Ce a realizat până acum, concret, nou înființata Companie de Investiții Rutiere

Publicat: 26 sept. 2024, 10:32, de Marian Apipie, în ACTUALITATE , ? cititori
Ce a realizat până acum, concret, nou înființata Companie de Investiții Rutiere
Ce a realizat până acum, concret, nou înființata Companie de Investiții Rutiere

Din acest an, de gestionarea infrastructurii rutiere din România se ocupă, pe lângă CNAIR SA (Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere), și CNIR SA (Compania Naţională de Investiţii Rutiere). Vorbim de o societate distinctă, înființată printr-o Ordonanță de Urgență a Guvernului, care va prelua, treptat, proiectele de dezvoltare a infrastructurii de transport rutier aflate la CNAIR. Cu alte cuvinte, tot ce ține de construcția de drumuri de mare viteză va fi gestionat de noua companie.

Ce poate face, în plus, nou înființata Companie de Investiții Rutiere? Potrivit ordonanței de guvern, CNIR va putea participa cu capital, în condiţiile legii, la constituirea de societăţi comerciale cu obiect de activitate similar sau conex, împreună cu persoane fizice şi/sau juridice, române şi/sau străine pentru dezvoltarea proiectelor de infrastructura rutiera. De asemenea, poate înfiinţa sucursale, reprezentanţe, agenţii şi alte asemenea subunităţi în ţară şi în străinătate, inclusiv în parteneriat cu Instituţiile Financiare Internaţionale, pentru dezvoltarea unor proiecte de infrastructură de transport. Deci, va avea o mult mai mare „libertate de exprimare“.

La CNIR vor fi transferate proiecte importante precum realizarea autostrăzii Sibiu – Piteşti, realizarea autostrăzii Târgu Mureş – Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni sau realizarea drumului expres Ploieşti – Buzău – Focşani – Bacău – Paşcani. Până la desfăşurarea efectivă a activităţii C.N.I.R., pot fi asigurate servicii suport de către C.N.A.I.R. pe bază de protocol de colaborare încheiat între cele două companii“, se mai arăta în ordonanța de înființare.

Ce buget a avut, pentru 2024, CNIR SA

Nou înființata Companie de Investiții Rutiere a început să funcționeze din martie 2024, după ce a fost stabilită conducerea executivă. Membrii Consiliului de Administrație l-au numit pe Gabriel Budescu director general și pe Cosmin-Vasile Nicula, director financiar, fiecare pentru un mandat valabil până în luna februarie 2027. În luna mai 2024, CNIR SA s-a ales și cu primul buget de venituri și cheltuieli, prin care „va fi posibilă derularea proiectelor stabilite și operaționalizarea efectivă a companiei“. Compania estima venituri de 34,2 milioane de lei, iar până la finele anului urma să facă angajări de personal.

Bugetul aprobat prevede venituri totale în valoare de 34.247.310 lei şi urmează a fi publicat în Monitorul Oficial al României. Pentru buna funcţionare a companiei, într-o primă fază, până la sfârşitul anului, vor fi contractaţi peste 80 de angajaţi. În perioada imediat următoare, vor fi întreprinse acţiuni pentru angajarea personalului de specialitate şi asigurarea dotărilor necesare implementării contractelor de infrastructură de transport rutier. Menţionez că toate anunţurile de angajare vor fi anunţate public şi transparent pe site-ul companiei“, afirma, în mai 2024, directorul general Gabriel Budescu, potrivit unei informări transmise de Ministerul Tranporturilor.

Ce a realizat până acum, concret, nou înființata Companie de Investiții Rutiere

Potrivit datelor din Sistemul Electroni de Achiziții Publice, CNIR a demarat în acest an trei licitații. Una pentru achiziția de servicii informatice, una pentru dotarea companiei cu autoturisme și licitația pentru un nou drum expres. Toate cele trei proceduri de achiziție sunt în derulare.

Pe 11 septembrie, CNIR a demarat licitația pentru „Achiziția de Sistem informatic integrat pentru eficientizarea activităților administrative“. Valorea estimată a contractului a fost de 1.295.000 lei, iar ofertele sunt așteptate până la data de 17 octombrie.

Zilele trecute, Compania de Investiții Rutiere a lansat o licitație pentru achiziția a opt autoturisme noi, la pachet cu servicii de asigurare RCA și CASCO pentru un an. Din totalul valorii estimate a achiziției de 817.984 lei, suma de 769.600 lei reprezintă valoarea estimata a autoturismelor. Prețul contează doar în procent de 40% din ofertă, diferența până la 100% fiind făcută de garanția extinsă a vehiculelor (30%), posibilitatea ca mașinile să fie cu tracțiune integrală 4×4 (5%), climatizare automată (5%), roată de rezervă (5%) și timpul de livrare (10%). Aici, ofertele sunt așteptate până la data de 30 octombrie.

Drumul Expres Focșani – Brăila, primul mare proiect de infrastructură rutieră demarat de CNIR

Drumul Expres Focșani – Brăila este primul mare proiect de infrastructură rutieră demarat de CNIR. Licitația a fost lansată în data de 17 septembrie, iar ofertele sunt așteptate până la data de 28 octombrie. Vorbim aici de cel mai lung drum de mare viteză scos la licitație într-un singur contract (73,5 km), cu o valoare estimată cuprinsă între 5.399.934.139,57 lei și 6.352.362.039,30 lei (fără TVA). Câştigătorul contractului va avea la dispoziţie maximum 42 de luni pentru construcţie.

Noul drum expres va asigura legătura între Autostrada Moldovei (A7) Ploiești – Pașcani, podul peste Dunăre de la Brăila, Drumul Expres Brăila – Galaţi (DEx6), Tulcea şi Constanţa. „Este o zonă de câmpie unde managementul de șantier trebuie foarte bine gândit, inclusiv sursele pentru materialele de umplutură. Din acest motiv, dar și pentru a optimiza execuția efectivă a șantierului am decis să-l scoatem la licitație într-un singur lot. Asta nu înseamnă că viitorul antreprenor nu va putea da în trafic segmente din acest drum care vor avea descărcări și vor funcționa independent“, explica directorul general al CNIR, Gabriel Budescu.

Drumul Expres va avea două benzi pe sens (4X3,50 metri), bandă mediană (3 metri), acostament consolidat (2X2,25 m) şi parapete de beton tip New Jersey pentru zona mediană. Pe traseu sunt prevăzute şase noduri rutiere şi 57 de structuri (poduri şi pasaje). 

Citește și: Prima așternere de asfalt pe lotul 3 al secțiunii Ploiești – Buzău (VIDEO)