Turcii dau năvală să ne modernizeze căile ferate! Sunt în joc contracte de miliarde de euro

Publicat: 01 oct. 2024, 18:30, de Marian Apipie, în ECONOMIE , ? cititori
Turcii dau năvală să ne modernizeze căile ferate! Sunt în joc contracte de miliarde de euro
Turcii dau năvală să ne modernizeze căile ferate! Sunt în joc contracte de miliarde de euro

O serie de companii din Turcia se înghesuie la licitațiile pentru reabilitarea liniilor feroviare din România. Sunt în joc contracte uriașe, de ordinul sutelor de milioane de euro, din fonduri europene. Numai la trei licitații aflate în derulare, la care se cunosc deja ofertanții, suma estimată a contractelor depășește 2 miliarde de euro!

Turcii dau năvală să ne modernizeze și căile ferate. După ce tot mai multe asocieri de firme din Țara Semilunei au obținut contracte importante în România pe partea de infrastructură rutieră (construirea de autostrăzi și drumuri expres), antreprenorii turci s-au înscris și la licitații care vizează modernizarea infrastructurii feroviare de la noi, văduvită de ani de zile de investiții majore. Și aici sunt în joc sume importante atrase din fonduri europene. Numai pentru trei astfel de contracte de reabilitare a unor tronsoane de cale ferată sunt disponibile peste 2 miliarde de euro.

Chiar în aceste zile, CFR SA a deschis ofertele depuse la procedura de achiziție sectorială privind atribuirea contractului de proiectare și execuție aferent obiectivului de investiţii „Reabilitarea liniei feroviare Craiova – Drobeta Turnu Severin – Caransebeș, parte a Coridorului Orient/Est-Mediteranean“. Vorbim de lotul 6 (ultimul) al traseului supus reabilitării, PO Nou Poarta – Caransebeș, în lungime de 37,16 km (km 436+887 – km 474+046). Calea ferată Craiova – Drobeta Turnu Severin – Caransebeș are, în total, 225,287 km.

Turcii dau năvală să ne modernizeze căile ferate. Cine sunt ofertanții lotului 6

Potrivit CFR SA, la licitația pentru lotul 6 al căii ferate Craiova – Caransebeș s-au înscris cinci asocieri de firme. Este vorba de: Asocierea Alstom Transport S.A. (lider) – Drum Asfalt; Asocierea FCC Construccion S.A. (lider) – Gulermak Spolkaz Ograniczona; Asocierea Itinera SPA (lider) – Saipen S.P.A.; Asocierea IC Ictaș Inșaat Sanayi ve Ticaret A.Ş. (lider) – Rotary Construcții Mentenanță; Asocierea Ozaltin (lider) – Yapi Merkezi İnşaat ve Sanayi A.Ş – Infravis S.R.L.

Turcii dau năvală să ne modernizeze căile ferate! Sunt în joc contracte de miliarde de euro

După cum se observă, o mare parte din firmele participante la această licitație sunt din Turcia. Ozaltin, spre exemplu, este liderul asocierii care lucrează la tronsonul 1 al DEx12 Craiova – Pitești, iar, mai nou, se ocupă și de construirea a două viaducte, cu lungimi de 1,2 km și 2 km, pe tronsonul Nădășelu – Mihaiești de pe Autostrada Transilvania.

Valoarea estimate a achiziției publice pentru lotul 6 PO Nou Poarta – Caransebeș este cuprinsă în intervalul 2,21 miliarde de lei – 2,63 miliarde de lei (fără TVA), sursa de finanțare fiind Programul Transport (PT) 2021 – 2027 și bugetul de stat. Durata pentru elaborarea proiectului tehnic și execuția lucrărilor este de 72 de luni, dintre care 12 luni proiectarea și 60 de luni execuția.

