Uniformele școlare în România: necesitate sau opresiune subtilă?

Publicat: 09 sept. 2024, 19:22, de Radu Caranfil, în ACTUALITATE , ? cititori
Uniformele școlare în România: necesitate sau opresiune subtilă?

Subiectul uniformelor școlare este unul vechi, dar mereu actual, stârnind controverse atât în rândul elevilor, părinților, cât și al profesorilor. Deși există școli care adoptă cu strictețe un cod vestimentar uniformizat, legea română nu permite impunerea acestor ținute. Ordinul Ministrului Educației nr. 5726/2024, publicat recent în Monitorul Oficial, clarifică foarte bine acest aspect: purtarea uniformei nu poate fi obligatorie. Pe scurt, niciun elev nu poate fi sancționat sau exclus de la cursuri pentru că nu poartă uniforma.

Dar de ce ne pasă atât de mult de uniformele școlare? Sunt ele un simbol al disciplinei și egalității sau doar un mod de a le limita elevilor libertatea de exprimare? Să aruncăm o privire mai profundă asupra acestui subiect.

Ce spune legea?

Ordinul din 2024 este destul de clar: nu se poate interzice accesul la educație din cauza lipsei uniformei. Articolul 183 din regulamentul-cadru prevede că sancționarea elevilor pentru nepurtarea uniformei este interzisă. În acest sens, chiar dacă școlile recomandă un cod vestimentar specific, acesta nu poate deveni obligatoriu. Mai mult, sancțiunile aplicate pentru nepurtarea uniformei contravin clar principiilor legale în vigoare.

Cu toate acestea, unele instituții de învățământ persistă în a recomanda uniformele. Se pune întrebarea: De ce, atunci, aceste școli continuă să le susțină? Este vorba de tradiție, de un anumit nivel de disciplină sau pur și simplu de o metodă de a limita influențele exterioare asupra elevilor?

Avantajele uniformei: ordine sau iluzie?

Unul dintre principalele argumente în favoarea uniformelor este că acestea creează un sentiment de apartenență la comunitatea școlară. Imaginează-ți un grup de copii îmbrăcați la fel – în teorie, acest lucru reduce presiunea de a concura în materie de haine și ajută la eliminarea diferențelor sociale vizibile. Dacă toți poartă același lucru, cine mai poate fi judecat pentru branduri sau stiluri de modă? De asemenea, uniformele promovează o atmosferă de seriozitate și respect față de instituția de învățământ. În plus, ele sunt gândite să fie practice și durabile, fiind concepute pentru uz zilnic.

Un alt avantaj teoretic este reducerea fenomenului de bullying bazat pe aspect. Adesea, copiii sunt ținta tachinărilor din cauza hainelor pe care le poartă – fie ele prea scumpe, fie prea ieftine, fie pur și simplu neconforme cu „trendul” momentului. O uniformă școlară poate estompa aceste diferențe și le oferă tuturor o „pagină albă”, cel puțin din punct de vedere vestimentar.

Totuși, să fim realiști: cine își imaginează că o simplă uniformă poate elimina bullying-ul sau reduce toate conflictele? Comportamentele nu se schimbă prin vestimentație. Uneori, o uniformă poate chiar agrava situația, oferind elevilor un pretext nou pentru a se tachina între ei: „Cât de murdară e uniforma ta!”, „Tu o porți altfel!”. Deci, uniforma poate să fie mai mult un simbol decât o soluție.

Costurile: mai mult decât niște bani?

Pentru multe familii din România, costul uniformelor este o povară reală. Uniformele pot varia de la câteva sute de lei la peste o mie, depinzând de școală, materialele folosite și chiar de strictețea cu care sunt aplicate regulile. În timp ce unele instituții au uniforme simple, altele cer ținute mai formale sau complexe. Acest lucru poate deveni problematic pentru familiile cu mai mulți copii sau cu venituri modeste.

Și aici intră în discuție un paradox interesant: dacă uniformele sunt promovate ca un mod de a reduce diferențele sociale, ele adaugă o nouă presiune financiară asupra familiilor. O cheltuială în plus, mai ales în contextul economic actual, poate pune pe umerii părinților un stres considerabil.

Libertatea de exprimare și creativitatea

Una dintre cele mai vocale critici aduse uniformelor este legată de limitarea libertății de exprimare. Adolescenții, în special, se află într-o etapă a vieții lor în care își descoperă identitatea și doresc să se exprime prin orice mijloace – inclusiv prin haine. Îmbrăcămintea este o formă de creativitate, o modalitate prin care tinerii își exprimă personalitatea. O uniformă impusă, deși poate crea o atmosferă de egalitate, poate inhiba această nevoie de exprimare.

Pentru unii elevi, faptul că li se impune să poarte ceva anume poate fi perceput ca o opresiune subtilă. Un fel de impunere a conformității, fără loc pentru individualitate. În plus, uneori, uniformele pot fi incomode, mai ales în cadrul activităților sportive sau a celor care necesită mișcare liberă.

Ce ar trebui să facă școlile?

Este evident că uniformele nu pot și nu ar trebui să fie impuse. Dar, în același timp, poate că școlile ar trebui să se concentreze mai puțin pe aspectul exterior al elevilor și mai mult pe crearea unui mediu educațional incluziv și prietenos, care să favorizeze dezvoltarea personalității fiecărui copil. Este mult mai important să le oferim tinerilor un cadru de învățare deschis, unde să se simtă respectați și valorizați pentru cine sunt, nu pentru cum arată.

Uniforma nu poate și nu va rezolva problemele fundamentale ale educației sau ale comportamentului social. Elevii nu au nevoie de haine identice pentru a învăța să se respecte unii pe alții. Au nevoie de modele autentice și de un sistem educațional care să le permită să fie ei înșiși, să fie creativi și să se exprime liber.

Subiect sensibil… dar legea e lege!

Uniformele școlare sunt un subiect sensibil, încărcat de emoții și opinii divergente. În timp ce ele aduc anumite avantaje legate de disciplină și reducerea presiunilor sociale, acestea vin cu un preț – nu doar financiar, ci și în termeni de libertate personală. Legislația actuală protejează elevii de impunerea acestora, și bine face. La finalul zilei, poate că discuția nu ar trebui să fie despre hainele pe care le poartă elevii, ci despre ce valori și cunoștințe le oferim pentru a deveni cetățeni responsabili și empatici.

Deci, mai are uniforma loc în școlile românești? Sau a devenit doar un simbol depășit într-o lume în care libertatea de exprimare contează mai mult decât conformitatea?