Guvernul reformulează guvernanța corporativă: RA-APPS inclusă în noi reguli, AMEPIP confruntată cu lipsa șefilor

Publicat: 09 sept. 2024, 11:55, de Cristian Matache, în ACTUALITATE , ? cititori
Guvernul reformulează guvernanța corporativă: RA-APPS inclusă în noi reguli, AMEPIP confruntată cu lipsa șefilor

Guvernul adoptă în ședința de azi un proiect de Ordonanță de urgență pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice.

Măsurile propuse prin prezentul proiect de act normativ au ca scop alinierea legislației privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice la cerințele prevăzute în CID, respectiv eliminarea tuturor excepțiilor de la aplicarea de către întreprinderile publice a legislației privind guvernanța corporativă.

În acest sens, se propune eliminarea de la art. 1 alin. (6) a literei a), care reglementa exceptarea RA-APPS de la aplicarea prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 109/2011.

Totodată, prin prezentul proiect de act normativ se propune ca cerința privitoare la verificarea suplimentară de securitate prevăzută pentru procedura de selecție a membrilor consiliilor de administrație din domeniul industriei de apărare și securitate națională să se aplice și în ceea ce privește selecția membrilor consiliului de administrație al întreprinderilor publice care au ca obiect de activitate administrarea bazei materiale de reprezentare și protocol, prin raportare la specificul atribuțiilor RA-APPS, care implică și cerințe din domeniul siguranței și securității naționale. Referitor la mandatul membrilor consiliului de administrație al RA-APPS, componenţa acestuia este următoarea:

– preşedinte – directorul general;

– 2 reprezentanţi din partea Secretariatului General al Guvernului;

– un reprezentant din partea Cancelariei Primului-Ministru;

– un reprezentant din partea Ministerului Finanţelor.

Mandatul membrilor consiliului de administrație al RA-APPS este de 4 ani, potrivit legislației aplicabile. Curtea Constituțională a consacrat prin Deciziile nr.713/2014, 534/2017, precum și nr.641/2020, principiul neretroactivității legii cu referire la durata mandatelor în curs.

Astfel, Curtea Constituțională a statuat că „13. Cu referire expresă la aplicarea principiului neretroactivităţii în privinţa mandatelor legale, prin Decizia nr. 375 din 6 iulie 2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 591 din 8 iulie 2005, Curtea a statuat că legiuitorul este liber să redimensioneze, printr-o lege nouă, durata mandatelor funcţiilor de conducere în alt fel decât legea în vigoare, dar numai pentru viitor, nu şi pentru mandatele în curs, altfel ar însemna să nesocotească regula neretroactivităţii legii, care este normă de nivel constituţional, prevăzută în art. 15 alin. (2) din Legea fundamentală.

În speţă, era vorba despre reducerea duratei mandatului în exercitarea unor funcţii de conducere de către magistraţi.” (Decizia nr.713/2014). Având în vedere cele menționate mai sus, dispoziţiile prezentei ordonanțe de urgență a Guvernului nu se aplică mandatelor în curs la data intrării în vigoare a acesteia. Măsura propusă la pct. 2 din proiectul de act normativ este justificată de necesitatea asigurării conducerii AMEPIP, având în vedere faptul că prin Deciziile Prim-Ministrului nr. 244/2024, 245/2024 și 246/2024, Mihai – Călin Precup, Ciprian Cătălin Hojda și Victor Moraru au fost eliberați, la cerere, din funcția de președinte, respectiv, vicepreședinți ai AMEPIP.

Din analiza dispozițiilor actuale, în vigoare, ale Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 109/2011, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările și completările ulterioare, a rezultat faptul că situația creată prin eliberarea, la cerere, atât a președintelui, cât și a vicepreședinților AMEPIP, nu a fost reglementată de legiuitor la momentul elaborării Legii nr. 187/2023, act normativ prin care a fost înființată Agenția.

Prevederile de la art. 42 alin. 32 , au în vedere ipoteza vacantării funcției de președinte al AMEPIP, iar nu situația vacantării tuturor celor trei funcții de conducere ale Agenției. Precizăm că derularea procesului de selecție a conducerii AMEPIP, realizat de către Secretariatul General al Guvernului, se întinde pe o durată de timp semnificativă, de câteva luni, perioadă în care instituția nu poate funcționa fără a se asigura numirea unui conducător în condițiile legii.

