea de a solicita returnarea acestora dacă statul nu finalizează investiția pentru care terenurile au fost expropriate. Conform informațiilor disponibile pe portalul Just.ro, un dosar pe această temă este deja pe rol.
Compania Națională Aeroporturi București (CNAB), care administrează cele două aeroporturi ale Capitalei, a făcut progrese importante în actualizarea studiului de fezabilitate pentru noul terminal și a avansat cu documentația necesară pentru licitația de proiectare și execuție. Totuși, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, nu a reușit să atragă finanțare din partea instituțiilor financiare internaționale, ceea ce a dus la lipsa de progres semnificativ în ultimii trei ani.
În fața acestui impas, se pare că guvernul actual explorează o soluție controversată: concesionarea infrastructurii aeroportuare din București către investitori din zona Golfului. În principiu, concesionarea nu este un concept negativ, dacă este implementată corect. În regiunea noastră și în alte aeroporturi europene, concesionarea a fost utilizată cu succes, dar transparența, profesionalismul și consultanța din partea instituțiilor financiare internaționale sunt esențiale pentru a asigura cele mai bune condiții și cele mai avantajoase oferte pentru România.
Terminalul 1 al Aeroportului Otopeni, care a fost modernizat ultima dată în 2011, a fost proiectat să gestioneze 6 milioane de pasageri anual. În 2024, traficul de pasageri se estimează că va depăși 15 milioane, făcându-l astfel unul dintre cele mai uzate aeroporturi dintr-o capitală europeană, atât din punct de vedere tehnic, cât și moral.
Terminalul 2 ar fi trebuit să adauge aproximativ 100.000 de metri pătrați de spații noi și 25 de porți de îmbarcare, dar, din cauza lipsei de implicare din partea Ministerului Transporturilor, inaugurarea sa este acum estimată pentru anul 2032. Această întârziere subliniază urgența și complexitatea problemelor cu care se confruntă infrastructura aeroportuară din România.