Guvernul pregătește schimbări fundamentale în structura Autorităţii Naţionale pentru Calificări
Guvernul României va adopta azi Hotărâre privind organizarea, structura şi funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru Calificări.
Prin prezentul act normativ propus se urmărește punerea în aplicare a prevederilor legale în vigoare raportat la atribuțiile și sarcinile pe care Autoritatea Națională pentru Calificări trebuie să le îndeplinească, în calitate de instituţie publică cu personalitate juridică în coordonarea Ministerului Educaţiei, cu atribuţii în materie de calificări.
I. Una dintre noile atribuții ale ANC va fi de acreditare a Centrului Național pentru Formare şi Dezvoltarea în Cariera Didactică și de autorizare/acreditare a Centrelor pentru Cariera Didactică. Potrivit Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023 se înființează Centrul Național pentru Formare şi Dezvoltarea în Cariera Didactică, denumit în continuare CNFDCD și se reorganizează CCD-urile care se autorizează/acreditează de ANC, în calitate de furnizori de formare continuă.
Pentru punerea în aplicare a prevederilor de mai sus și pentru asigurarea calității în acest domeniu va fi necesar să se elaboreze metodologii/proceduri de acreditare a Centrului Național pentru Formare şi Dezvoltarea în Cariera Didactică și de autorizare/acreditare a Centrelor pentru Cariera Didactică (în număr de 42 la nivel național), autorizarea/acreditarea CCD-urilor în calitate de furnizori de formare continuă și centre de evaluare a competențelor pentru cadrele didactice, de către ANC precum și monitorizarea și controlul lor și a CNFDCD.
Astfel, va fi necesar să se organizeze un compartiment dedicat special acestui scop, responsabil de evaluarea periodică, monitorizarea, îndrumarea acestora de către Autoritatea Națională pentru Calificări, în calitate de furnizori de formare continuă. calificare, aprobate conform normelor în vigoare, se va realiza prin înregistrarea acestora în Registrul Național al Standardelor, actualizat și administrat prin structura de specialitate a ANC.
Totodată, având în vedere specificul activității instituției noastre, acela de instituție publică cu personalitate juridică în coordonarea Ministerului Educației, cu atribuțiile de reglementare în materie de calificări, după intrarea în vigoare a Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023 și Legii învățământului superior nr. 199/2023 urmând a se demara măsurile aplicabile la nivelul sistemului național de învățământ şi se vor elabora un număr semnificativ de metodologii, regulamentele şi alte acte normative care decurg din aplicarea celor două legi ale învățământului, în domeniul calificărilor.
II. Conform Legii învățământului superior nr.199/2023, art.196 (1) lit f), h), i) ANC coordonează și controlează la nivel național elaborarea, validarea, aprobarea și gestionarea standardelor ocupaționale și de calificare în baza unei metodologii aprobate prin ordin comun al ministrului educației și al ministrului muncii și solidarității sociale; aprobă, în urma validării de către comitetele sectoriale, standardele ocupaționale și de calificare; implementează, gestionează și actualizează Registrul național al standardelor, ce cuprinde standardele ocupaționale, de calificare și standardele de pregătire profesională.
Astfel, în acord cu noile reglementări, ANC asigură elaborarea cadrului legislativ referitor la elaborarea standardelor de calificare, coordonarea procesului de elaborare a standardelor de calificare si participare împreună cu reprezentanții comitetelor sectoriale la scrierea acestora.
III. În contextul competenței Uniunii Europene de a sprijini acțiunile statelor membre în domeniul educației digitale, Recomandarea Consiliului din 22 mai 2018 privind competențele cheie pentru învățarea pe tot parcursul vieții servește drept cadru de acțiune.
Această recomandare a Consiliului are un obiectiv principal de a promova educația, formarea și învățarea orientate către competențe, subliniind în același timp dobândirea de competențe cheie esențiale pentru ca indivizii să se adapteze, să participe și să aibă succes atât în societate, cât și pe piața muncii.
Competența digitală este una dintre cele opt competențe cheie pe care trebuie să le posede indivizii pentru a funcționa pe piața muncii.Recomandarea Consiliului subliniază importanța competenței digitale în diverse contexte, cum ar fi educația, ocuparea forței de muncă și cetățenia activă și încurajează integrarea acesteia în inițiativele de învățare pe tot parcursul vieții.
Recomandarea oferă, de asemenea, o definiție a „competenței digitale”, respectiv: „implică utilizarea încrezătoare, critică și responsabilă și implicarea cu tehnologiile digitale pentru învățare, la locul de muncă și pentru participarea în societate. Este definită ca o combinație de cunoștințe, abilități și atitudini”. Procesul de evaluare va fi un proces simplu, deschis oricărui cetățean și se va desfășura respectând normele de asigurare a calității. Astfel, pentru realizarea acestei sarcini se va organizarea un compartiment de evaluare a competențelor digitale.
