Peste 4 negocieri pe zi între consumatori și bănci în 2024. O treime din cereri vizează evitarea unui proces în instanță
Peste 4 negocieri pe zi între consumatori și bănci au avut loc, în medie, în anul 2024, iar o treime din cereri vizează evitarea unui proces în instanță, potrivit datelor comunicate miercuri de Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB).
Numărul negocierilor a ajuns la 815, cel mai mare din ultimii 9 ani
La finalul celui de-al treilea trimestru din 2024, numărul negocierilor dintre consumatori și bănci în cadrul CSALB a ajuns la 815, cel mai mare număr din cei aproape 9 ani de activitate ai Centrului.
Numărul cererilor pe care consumatorii le-au trimis către CSALB este cu aproape 30% mai mare decât în perioada similară din 2023.
Anul acesta, 2.050 dintre cereri sunt adresate băncilor, iar 750 au vizat relația consumatorilor cu IFN-urile.
Dintre cererile de negociere trimise IFN-urilor, niciuna nu a fost acceptată pentru negociere
Din păcate, dintre cererile de negociere trimise IFN-urilor, niciuna nu a fost acceptată pentru negociere.
Doar puțin peste 100 de cereri au fost rezolvate direct de către IFN-uri, fără implicarea unui conciliator, dar după ce consumatorul a trimis cererea către CSALB.
Cele mai multe dintre solicitările adresate IFN-urilor vizează ștergerea din Biroul de Credit.
Băncile se feresc de procesele în instanţă
Apetitul de negociere al băncilor urmărește anul acesta nu doar rezolvarea problemelor curente pe care le întâmpină consumatorii, ci și evitarea declanșării unor litigii în instanțele de judecată.
„Am observat un fenomen interesant în activitatea de negociere a băncilor desfășurată în cadrul CSALB. Dacă în 2023 au existat 290 dosare aflate pe rolul instanțelor și care au fost rezolvate amiabil cu ajutorul conciliatorilor, acest an arată un interes mai mare în anticiparea situațiilor cu potențial litigios. Astfel, numărul dosarelor care au venit din instanță a scăzut până la aproximativ 100 de cazuri, în schimb a crescut numărul cererilor în care consumatorii se adresează băncilor prin intermediul avocaților. Ceea ce arată că părțile sunt la un pas de litigiu, dar încearcă să rezolve problema amiabil, prin intermediul CSALB. Mai mult de o treime dintre cele 2.050 de cereri adresate băncilor, de la începutul anului, au venit prin intermediul avocaților. Astfel, nu doar la nivelul unor bănci au fost manifestate asemenea atitudini de evitare a proceselor lungi și costisitoare, ci și la nivelul unor avocați ai consumatorilor, care au ales cu prioritate aceste metode alternative”, a declarat Alexandru Păunescu, reprezentantul Băncii Naționale a României în Colegiul de Coordonare al CSALB.
La finalul celui de-al treilea trimestru va fi depășit numărul dosarelor de negociere formate în tot anul 2023.
În 95% dintre negocierile încheiate până acum, părțile s-au împăcat. Doar în 40 de cazuri consumatorii, băncile sau ambele părți nu au agreat soluția propusă de conciliatorii CSALB.