Alertă pe cerul României: 231 de aeronave au pierdut semnalul GPS în doar două luni
Industria aviației civile din Europa, inclusiv România, se confruntă cu o criză fără precedent, generată de perturbarea transmisiilor satelitare, care afectează în mod grav siguranța zborurilor. În ultimele două luni, o serie de incidente alarmante au pus în evidență pericolele bruierii semnalelor GPS și a altor sisteme de bord, alimentând îngrijorările legate de securitatea aeriană.
Piste paralele și radare meteorologice defecte
Într-un climat global marcat de intensificarea conflictelor militare și de utilizarea echipamentelor de bruiere, piloții din întreaga lume, inclusiv cei care traversează spațiul aerian românesc, se confruntă cu riscuri crescute. Conform unui raport al OpsGroup, organizație care monitorizează amenințările aviatice, în perioada iulie-august 2024, peste 41.000 de zboruri au întâmpinat dificultăți majore din cauza interferențelor satelitare. Aceasta include 23.000 de zboruri regulate, cu peste o sută de pasageri la bord, relatează Corriere della Sera.
Printre incidentele raportate, unele echipaje au fost la un pas de a ateriza pe piste greșite, confundând pista autorizată cu una paralelă. În alte cazuri, radarul meteorologic de la bordul avioanelor a încetat să funcționeze brusc, forțând piloții să aprindă luminile exterioare în timpul zborului, pentru a evalua prezența furtunilor.
Creșterea incidentelor de „spoofing”
Această problemă este strâns legată de „spoofing” – un fenomen de falsificare a semnalelor GPS, care creează confuzie în sistemele de navigație ale aeronavelor. Deși nu este o problemă nouă, amploarea și efectele recente ale acestui fenomen sunt fără precedent. De la începutul anului 2024, incidentele de spoofing au crescut de cinci ori, comparativ cu lunile anterioare, iar aeronavele primesc adesea semnale GPS false, care dezorientează sistemele informatice de la bord.
Această situație reprezintă o amenințare directă la adresa siguranței, deoarece piloții, confruntați cu date eronate, pot pierde capacitatea de a naviga corect și de a evita zonele interzise, riscând să fie doborâți de apărarea antiaeriană a unor state.
România și riscurile aviatice
România nu este imună la aceste provocări. Capitala țării, București, a înregistrat 231 de zboruri afectate de problemele GPS între iulie și august 2024, potrivit datelor OpsGroup. Deși această cifră este relativ mică în comparație cu alte orașe, cum ar fi Nicosia, Tel Aviv sau Cairo, problemele bruierii semnalelor devin din ce în ce mai frecvente și în regiunea de sud-est a Europei.
Cauzele și efectele bruierii satelitare
Conform experților, unitățile militare din zonele de conflict, cum ar fi Rusia, Ucraina și Orientul Mijlociu, sunt responsabile pentru aceste interferențe. Aceste echipamente sunt utilizate pentru a contracara dronele ostile, pentru a perturba transportul maritim și pentru a interfera cu rutele rachetelor ghidate prin GPS. Totuși, efectele secundare ale acestei strategii se resimt asupra aviației civile, care devine o victimă colaterală a acestor măsuri de securitate militară.
Pe măsură ce ne apropiem de sezonul de iarnă, riscurile pentru aviație cresc exponențial. Pe lângă problemele cauzate de vremea nefavorabilă, bruierile satelitare introduc un nivel suplimentar de pericol, despre care experții avertizează că ar putea duce la incidente majore, dacă nu sunt abordate corespunzător.