Un portavion de drone de 100 de milioane de euro se naște la Galați: pentru ce țară?
În inima șantierului naval din Galați, un colț al României se transformă în epicentrul unei inovații majore în domeniul militar: construcția primului portavion de drone din Europa, un proiect ambițios de 100 de milioane de euro destinat Marinei Portugheze. Această inițiativă plasează România pe harta mondială a inovațiilor tehnologice militare, subliniind un paradox interesant: deși capabilă să producă astfel de minuni tehnologice, România încă luptă să echipeze propriile forțe armate cu resurse similare.
O viziune pentru viitor
Portavionul, cu o lungime impresionantă de 107 metri, este proiectat să fie nu doar o bază mobilă pentru drone aeriene și maritime, ci și un centru de cercetare avansată, echipat cu laboratoare și spații ample de cazare pentru echipaj. Hangarul imens și puntea de zbor de 96 de metri lungime vor servi ca platforme pentru lansarea și întreținerea unei flote de drone, deschizând noi orizonturi pentru cercetarea oceanografică și supravegherea maritimă.
Ministrul Apărării din Portugalia, Nuno Melo, a subliniat importanța strategică a mărilor și necesitatea unei marine eficiente, capabilă să inoveze și să se adapteze la cerințele secolului 21. Această navă nu este doar un instrument de război, ci un simbol al evoluției tehnologice care, potrivit oficialilor portughezi, va inspira și alte națiuni să exploreze noi modalități de utilizare a tehnologiei în scopuri defensive și de cercetare.
Implicații locale și internaționale
Construcția acestei nave reprezintă o dovadă a expertizei și capabilităților industriei navale din Galați, care a livrat deja 30 de nave militare și speciale pentru partenerii din NATO. Totuși, realitatea locală a forțelor navale românești contrastează cu acest tablou al inovației. Mihai Panait, șeful Forțelor Navale Române, a exprimat o frustrare vizibilă legată de faptul că, deși România poate construi asemenea tehnologii avansate, nu beneficiază de investiții similare pentru înzestrarea propriei armate.
Jan-Wim Dekker, vicepreședintele șantierului Damen, a confirmat că în prezent nu există comenzi pentru construcția de nave pentru România, ceea ce ridică întrebări legate de politica de apărare și prioritizarea resurselor la nivel național.
O lecție de inovație și independență
Această situație ar putea servi drept un punct de reflecție pentru România și alte țări care se străduiesc să găsească un echilibru între a fi furnizori de tehnologie de vârf și a își satisface propriile nevoi strategice de securitate. Este esențial ca națiunile să nu doar participe la cursa tehnologică globală, ci și să se asigure că progresul tehnic servește în mod direct interesele și securitatea lor.
Proiectul portavionului de drone construit la Galați reprezintă un pas înainte spre un viitor în care tehnologia avansată și inovația deschid noi frontiere în apărare și cercetare. În acest context, România ar putea lua în considerare nu doar rolul său ca exportator de tehnologie, ci și pe acela de beneficiar direct al propriei sale expertize industriale.