Ce se va întâmpla cu facturile tale de curent și gaze după 1 aprilie 2025? Află acum ce trebuie să știi
Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) a publicat un nou proiect de ordin care stabilește măsuri detaliate pentru informarea clienților finali de energie electrică și gaze naturale în perioada 1 noiembrie 2024 – 31 martie 2025. Scopul principal al acestui ordin este de a pregăti consumatorii pentru schimbările care vor avea loc după 1 aprilie 2025, când actuala schemă de sprijin pentru facturile de energie va expira.
Contextul reglementărilor
Măsurile sunt instituite ca urmare a încetării, la 1 aprilie 2025, a schemei de sprijin pentru clienții finali, reglementată prin Ordonanța de Urgență nr. 27/2022, care a fost aplicată pentru perioada 1 aprilie 2022 – 31 martie 2023 și prelungită ulterior. Aceasta prevedea plafonarea prețurilor la energie pentru a proteja consumatorii în contextul creșterilor majore de prețuri din piață.
În lipsa prelungirii schemei de sprijin, consumatorii vor reveni la prețurile contractuale, aspect care necesită o comunicare clară din partea furnizorilor, astfel încât consumatorii să înțeleagă noile condiții tarifare și să poată lua decizii informate.
Obligațiile furnizorilor
Furnizorii de energie electrică și gaze naturale vor avea obligația de a informa clienții finali în mai multe etape:
- Perioada 1 noiembrie – 31 decembrie 2024:
- Furnizorii vor trebui să trimită lunar o informare care să includă:
- Notificarea privind încetarea schemei de sprijin la 1 aprilie 2025.
- Prețul final actual al energiei din contractul existent, defalcat pe componente (energie, tarife de rețea, taxe).
- Dreptul clientului de a încheia un nou contract pe piața concurențială și faptul că schimbarea furnizorului este un proces simplu și gratuit.
- Modalități de comparare a ofertelor pe piața de energie, prin intermediul aplicațiilor web oferite de ANRE („Comparator oferte-tip de furnizare a energiei electrice” și „Comparator oferte-tip de furnizare a gazelor naturale”).
- Furnizorii vor trebui să trimită lunar o informare care să includă:
- Perioada 1 ianuarie – 28 februarie 2025:
- Informările vor include, în plus față de cele de mai sus, și oferte alternative, astfel:
- Pentru clienții casnici cu contracte de serviciu universal, vor fi trimise atât oferte pentru serviciul universal, cât și oferte concurențiale aplicabile după 1 aprilie 2025.
- Pentru clienții cu contracte concurențiale, vor fi trimise oferte concurențiale noi.
- Informările vor include, în plus față de cele de mai sus, și oferte alternative, astfel:
- Regim de ultimă instanță:
- Pentru clienții care primesc energie electrică sau gaze în regim de ultimă instanță, furnizorii vor comunica și condițiile tarifare specifice aplicabile de la 1 aprilie 2025.
Publicarea ofertelor și compararea prețurilor
Pentru a facilita procesul de alegere a furnizorului și compararea ofertelor, furnizorii vor avea obligația de a publica ofertele-tip pe paginile lor de internet, în secțiuni vizibile, și de a le introduce în aplicațiile web de comparație administrate de ANRE. În plus, toate ofertele-tip vor conține prețurile finale din contractele în vigoare, defalcate pe elemente componente, pentru a permite consumatorilor o analiză clară și comparativă a opțiunilor disponibile.
Importanța măsurilor de informare
Aceste măsuri vin într-un moment esențial pentru piața de energie din România, marcat de volatilitatea prețurilor și de incertitudinea legată de viitoarele evoluții din sector. Informarea transparentă a consumatorilor este vitală pentru a le oferi acestora posibilitatea de a face alegeri informate în ceea ce privește furnizorii și condițiile contractuale, mai ales într-o perioadă de tranziție.
Pe lângă obligațiile furnizorilor de a informa clienții prin facturi și alte mijloace convenite contractual, aceștia trebuie să demonstreze că au făcut toate eforturile necesare pentru a se asigura că informațiile au ajuns la clienți, în conformitate cu prevederile noului ordin.