Efectul războiului din Ucraina. Navrom Galați are profituri de 10 ori mai mari
Principala companie de transport de mărfuri pe Dunăre, CNFR Navrom Galați, a înregistrat anul trecut un profit de peste 154 milioane de lei, de aproape 10 ori mai mare decât profitul companiei din perioada de înainte de izbucnirea războiului din Ucraina.
La Gala Premiilor Patronatului IMM-urilor din Galați pentru rezultatele financiare din 2023, Compania de Navigație Fluvială Română (CNFR) Navrom SA Galați, deținută de Grupul TTS din București, s-a plasat pe primul loc la categoria „Întreprinderi mari”, surclasând Arcada Company SA Galați, companie specializată în construcții de infrastructură de cale ferată și multinaționala specializată în materiale de construcții, instalații și amenajări, Arabesque SA Galați.
Criteriile stabilite pentru recompensarea performanţei au vizat profitul brut şi cifra de afaceri/activele totale raportate pentru anul 2023, iar clasificarea IMM-urilor s-a făcut pe grupe de mărime: microîntreprinderi, mici, mijlocii şi mari.
La categoria „Întreprinderi mari”, primul loc a revenit CNFR Navrom SA Galați, cu o cifră de afaceri de 565 milioane de lei şi un profit brut de 154,4 milioane lei, pe locul 2 s-a situat Arcada Company SA Galați, cu o cifră de afaceri de 548 milioane de lei şi un profit brut de 82 milioane lei, iar locul 3 a revenit Arabesque SRL Galați, cu o cifră de afaceri de 2,5 miliarde lei şi un profit brut de 54 milioane de lei.
Creștere spectaculoasă a profitului Navrom SA, la 154 milioane de lei, de la 15 milioane lei în 2019 și 17 milioane lei în 2021
Rezultatele financiare obținute de Navrom SA Galați în 2023 și plasarea companiei în fruntea clasamentului la „Întreprinderi mari”, înaintea unor companii extrem de profitabile, ca Arcada Company și Arabesque, reprezintă o premieră în mediul de afaceri din Galați, dar aceste creșteri ale cifrei de afaceri și profitului brut al Navrom SA erau anunțate de rezultatele financiare din 2022, care au înregistrat o creștere consistentă față de anii precedenți.
În 2022 Navrom a avut o cifră de afaceri de 429.937.000 lei și un profit de 78.336.000 lei, cu mult peste indicatorii din anii precedenți.
Creșterea spectaculoasă este efectul războiului din Ucraina care a concentrat fluxurile logistice pe Dunăre, de la Reni și Ismail spre Constanța. Această evoluție este demonstrată și prin faptul că profitul brut de peste 154 milioane de lei înregistrat în 2023 este de aproape 10 ori mai mare decât profitul companiei din perioada care a precedat izbucnirea războiului din Ucraina.
În perioada 2012 – 2021, de înainte de invazia Rusiei în Ucraina, rezultatele financiare ale Navrom SA se situau pe paliere relativ constante, cifrele de afaceri fiind între 220 și 280 milioane lei, profiturile maxime obținute de companie în cei zece ani fiind cel de 15,3 milioane lei înregistrat în 2019 și profitul de 17,4 milioane de lei realizat în 2021.
Războiul din Ucraina, generator de profit dar și un risc pentru companiile de navigație din cauza bombardamentelor de la Reni și Ismail
Profiturile realizate de companiile de navigație ca urmare a creșterii comenzilor de transport naval de mărfuri în contextul războiului din Ucraina vin la pachet cu riscurile asumate de companii în condițiile în care își desfășoară activitatea și în proximitatea unei zone de război, respectiv a sectorului Ismail – Reni, unde au loc frecvent atacuri cu drone ale Rusiei.
Aceste riscuri sunt menționate în raportul de anul trecut al Grupului TTS, care deține CNFR Navrom SA Galați:
„Principalul risc pentru activitatea Grupului TTS îl reprezintă cel determinat de evoluția războiului din Ucraina, fapt confirmat de recentele atacuri asupra porturilor ucrainene Reni și Izmail.
Deși atacurile au avut ca țintă inclusiv unele facilități portuare implicate în derularea operațiunilor de export a produselor agricole ucrainene, activitatea Grupului TTS nu a fost afectată până la momentul acestui raport, fluxurile de cereale pe ruta Izmail – Constanța derulându-se fără întreruperi cauzate de război.
Cu toate acestea riscul rămâne, și, chiar dacă până astăzi activitatea noastră nu a fost afectată în vreun fel, vom trăi cu acest risc – imposibil de evaluat, atât timp cât războiul din Ucraina va continua”, se spune în capitolul „6.1 Riscuri și incertitudini” din raportul Grupului TTS pentru anul 2023.
Investiții de 30 de milioane de euro în mărirea flotei Navrom SA
Creșterea numărului de comenzi de transport de mărfuri impune și o creștere a capacității de transport a companiilor de navigație. În 2023, ca urmare a creșterii comenzilor de transport, Grupul TTS, din care face parte Navrom Galați a demarat un program de investiții de 81,3 milioane de euro, din care 48,1 milioane de euro în activitatea de operare portuară și 30 milioane de euro în mărirea flotei prin construirea de barje de tipul „Europa 2”. Anul trecut, TTS a comandat la Șantierul Naval „Severnav” din Turnu Severin construirea a opt barje „Europa 2”.
Barjele „Europa 2” sunt dotate cu seturi de capace de aluminiu și au dimensiunile de 77 metri lungime și 11 metri lățime, care le conferă o mare flexibilitate în exploatare, putând transporta orice tip de marfă, respectiv vrac, solid, produse agricole, materii prime minerale, produse chimice, dar și echipamente agabaritice. Gradul optim de încărcare a unei barje „Europa 2” este de 1.700 tone la un pescaj de 2,8 metri.
Estimări: „Este de așteptat o creștere a volumelor de marfă ucraineană, atât la transport, cât și la operare”
Creșterea comenzilor de transport fluvial de mărfuri va continua și în perioada următoare. În analiza „Evoluții preconizate privind fluxurile de mărfuri”, realizată pentru mărfurile agricole, care dețin o pondere mare în fluxurile de transport naval, este estimată o continuare a creșterii comenzilor de transport.
„Tranzitul produselor agricole ucrainene prin Constanța continuă, în condițiile închiderii coridorului Odessa și a unei recolte peste așteptări în 2023. Volumele de marfă tind să crească, ca efect al relocării activității de către comercianți din Odessa spre gurile Dunării.
Este de așteptat o creștere a volumelor de marfă ucraineană, atât la transport, cât și la operare”, se spune în analiza menționată.