Hoţii de cupru devastează staţiile de încărcare a automobilelor electrice din SUA. Hoţii din România se limitează pentru moment la cazane şi la CFR
Hoţii de cupru devastează staţiile de încărcare a automobilelor electrice din SUA, iar cazuri similare de vandalism au fost raportate şi în Europa. Haosul creat de hoţii de cupru vine într-un moment în care vânzările de automobile electrice sunt în scădere.
Se întâmplă în întreaga ţară
O cincime din încercările de conectare la staţiile publice de încărcare a automobilelor electrice din SUA s-a soldat cu un eşec în primul semestru al acestui an, iar aproape 10% din încercările eşuate au avut drept motiv cablul de conectare lipsă sau deteriorat de hoţii de cupru, estimează firma de consultanţă JD Power.
„Se întâmplă în întreaga ţară. Ceea ce am văzut că se întâmplă este oribil în termeni de ce sunt capabili să facă şi cât de frecvent se întâmplă„, spune Rick Wilmer, director general la ChargePoint Holdings Inc., care are un total de 65.000 de puncte de conectare în SUA.
O reţea de staţii de încărcare pe care poţi să te bazezi este crucială pentru eliminarea îngrijorărilor şoferilor cu privire la autonomia automobilelor electrice, iar companiile care gestionează astfel de staţii de încărcare vor să combată ideea de staţiile publice sunt incomode, lente şi se strică în mod frecvent.
Vandalizarea este „principala problemă pentru noi de la începutul anului”, spune Anthony Lambkin, vicepreşedinte de operaţiuni la Electrify America, care gestionează aproximativ 1.000 de staţii de încărcare în America de Nord.
De la începutul anului şi până în prezent, hoţii au tăiat 215 din cablurile de conectare ale companiei, faţă de 79 de cazuri în perioada similară a anului trecut.
Mulţi dintre cei care fură cablurile de încărcare caută un singur lucru: cupru. Acest metal constituie elementul de bază al reţelei de staţii de încărcare pentru automobilele electrice iar preţurile la cupru s-au dublat comparativ cu situaţia de la începutul lui 2020.
Actele de vandalism sunt mai degrabă organizate. Grupuri de hoţi obişnuiesc să taie toate cablurile de încărcare la o staţie, astfel că aceasta este scoasă complet din funcţiune.
EVgo Inc., care operează o reţea de 1.000 de staţii de încărcare în SUA, a surprins pe camerele de supraveghere hoţii de cupru care purtau uniforme pentru a fi confundaţi cu angajaţi sau tehnicieni la companiile de utilităţi.
Furturile la o scară largă sunt singura modalitate prin care hoţii de cupru pot obţine un randament decent pentru „investiţia” lor.
Un cablu de conectare pentru o staţie de încărcare lentă (Level 2 ) conţine aproximativ cinci livre de cupru, care în prezent reprezintă echivalentul a 21 de dolari.
Cablurile de încărcare pentru staţiile de tip fast-charging (Level 3) au o cantitate dublă de cupru.
Pentru companiile care operează staţii de încărcare, înlocuirea unui cablu de conectare de tip Level 2 costă aproape 700 de dolari în timp ce în cazul unui cablu de tip Level 3 costul se ridică la 4.000 de dolari.
Firma FLO testează noi staţii de încărcare care au o cameră video în interior, la fel ca un ATM, dar are de gând să activeze aceste camere numai în zonele cu un grad ridicat de vandalism.
La rândul său, Electrify America are camere video la aproape 100 din staţiile sale de încărcare şi urmează să introducă difuzoare care îi vor atenţiona sonor pe eventualii hoţi.
Hoţii de cupru din România
Şi românii au o tradiţie îndelungată la furturile de cupru, dar deocamdată infrastructura de încărcare a maşinilor electrice pare să nu fie pe radarul hoţilor.
În anii 2000, românii erau campioni în Italia la furtul organizat de cupru, în special cabluri ale cabinelor electrice şi cabluri din reţeaua Enel.
În România sunt raportate în mod regulat furturi de cupru, dar se pare că acestea se limitează la cazanele distileriilor, cablurile transformatoarelor electrice şi cablurile de la calea ferată.