Criză în ograda miliardarului: Țiriac Air a rămas cu un singur avion și un elicopter

Publicat: 21 sept. 2024, 08:32, de Cristian Matache, în ECONOMIE , ? cititori
Criză în ograda miliardarului: Țiriac Air a rămas cu un singur avion și un elicopter

Compania aeriană deținută de miliardarul român Ion Țiriac, Țiriac Air, trece printr-o etapă dificilă de reorganizare, în urma căreia flota sa a fost redusă la un singur avion și un elicopter, conform Boarding Pass.

Cel mai mare avion al companiei, un Bombardier Global 6000, a părăsit flota la mijlocul lunii iulie 2024, fiind transferat către compania austriacă Avcon Jet, după mai puțin de un an de la achiziție. La scurt timp, un Gulfstream G200, de asemenea deținut de Țiriac Air, a urmat aceeași cale, fiind transferat către Avcon Jet, conform sursei citate.

În plus, un alt avion operat de Țiriac Air, deținut de frații Pavăl, fondatorii Dedeman, a fost mutat în flota unei alte companii. Astfel, Țiriac Air a rămas cu un singur avion privat, un Bombardier Global 5000, înmatriculat în România, și un elicopter. Conform informațiilor obținute de BoardingPass, și acest avion ar putea părăsi curând flota companiei, ridicând îngrijorări cu privire la viitorul Certificatului de Operator Aerian al Țiriac Air, care ar putea fi suspendat sau chiar anulat.

Compania aeriană, certificată în România din 1997, este a doua cea mai veche companie aeriană românească activă. De-a lungul aproape trei decenii de activitate, Țiriac Air a operat o flotă restrânsă, care a ajuns la un maxim de cinci avioane în 2008. În pofida unei flote modeste, Țiriac Air a oferit servicii premium, având la dispoziție propriul hangar, un terminal dedicat și o platformă de parcare pentru avioane private la Aeroportul Internațional „Henri Coandă” din București. Aceste facilități au permis companiei să deservească la sol majoritatea avioanelor private care aterizează sau decolează de la cel mai mare aeroport din România.

Cu toate acestea, performanțele financiare ale Țiriac Air au fost modeste. Între 2005 și 2023, compania a raportat profit doar în anul 2006, în valoare de aproape un milion de lei, iar cea mai mare pierdere a fost înregistrată în 2020, când a ajuns la un deficit de 70,2 milioane de lei. În 2023, Țiriac Air a avut o cifră de afaceri de 31,4 milioane de lei, însă a înregistrat o pierdere de 7,1 milioane de lei, având un număr mediu de 33 de angajați.

Întrebată despre aceste modificări și transferul avioanelor către Avcon Jet, compania a transmis doar că trece printr-un proces de reorganizare, fără a oferi alte detalii suplimentare. Viitorul companiei rămâne incert, în contextul în care flota s-a redus la minimul istoric, iar surse din industrie indică posibilitatea unei suspendări sau anulări a certificatelor necesare operării.