Cazul Micula: Denaturări colosale la Finanțe – peste un miliard de lei
Un raport al Curții de Conturi a dezvăluit deficiențe alarmante în gestionarea finanțelor publice de către Ministerul Finanțelor pentru anul 2022, pe când ministru al Finanțelor era Adrian Câciu. Auditul a scos la iveală denaturări semnificative și generalizate în situațiile financiare consolidate, conducând la emiterea unei opinii contrare asupra acestor documente, care includ informațiile financiare ale șapte entități subordonate Ministerului. O situație aparte o reprezintă cazul Micula.
Entitățile implicate în audit
Printre entitățile verificate se numără Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), Autoritatea Vamală Română (AVR), Oficiul Național pentru Achiziții Centralizate, Oficiul Național pentru Prevenirea și Combaterea Spălării Banilor, Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc și Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar. Toate acestea au fost evaluate pentru a determina conformitatea și corectitudinea înregistrărilor financiare.
Neregulile identificate
Auditorii au semnalat o serie de nereguli grave care afectează veniturile bugetului general consolidat și credibilitatea Ministerului. Printre principalele observații se numără:
- Creanțe bugetare neînregistrate: ANAF nu a înregistrat creanțe de 1.294.190 mii lei în evidența contabilă a veniturilor bugetare. Aceasta include ajutoare de stat ilegale de recuperat de la persoanele din grupul Micula.
- Erori în evidențele analitice: Sumele rezultate din punerea în aplicare a sentințelor penale au fost înregistrate eronat, ceea ce a dus la o majorare artificială a soldului contului „Creanțe ale bugetului de stat” cu 4.512.940 mii lei. Această situație a fost amplificată prin înregistrarea repetată a acelorași debite pentru mai multe persoane nominalizate în hotărârile instanței.
- Diminuarea veniturilor: Veniturile bugetului general au fost diminuate, iar soldul contului „Decontări în curs de clarificare” a fost majorat nejustificat cu 1.456.743 mii lei. Acest lucru s-a datorat menținerii unor sume în cont pentru care a intervenit termenul de prescripție.
- Debite nejustificate: La ANAF, debitele menținute nejustificat au fost de 1.753.442 mii lei, iar la AVR de 167.846 mii lei, incluzând societăți radiate și debite prescrise.
- Subevaluarea patrimoniului: Valoarea patrimoniului Ministerului Finanțelor a fost subevaluată cu 77.626 mii lei, din cauza neînregistrării imobilelor în proprietatea publică a statului.
- Lipsa provizioanelor pentru litigii: Ministerul nu a constituit provizioane pentru litigii, având în vedere că aproximativ 10.000 de dosare juridice erau active în instanțe, cu o valoare totală a pretențiilor de 8.166.928 mii lei și 2.125.829 mii euro.
- Lipsa unei strategii IT: Ministerul Finanțelor nu a elaborat o strategie în domeniul tehnologiei informației pentru îmbunătățirea serviciilor din sfera finanțelor publice, ceea ce ridică semne de întrebare cu privire la capacitatea sa de a răspunde nevoilor actuale de digitalizare.
Cazul Micula: Eroare masivă în gestionarea creanțelor
Referitor la valoarea nominală a ajutorului de stat de recuperat în baza Deciziei (UE) 2015/1470 a Comisiei din 30 martie 2015 privind ajutorul de stat SA.38517 (2014/C) (ex 2014/NN) pus în aplicare de România — Hotărârea arbitrală în cauza Micula/România din 11 decembrie 2013 [notificată cu numărul C(2015) 2112]
- Valoarea nominală a ajutorului de stat de recuperat de la persoanele juridice și fizice din grupul Micula a fost stabilită de către Direcția Generală Ajutor de Stat din cadrul MF în mod eronat în sumă de 1.109.512 mii lei, nefiind inclusă și suma de 119.867 mii lei.
- Valoarea nominală a ajutorului de stat declarat de CE ca fiind ilegal/utilizat abuziv și care trebuie recuperată este de 1.229.379 mii lei (din care suma de 1.229.295 mii lei reprezintă sume încasate prin executare și rămase la dispoziția persoanelor juridice și fizice din grupul Micula și a executorului judecătoresc, iar suma de 84 mii lei reprezintă suma care a fost compensată cu obligații fiscale ale SC European Food SA).
- Suma de 119.867 mii lei reprezintă diferența dintre valoarea nominală a ajutorului de stat care trebuie recuperată de la persoanele juridice și fizice din grupul Micula și valoarea nominală calculată eronat de către Direcția Generală Ajutor de Stat. Deficiența constatată a fost o consecință a lipsei de colaborare și a schimbului deficitar de informații dintre personalul Direcției Generale Ajutor de Stat și cel al DGAMC.
- Ca urmare a abordării neunitare referitoare la termenul de plată a creanțelor bugetare de recuperat de la persoanele juridice și fizice din grupul Micula, la nivelul DGAMC au fost emise titluri executorii și somații care ulterior au fost anulate de către organul fiscal, menționându-se că „actul de executare este afectat de o eroare, respectiv termenul de plată”, fiind emise ulterior alte titluri executorii și somații cu un alt termen de plată.
- Anularea actelor de executare silită s-a făcut în perioada în care executarea silită a fost contestată de contribuabili la Judecătoria Beiuș și era suspendată de instanță.
- La nivelul DGAMC, al Direcției Generale de Reglementare a Colectării Creanțelor Bugetare, al Direcției Generale Juridice din cadrul ANAF, al Direcției Generale Juridice și al Direcției generale de legislație Cod procedură fiscală, reglementări nefiscale și contabile din cadrul MF, nu a existat o abordare unitară în ceea ce privește termenul de plată al creanței bugetare.
- În cazul ajutorului de stat care trebuia recuperat de la persoanele juridice și fizice din grupul Micula, DGAMC nu a emis acte administrative fiscale de actualizare a dobânzilor în cuantum de 27.478 mii lei aferente valorii nominale a ajutorului de stat și nu a luat măsuri în ceea ce privește înregistrarea și încasarea acestei sume.
Referitor la înregistrarea în evidența contabilă a debitelor reprezentând ajutor de stat de recuperat de la societățile comerciale din grupul Micula
- Situațiile financiare ale MF au fost denaturate cu valoarea debitului în sumă de 1.294.180 mii lei reprezentând creanțe bugetare individualizate în titluri executorii, conform deciziei de recuperare a ajutorului de stat, ajutor de stat ilegal/utilizat abuziv de recuperat de la societățile comerciale din grupul Micula, transmis de MF/Direcția Generală Ajutor de Stat, în calitate de furnizor, spre recuperare la ANAF/DGAMC, în calitate de organ fiscal.
În timpul misiunii de audit, DGAMC a înregistrat debitul în sumă de 1.294.180 mii lei pentru SC European Food SA, în evidența contabilă a creanțelor bugetare.