Ciolacu și Grindeanu, despre construirea unui nou terminal la Aeroportul Otopeni: „Va fi perla Europei”
Premierul Marcel Ciolacu, candidatul PSD la alegerile prezidențiale, și ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, au discutat despre planurile ambițioase privind construirea unui nou terminal la Aeroportul Otopeni, subliniind importanța acestui proiect pentru viitorul transportului aerian în România și poziția strategică a țării în Europa.
În cadrul unui interviu acordat postului Antena 3 CNN, Ciolacu a descris Terminalul 2 drept un proiect de anvergură, menit să devină un punct de referință la nivel european.
Premierul a afirmat că acest nou terminal va fi o adevărată „perlă a Europei”, un simbol al modernizării și al dezvoltării infrastructurii aeriene din România. Această inițiativă nu doar că va aduce beneficii economice semnificative, dar va consolida și statutul Aeroportului Otopeni ca unul dintre cele mai importante hub-uri din regiune.
Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor, a detaliat mai multe opțiuni pentru finanțarea acestui proiect major. El a explicat că există posibilitatea de a construi terminalul din resurse proprii ale statului, dar a menționat și varianta contractării unui împrumut, subliniind că există un interes mare din partea investitorilor pentru a susține financiar această inițiativă.
„Terminalul 2 și modernizarea sa. Pentru el avem mai multe variante. Pe de o parte putem să îl facem din bani proprii, pe de altă parte putem să luăm împrumutul, toată lumea vrea să ne dea banii, toată lumea. Pe de altă parte, poți să faci un parteneriat public-privat”, a afirmat ministrul Transporturilor.
O altă soluție ar fi un parteneriat public-privat, model care a fost implementat cu succes în alte proiecte mari de infrastructură. Grindeanu a subliniat că decizia finală va trebui să ia în considerare cea mai eficientă și rapidă modalitate de a pune în practică acest proiect.
Pe lângă dezvoltarea infrastructurii aeroportuare, Grindeanu a abordat și situația companiei naționale de transport aerian, TAROM. Deși a recunoscut că la sfârșitul anului 2021 compania avea pierderi de aproximativ 100 de milioane de euro, a punctat faptul că în prezent, după o serie de restructurări, TAROM a reușit să revină pe profit.
Cu toate acestea, Grindeanu a subliniat că doar profitabilitatea nu este suficientă pentru a transforma TAROM într-o companie de aviație puternică.
În opinia sa, TAROM are nevoie de o infuzie de capital și de avioane noi, iar guvernul este în căutarea celor mai bune soluții pentru a sprijini această evoluție.
Marcel Ciolacu a respins categoric ideea ca TAROM să dispară, reafirmând angajamentul statului român de a sprijini compania.
De asemenea, premierul a evidențiat faptul că viitorul management al Terminalului 2 trebuie să urmeze un model privat de operare, argumentând că la nivel global, operarea aeroporturilor este de obicei externalizată către companii private.
În viziunea sa, statul român nu ar trebui să fie direct implicat în gestionarea operațiunilor aeroportuare, ci să lase acest lucru în mâinile experților din sectorul privat, pentru a asigura eficiență și profesionalism.
„Din punctul meu de vedere ar trebui decis în primul rând management-ul, chiar dacă o să supăr acum, trebuie să meargă într-o zonă privată. Sistemul de operare, peste tot în lume, este externalizat. Nu statul român trebuie să opereze în această zonă”, a precizat Ciolacu.