Comisia Europeană sprijină în mod activ punerea în aplicare a Recomandării Consiliului, încurajând învățarea reciprocă între statele membre și colaborând cu acestea pentru a dezvolta materiale și instrumente de referință. Aceasta include crearea de cadre adaptate competențelor specifice, cum ar fi cadrul Digital Competence Framework for Citizens (DigiComp), întreprins pentru a sprijini dezvoltarea competențelor legate de competențele digitale.
Acesta a fost dezvoltat de Centrul Comun de Cercetare al Comisiei Europene prin procese consultative, participative și bazate pe consens, care includ consultarea părților interesate și expertiza a numeroși experți din toate statele membre. DigiComp este un cadru al UE care oferă o înțelegere comună a ceea ce este competența digitală, pentru a îmbunătăți competența digitală a cetățenilor, pentru a ajuta factorii de decizie să formuleze politici care sprijină dezvoltarea competențelor digitale și pentru a planifica inițiative de educație și formare pentru a îmbunătăți competența digitală a anumitor grupuri țintă.
Acesta prezintă cunoștințele, abilitățile și atitudinile esențiale necesare pentru a naviga eficient în lumea digitală. Având în vedere ca România este participantă în cadrul proiectului pilot “European Digital Skills Certificate”, ANC va realiza un centru de evaluare pilot care va oferi oportunitatea oricărui cetățean să se evalueze și să obțină certificatul digital pentru competențe digitale.
IV. Odată cu intrarea în vigoare a prevederilor Legii învățământului superior nr. 199/2023, în conformitate cu alin. (8) de la art. 196, ANC este instituţie de reglementare pentru ocupaţiile de „specialist în sisteme de calificare” şi de „evaluator de competenţe profesionale”.
Astfel, prin proiectul de act normativ propus spre aprobare, ANC, în calitate de instituție de reglementare pentru ocupațiile de „specialist în sisteme de calificare” și de „evaluator de competențe profesionale”, realizează și aprobă standardele ocupaționale aferente. Totodată, ANC va putea organiza programe de specializare pentru ocupațiile mai sus menționate, în urma cărora va elibera certificate de absolvire , al căror model se va aproba prin ordin al ministrului educației.
Regulamentul de înființare și gestionarea a registrului specialiștilor în sisteme de calificare va fi aprobat, de asemenea, prin ordin al ministrului educației. Prin desfășurarea acestor cursuri, instituțiile de învățământ superior vor putea recruta specialiști în sisteme de calificare înregistrați în registrul specialiștilor în sisteme de calificare, care au responsabilități în procesul de formare, structurare și organizare a programelor de studii universitare și de pregătire profesională organizate de acestea, inclusiv înscrierea în Registrul Național al Calificărilor.
De asemenea, furnizorii de formare profesională, după caz, vor putea utiliza specialiști în sisteme de calificare înregistrați în registrul specialiștilor în sisteme de calificare pentru consilierea, organizarea și susținerea programelor de formare profesională.
V. Totodată, se adoptă o nouă structură organizatorică, condusă de un președinte care să permită realizarea atribuțiilor principale ale A.N.C., creșterea nivelului de autoritate ca instituție precum și creșterea calității procesului managerial.
De asemenea, președintele are calitatea de reprezentant legal şi de ordonator secundar de credite, în conformitate cu prevederile art.194 alin. (13) al Legii învățământului superior nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare, în calitate de autoritate finanţatoare în urma semnării unui contract de finanţare pentru acoperirea cheltuielilor legate de funcţionarea secretariatului tehnic al comitetelor sectoriale. Finanţarea comitetelor sectoriale se asigură, potrivit Legii nr. 268/2009 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 28/2009 privind reglementarea unor măsuri de protecţie socială, publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 482 din 13 iulie 2009, de la bugetul de stat, pentru acoperirea cheltuielilor legate de funcţionarea secretariatului tehnic, din bugetul Ministerului Educaţiei, prin bugetul Autorității Naționale pentru Calificări, care devine ordonator secundar de credite bugetare, ca autoritate finanţatoare în urma semnării unui contract de finanţare.
Totodată, precizăm că, potrivit art. 41 din același act normativ, „comitetele sectoriale sunt instituţii de dialog social de utilitate publică, cu personalitate juridică, organizate în baza prezentei legi la nivelul ramurilor de activitate definite prin Contractul colectiv de muncă unic la nivel naţional în vigoare. La nivelul unei ramuri de activitate se poate constitui un singur comitet sectorial.
HGANEXA-3