CNAIR dă 70 de milioane de lei pentru studiul unui nou pod peste Dunăre, Giurgiu – Ruse II

Publicat: 18 sept. 2024, 18:56, de Marian Apipie, în ECONOMIE , ? cititori
CNAIR dă 70 de milioane de lei pentru studiul unui nou pod peste Dunăre, Giurgiu – Ruse II
CNAIR dă 70 de milioane de lei pentru studiul unui nou pod peste Dunăre, Giurgiu – Ruse II

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) pune în joc o sumă cuprinsă între 60,8 milioane de lei și 71,9 milioane de lei (fără TVA) pentru Studiul de Fezabilitate al unui nou pod peste Dunăre, care să lege România de Bulgaria. Ar fi al treilea, după Podul Prieteniei (vechiul Giurgiu – Ruse I, inaugurat în 1954) și podul Vidin – Calafat (Podul Noua Europă, inaugurat în 2013).

De un nou pod peste Dunăre, Giurgiu – Ruse II, s-a vorbit de mai mulți ani, dar abia acum a fost lansată licitația pentru Studiul de Fezabilitate. Suma estimată pentru realizarea lui este cuprinsă între un minim de 60.877.547 lei și un maxim de 71.946.192 lei, ofertele fiind așteptate până la data de 28 octombrie 2024. Va fi aleasă oferta cu cel mai bun raport calitate – preț, componenta financiară având o pondere de 40%.

Diferența va fi făcută de experiența coordonatorului de proiect (8%), experiența inginerului proiectant de drumuri (6%), experiența inginerului proiectant de drumuri (6%), experiența deținută de expertul în geotehnică și fundații (6%), experiența deținută de specialistul în domeniul protecției mediului (4%), demonstrarea unei metodologii adecvate de prestare a serviciilor (18%) și planificarea adecvată a resurselor tehnice și umane în corelare cu specificul și complexitatea activităților desfășurate în cadrul contractului (12%).

CNAIR dă 70 de milioane de lei pentru studiul unui nou pod peste Dunăre, Giurgiu – Ruse II. Ce pretenții are de la proiectant

CNAIR cere proiectantului ca podul să poată fi conectat la autostradă, dar și la calea ferată. În ceea ce privește conectivitatea cu calea ferată, noul pod trebuie să aibă asigurată conexiunea feroviară cu stația CF Giurgiu Nord și implicit cu CF102 București – Giurgiu Nord și CF103 Videle – Giurgiu (parte componentă a Coridorului European de marfă nr. 7). Componenta feroviară ar putea fi utilizată și pentru o posibilă cale ferată de mare viteză între Grecia, Bulgaria și România, susțin oficialii de la Transporturi.

„Am făcut un pas important pentru construcția a încă unui pod peste Dunăre, parte a noului Coridor Eururopean Grecia – Bulgaria – România – Ucraina – Polonia“, a fost anunțul de pe Facebook al secretarului de stat în ministerul Transporturilor, Irinel Scrioșteanu.

Noul pod Giurgiu – Ruse II va face parte din noul coridor european de transport TEN-T Marea Baltică – Marea Neagră – Marea Egee. Concret, acestor coridor va ocoli Carpații prin nord-est, pe teritoriul României și Ucrainei, și va asigura conectivitatea între Grecia – Bulgaria – România (via acest nou pod Giurgiu – Ruse) – Ucraina (via Cernăuți, Lvov) – Polonia, cu legături către Portul Constanța și Iași – Chișinău – Odessa. 

Termenul de finalizare a SF-ului este de 24 de luni

TNET-T Marea Baltică – Marea Neagră – Marea Egee este unul dintre cele 5 coridoare de conectivitate rutiere, care au fost prinse și în Programul Investițional 2021-2030 pentru dezvoltarea infrastructurii de transport din România.

Scopul construirii acestui nou pod peste Dunăre constă în creșterea eficienței tehnico-economice a rețelei de transport dintre România și Europa de Est, dar și restul țărilor, îmbunătățind și conectivitatea atât la nivel regional, cât și la nivel european“, a mai precizat Irinel Ionel Scrioșteanu. Termenul de finalizare a SF-ului este de 24 de luni, finanțarea fiind asigurată din fonduri europene nerambursabile, prin cadrul Mecanismul pentru Interconectarea Europei. 

Și bulgarii voiau un nou pod peste Dunăre

De proiectul unui al doilea pod peste Dunăre între Giurgiu și Ruse s-a vorbit și în Bulgaria în urmă cu câțiva ani. Prin 2021, o companie din țara vecină a realizat randări video cu noua legătură rutieră și feroviară între Ruse și Giurgiu. Bulgarii mai menționau atunci și de proiectul unei autostrăzi Dunăre – Marea Egee.

Potrivit lor, aceasta ar începe de la Autostrada de Centură București (A0), va trece peste Dunăre la Giurgiu – Ruse, prin Bulgaria Centrală, și se va termina în nordul Greciei, la autostrada Egnatia Odos lângă Komotini. Lungimea totală a autostrăzii era de circa 402 kilometri, din care 55 kilometri în România, 327 de kilometri în Bulgaria și 20 de kilometri în Grecia. 

Citește și: Drumul de mare viteză Craiova – Târgu Jiu, în formulă completă. E gata de licitație și ultimul lot!