Și pentru contractul de reabilitare a lotului 3 al liniei de cale ferată Craiova – Drobeta Turnu Severin – Caransebeş s-a trecut la analiza ofertelor. CFR are de analizat două oferte, dintre care una de la o asocierea angrenată și în licitația pentru lotul 6, FCC Construccion S.A. – Gulemark Spolkaz Ograniczona Odpowiedzialnoscia. Cealaltă ofertă a fost depusă de Asocierea Kolin Inșaat Turizm Sanayi ve Ticaret A.S. (lider) – Straco Holding. Valoarea estimată a lucrărilor pentru lotul 3 este cuprinsă în intervalul 5,167 miliarde lei – 6,152 miliarde de lei (fără TVA), sursa de finanțare fiind aceeași: PT 2012 – 2027 și bugetul de stat.

Se analizează ofertele și pentru modernizarea căii ferate București Nord – Giurgiu Nord

O altă licitație la care se analizează ofertele este cea pentru „Modernizarea infrastructurii de cale ferată dintre staţiile CF Bucureşti Nord – Jilava – Giurgiu Nord – Giurgiu Nord Frontieră – Lot 2“. Și aici s-a înscris FCC Construccion, o companie spaniolă puternică pe piața mondială, dar de data asta ca ofertant unic.

Se va lupta pentru contractul de 2,259 miliarde lei – 2,711 miliarde lei (fără TVA ) cu Asocierea Arcadia Company (lider) – Alstom Transport SA, Asocierea PORR Construct (lider) – IMSAT și Asocierea ZUE (lider) – CON-A Operations – UTI Construction and Facility Management. Aici, durata pentru elaborare a proiectului tehnic şi execuţia lucrărilor va fi de 36 de luni, dintre care 6 luni proiectarea şi 30 de luni execuţia.

Ce presupune reabilitarea liniei feroviare Craiova – Drobeta Turnu Severin – Caransebeș, lot 6

Principalele obiective preconizate, prin implementarea proiectului de „Reabilitare a liniei feroviare Craiova – Drobeta Turnu Severin – Caransebeș, parte a Coridorului Orient/Est-Mediteranean“ – lot 6 sunt:

  • modernizarea liniei de cale ferată în conformitate cu Specificațiile Tehnice de Interoperabilitate (STI), linie simplă sau dublă, electrificată, de 25 kV;
  • introducerea instalațiilor de centralizare electronice/electrodinamice noi sau reabilitate, după caz, în stații și linie curentă și introducerea sistemului de siguranță ERTMS nivel 2 în conformitate cu Specificațiile Tehnice de Interoperabilitate (STI) și cu previziunile cererii de trafic de călători și de marfă național și internațional;
  • sarcina maxim 22,5 tone/osie;
  • lungimea maximă a trenului de 740 m în toate stațiile;
  • caracteristici ale peroanelor: peroane înalte cu lungime de 400 m, în toate stațiile;
  • ecartament nominal: 1435 mm;
  • lucrări de reabilitare a tunelurilor Feneș și Tîmpa. În cazul tunelului Tîmpa, noua cota a niveletei nu asigura gabaritul standard, prin urmare se va realiza largirea acestuia;
  • lucrări de construcție nouă a 2 tuneluri galerie simplă (policentrică) cu cale dublă: Poarta 2 (550m) și Poarta 3 (305m);
  • lucrări civile în stații – lucrări de igienizare si cosmetizare a construcțiilor existente, intervenții la structuri, eficientizare fluxuri;
  • îmbunătăţirea geometriei traseului în plan şi în profil longitudinal (rectificări de curbe şi încadrarea elementelor de profil în prevederile normativelor în vigoare);
  • lucrări de semnalizare si telecomunicații;
  • se vor asigura viteze de circulație ale trenurilor de maxim 120 km/h;
  • modernizarea instalațiilor de electrificare pe toată lungimea (în sistem de alimentare de 25 kV, 50 Hz);
  • mărirea capacității de tranzit;
  • montarea de panouri fonoabsorbante și/sau soluții alternative de reducere a nivelului de zgomot.