Astfel, prin prezentul proiect de act normativ, se creează cadrul legal care reglementează ipoteza juridică mai sus menționată. Se propune ca, în cazul în care funcțiile de președinte și de vicepreședinți ai AMEPIP sunt vacante, Secretariatul General al Guvernului să demareze, cu celeritate, procesul de selecție a candidaților pentru funcțiile de președinte și vicepreședinte ai AMEPIP, astfel cum este acesta reglementat prin dispozițiile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 109/2011, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările și completările ulterioare.

Până la data numirii conducerii instituției, selectată în urma procesului de selecție, prim-ministrul numește prin decizie, președintele și vicepreședinții, interimari, cu precizarea că mandatul acestora nu poate fi mai mare de 6 luni.

Descrierea situației actuale

În prezent, potrivit prevederilor art. 1 alin. (6) lit. a) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările și completările ulterioare, Regia Autonomă „Administrația Patrimoniului Protocolului de Stat” (R.A.-A.P.P.S.), întreprindere publică având ca obiect principal de activitate administrarea bazei materiale de reprezentare şi protocol, nu aplică prevederile acestui act normativ.

Cu toate acestea, regia respectă principiul „Prezentare și transparență (guvernanța corporativă trebuie să asigure că toate informațiile cu privire acțiunile companiei sunt publicate la timp – situația financiară, performanța, structura acționariatului și modul de guvernanță al companiei))”, astfel: bugetul R.A.-A.P.P.S se aprobă prin hotărâre a Guvernului, care se publică în Monitorul Oficial al României și se afișează pe site-ul regiei; situațiile financiare sunt depuse la ANAF și se afișează pe site-ul regiei; raportul administratorilor este înaintat autorității publice tutelare și se afișează pe site-ul regiei; declarațiile de avere și de interese ale conducerii sunt publicate pe site-ul regiei; atribuirea de contracte de achiziții și prestări servicii se face conform prevederilor legale în vigoare și se publică în SEAP; procedurile de desfășurare a licitațiilor pentru închirierea sau vânzarea imobilelor sunt publice, anunțurile se afișează atât pe site-ul regiei, cât și în două cotidiene naționale.

Totodată, deși Regia este exceptată de la prevederile OUG nr. 109/2011, principiul OCDE „Eficientizarea administrării întreprinderilor publice” a fost și este îndeplinit la nivelul R.A.-A.P.P.S., conducerea regiei, respectiv consiliul de administrație, directorul general și directorii executivi, inclusivi cei de sucursale, care răspund de calitatea serviciilor publice de interes național oferite la cel mai înalt nivel, conform legii, prin activitatea susținută întreprinsă, reducând anual pierderea regiei, de la 39.000 mii lei în anul 2018, ajungând la un profit brut înregistrat la finele anului 2023 de 4.500 mii lei, cu acoperirea tuturor pierderilor din anii precedenți, în ciuda condițiilor restrictive de pandemie Covid 19 și a situației economice cauzată de situația conflictuală ruso-ucraineană, cu păstrarea locurilor de muncă și efectuarea la nivelul regiei a unui număr de două reorganizări. Potrivit prevederilor art. 42 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 109/2011, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările și completările ulterioare, AMEPIP este condusă de un președinte și de doi vicepreședinți. Prin Decizia Prim-Ministrului nr. 244/2024,

Mihai – Călin Precup a fost eliberat, la cerere, din funcția de președinte al Agenției pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice, iar prin Decizia Prim-Ministrului nr. 246/2024, Victor Moraru a fost eliberat, la cerere, din funcția de vicepreședinte al Agenției pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice. De asemenea, prin Decizia Prim-Ministrului nr. 245/2024 privind exercitarea atribuțiilor de conducere la nivelul Agenției pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice, s-a dispus eliberarea, la cerere, din funcţia de vicepreședinte al Agenției pentru Monitorizarea şi Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice, a lui Ciprian Cătălin Hojda, la data expirării termenului maxim de preaviz prevăzut de art. 81 alin. (4) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. Până la data mai sus invocată, Ciprian Cătălin Hojda exercită atribuţiile de preşedinte al Agenţiei pentru Monitorizarea şi Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice.

OUG-1