Maşinile electrice, un eşec european? Constructorii auto cer UE amânarea obiectivului privind emisiile de CO2
Industria auto europeană cere Uniunii Europene (UE) amânarea obiectivului stabilit pentru anul 2025 privind emisiile de CO2 din cauza cererii scăzute şi stagnării pieţei de automobile complet electrice.
Un document intern ACEA solicită UE revizuirea ţintelor de emisii şi o amânare de doi ani
La Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) există un document intern în care avertizează că nu este în măsură să respecte reglementările severe de mediu ale UE şi în avertizează că milioane de locuri de muncă ar putea fi pierdute, potrivit presei internaţionale.
În prezent limita de emisii la nivelul întregii flote a UE este de 115,1 grame CO2/km, măsurată pe baza procedurii de testare WLTP, dar urmează să scadă până la 93,6 g CO2/km în 2025 şi la 49,5 g CO2/km în 2030.
Normele UE impun producătorilor de automobile să atingă până anul viitor acel nivel global al emisiilor de CO2, de 93,6 de grame pe kilometru la nivelul întregului parc de noi vehicule vândute.
Producătorii vor trebui să plătească o amendă dacă maşinile noi vândute vor emite prea mult CO2 şi depăşesc acest nivel.
„Nu există un motor cu combustie care să emită mai puţin de 93,6 grame CO2/km”, se precizează în documentul menţionat. Chiar şi un automobil hibrid este puţin probabil să respecte limita.
„În consecinţă, industria UE se va confrunta cu amenzi de ordinul miliardelor. Cei care vor dori să evite amenzile, nu vor avea altă alegere decât să îşi reducă semnificativ producţia, ceea ce pune în pericol milioane de locuri de muncă din UE”, avertizează acest document care circulă la nivelul industriei auto europene.
Amenzi de 13 miliarde euro ar putea fi impuse numai pentru vânzarea de autoturisme. În plus, ar putea fi impuse amenzi de până la trei miliarde euro pentru vehiculele comerciale uşoare. Asta ar reprezenta o nouă povară pentru industria constructoare de autovehicule care trece deja printr-o perioadă dificilă.
„UE se află într-o criză cauzată de cererea scăzută de vehicule electrice din partea consumatorilor și de concurența neloială din partea producătorilor de vehicule electrice din țări terțe, ceea ce înseamnă că industria UE nu va fi în măsură să îndeplinească aceste obiective de reducere”, se arată în document.
Industria europeană ar putea opri producţia a două milioane de autoturisme cu motoare cu combustie
Documentul susţine că producţia şi comercializarea a până la două milioane de autoturisme cu motoare pe combustie ar putea fi oprite ca o modalitate pentru a evita amenzile.
Este vorba de un volum echivalent cu producţia a opt fabrici de automobile, ceea ce ar însemna pierderea mai multor milioane de locuri de muncă.
Pentru a evita acest scenariu, industria europeană propune utilizarea unei prevederi de urgenţă, care a fost utilizată deja în perioada pandemiei de coronavirus. Aceasta ar permite Comisiei Europene să amâne introducerea unor reglementări mai stricte timp de doi ani.
ACEA a admis existenţa acestui document intern, dar spune că nu reprezintă punctul de vedere al asociaţiei.