Cea mai urâtă mașină din lume a fost de fapt o capodoperă de design genial

Publicat: 28 sept. 2024, 08:23, de Ady Ivașcu, în Auto , ? cititori
Cea mai urâtă mașină din lume a fost de fapt o capodoperă de design genial
Cea mai urâtă mașină din lume a fost de fapt o capodoperă de design genial

Dincolo de lucrurile care îi separă pe oameni – avere, convingeri politice sau religioase, orientare sexuală, există şi lucruri care îi unesc, iar unul dintre acestea este opinia cvasiunanimă că Fiat Multipla este cea mai urâtă maşină din lume.

Când o priveşti nu poţi să nu te întrebi – De ce sunt renumiţi italienii pentru excelenţa şi senzualitatea designului?

Explică-ne din nou, te rog, de ce Italia are o reputație de excelență în design! Aceasta este întrebarea care trebuie pusă celor de la Fiat după o singură privire asupra MPV-ului Multipla al constructorului italian.

Multipla de la finalul anilor ’90 este o mașină cu șase locuri – cu două rânduri de trei locuri. Datorită lățimii generoase a cabinei, spațiul pentru umeri este bun.

Multipla este la fel de lată precum cea mai mare mașină Fiat, Kappa, dar este la fel de lung ca hatchback-ul Brava al companiei, de mărimea Corolla.

Designul cabinei este, de asemenea, neobișnuit, cu o consolă centrală de instrumente în stil Lego Technic. Tabloul de bord este îmbrăcat în aceeași tapițerie care împodobește scaunele.

Deseori ridiculizat pentru stilul său ciudat, Fiat Multipla a fost de fapt o operă de geniu în materie de design.

„Cum să găzduim confortabil șase persoane și bagajele lor într-o mașină cu o lungime de cel mult patru metri?”

Instrucțiunea inițială emisă de șeful Fiat de atunci, Paolo Cantarella, întreba: „Cum să găzduim confortabil șase persoane și bagajele lor într-o mașină cu o lungime de cel mult patru metri?”

Echipa internă de design de la Fiat a trecut la treabă.

 

Fiat Multipla

Condusă de Roberto Giolito, iar Peter Jansen a fost însărcinat cu proiectarea interiorului, echipa a lucrat inițial la crearea unui vehicul compact cu trei rânduri de două locuri.

Cu toate acestea, curând a devenit evident că o astfel de configurație nu ar fi funcționat în conformitate cu cerințele lui Cantarella, care dorea o mașină cu o lungime de cel mult patru metri.

Așa cum a explicat ulterior inginerul șef al proiectului Multipla, Giuseppe Piritore: „Rezultatul a fost invariabil un vehicul îngust, înalt, cu un bot compact, dezavantajos în ceea ce privește poziționarea motorului și zonele de absorbție a impactului, în timp ce portbagajul era extrem de sacrificat cu cele șase locuri utilizate și avea o formă foarte neregulată”.

Atunci, cum să găzduiască șase persoane fără a compromite spațiul pentru bagaje sau ambalajul general, creând în același timp un mediu luminos și aerisit pentru pasagerii săi?

Soluția a fost pe cât de simplă, pe atât de elegantă.

Lărgirea mașinii le-a permis designerilor Multipla să renunțe la tradiționala dispunere a scaunelor 2+2+2 în favoarea unei configurații mai neconvenționale 3+3.

Acest lucru nu numai că a asigurat confortul ocupanților, dar a păstrat și un spațiu de încărcare foarte util de 430 de litri în spate.

Pentru a oferi un anumit context, capacitatea de încărcare a Multipla a fost cu 100 de litri mai mare decât cea găsită în contemporanul Volkswagen Golf IV, în ciuda faptului că popularul hatchback măsoară cu 15 cm mai mult decât revoluționarul MPV al Fiat.

În total, Multipla măsura 3994 mm lungime, 1871 mm lățime și 1670 mm înălțime, fiind compact prin orice măsură.

Și totuși, datorită „ambalajului” său inteligent, Multipla nu numai că a putut găzdui șase persoane, dar a făcut-o în confort.

Deși publicul a râs de Fiat Multipla, și continuă să facă acest lucru și astăzi, designul său funcțional i-a adus numeroase premii și laude din partea lumii designului.

Expusă atât la London School of Design, cât și la Muzeul de Artă Modernă din New York, Multipla a fost venerată și hulită în egală măsură, primind o mulțime de laude pentru „cea mai urâtă mașină”.