Directorul ANPC, sfaturi pentru cei care călătoresc cu avionul. La ce trebuie să fie atenți

Publicat: 14 sept. 2024, 22:48, de Corina Oprea, în ACTUALITATE , ? cititori
Directorul ANPC, sfaturi pentru cei care călătoresc cu avionul. La ce trebuie să fie atenți
Directorul ANPC, sfaturi pentru cei care călătoresc cu avionul. La ce trebuie să fie atenți

Paul Anghel, director general al Direcţiei Generale Control şi Supraveghere Piaţă şi Armonizare Europeană din cadrul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), a oferit recent o serie de recomandări esențiale pentru cei care călătoresc cu avionul.

ANPC, recomandări pentru cei care călătoresc cu avionul

Acesta a subliniat importanța achiziționării biletelor de avion direct de la companiile aeriene sau de la agențiile de turism licențiate și a avertizat asupra riscurilor asociate cumpărăturilor de la comercianții de bilete cu sedii în afara Uniunii Europene.

Anghel a explicat că pasagerii care achiziționează bilete de pe site-ul oficial al transportatorului aerian sau de la agențiile de turism beneficiază de protecție sporită în cazul în care drepturile lor nu sunt respectate.

Dacă întâmpină probleme precum refuzul la îmbarcare, anularea zborului cu mai puțin de 14 zile înainte de plecare sau întârzierea prelungită a zborului, aceștia pot apela la reglementările din Regulamentul (CE) nr. 261/2004 al Parlamentului European, care prevede norme clare pentru compensare și asistență a pasagerilor.

Paul Anghel a reamintit că, în cazul unor astfel de situații, pasagerii pot solicita în scris compensații din partea transportatorului aerian, conform politicii companiei, sau pot depune o plângere la ANPC sau la Centrul European al Consumatorilor România (ECC România).

„Achiziţionaţi bilete de pe site-ul oficial al transportatorului aerian sau de la agenţii de turism, în situaţia în care drepturile dumneavoastră nu sunt respectate aveţi posibilitatea să vă adresaţi direct acestuia sau acestora.

În situaţia în care sunteţi un pasager de transport aerian cu drepturile afectate în conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 261/2004 al Parlamentului European şi al Consiliului de stabilire a unor norme comune în materie de compensare şi de asistenţă a pasagerilor, în cazul refuzului la îmbarcare, anulării cu mai puţin de 14 zile înainte zbor, sau în cazul întârzierii prelungite a zborurilor (o întârziere de cel puţin trei ore la sosire)”; scrie, sâmbătă, pe Facebook, Paul Anghel.

Un alt aspect subliniat de Anghel este riscul crescut atunci când biletele sunt achiziționate de pe site-uri operate de comercianți care nu au sediul în Uniunea Europeană.

Acesta a atras atenția asupra faptului că, în cazul în care operatorul economic nu are personalitate juridică în UE, capacitatea autorităților europene de a interveni în protejarea drepturilor consumatorilor este extrem de limitată.

Astfel, pasagerii nu pot avea certitudinea că vor beneficia de drepturile prevăzute de legislația europeană în cazul în care întâmpină dificultăți cu zborurile achiziționate.

O altă atenționare importantă a fost legată de firmele care oferă servicii de recuperare a despăgubirilor pentru zboruri anulate sau întârziate. Aceste firme, deși pot fi utile în anumite situații, percep comisioane semnificative din valoarea despăgubirilor obținute, care pot ajunge până la 30%, plus TVA.

Anghel a sugerat că este mai avantajos pentru consumatori să încerce să obțină despăgubirile direct de la transportatorul aerian sau să depună o reclamație oficială, evitând astfel pierderea unor sume importante din valoarea despăgubirii.