Un colos auto, învins în instanță de un craiovean! A obținut dublul sumei plătite pentru mașina cu viciu de fabricație

Publicat: 07 oct. 2024, 07:02, de Marian Apipie, în Auto , ? cititori
Exclusiv
Un colos auto, învins în instanță de un craiovean! A obținut dublul sumei plătite pentru mașina cu viciu de fabricație
Un colos auto, învins în instanță de un craiovean! A obținut dublul sumei plătite pentru mașina cu viciu de fabricație

Un craiovean s-a judecat timp de cinci ani cu dealerul auto și producătorul pentru a-și recupera banii achitați pentru o mașină nouă, de care nu s-a putut bucura decât două luni. A avut probleme, a venit în service pentru revizia gratuită, iar de atunci nu s-a mai putut folosi de autoturism. Mecanicii nu i-au putut da de cap, producătorul a ridicat din umeri, iar cumpărătorul ar fi rămas cu paguba. S-a ajuns, inițial, la o înțelegere amiabilă pentru recuperarea sumei plătite pentru autoturism, dar totul a picat și părțile au ales calea instanței. Procesul a durat cinci ani, zilele trecute Curtea de Apel Craiova dând dreptate craioveanului. Hotărârea este definitivă.

Un colos din industria auto a fost învins în instanță de un craiovean, după cinci ani de procese. A obținut, în final, mai mult decât banii plătiți pe mașina despre care a dovedit că a avut un viciu ascuns de fabricație. Culmea este că problema ar fi fost una generală, care s-a regăsit la tot lotul de mașini echipat cu același tip de motor, produse nu doar în țară, ci și în afară. Este vorba despre un Ford EcoSport produs la Craiova.

Povestea craioveanului care a reușit ceea ce părea imposibil la acel moment a început în aprilie 2019, când s-a prezentat la Plus Auto SRL, dealer Ford, pentru a achiziționa un model EcoSport. A achitat un avans de 3.000 de lei, pentru a rezerva mașina mult dorită, a depus și un tichet rabla emis de către Administrația Fondului de mediu în aprilie 2019 (echivalentul a 6.500 lei) și a achitat diferența de 68.848 lei. Prețul total al mașinii a fost de 75.348 lei.

Craioveanul spune că a remarcat la semnarea contractului de vânzare – cumpărare că mașina livrată de dealer era fabricată în 2018 și nu în 2019, dar că i s-au dat asigurări că nu vor fi probleme. În compensație, pentru diferența de preț, i s-au asigurat vouchere de service pentru revizia obligatorie.

De aici a început coșmarul cumpărătorului!

La 10 săptămâni de la momentul achiziționării, craioveanul spune că s-a prezentat la service-ul Plus Auto SRL pentru prima revizie la 2.500 km. „Aveam 2.330 km parcurși și voiam să plec în vacanță, în Marea Britanie. M-am prezentat la service, prilej cu care am sesizat și o problemă de care m-am lovit: faptul că autoturismul prezenta anumite defecțiuni tehnice la pornire, fiind nevoit să acționez sistemul de pornire de 5-6 ori consecutiv, pentru ca motorul să funcționeze“, a povestit craioveanul. „Mașina a fost pusă pe tester, i s-au făcut verificări suplimentare și deoarece nu s-au identificat defecțiunile tehnice sesizate, reprezentanții service-ului mi-au restituit autoturismul și mi-au transmis că totul era în regulă“, și-a continua povestea bărbatul. A revenit însă după 10 zile la service, pentru că problemele continuau, și „mi-a fost teamă de un posibil accident“, după cum a relatat ulterior craioveanul în plângerea înaintată instanței.

Din acel moment, respectiv data de 24 iulie 2019, mașina a rămas la service și nu a mai intrat niciodată în proprietatea bărbatului. „Mi s-a comunicat, după aproape 5 luni, adică în decembrie 2019, că au fost identificate și remediate cauzele defecțiunilor semnalate, ca urmare a indicațiilor primite de la fabricantul Ford România“, a explicat craioveanul.

Până atunci, nu stătuse chiar pasiv, ci apelase la fiul său, avocat de profesie, pentru a-l reprezenta în relația cu service-ul auto. A dat în judecată dealerul auto, proces deschis în septembrie 2019, în decembrie primind două propuneri: să i se dea un alt autovehicul la schimb sau să primească unul în folosință până la rezolvarea problemei. Niciuna dintre oferte nu a fost însă în scris, susține reclamantul.

Un colos auto, învins în instanță de un craiovean. Cu ce propunere a venit Ford România

După câteva încercări de soluționare a litigiului pe cale amiabilă, în cauză a intrat și Ford, chemat în garanție de dealerul auto. Atunci i s-a propus achitarea integrală a prețului autovehiculului, a taxelor de înmatriculare/radiere, plus un suport financiar de 1.500 de euro. Craioveanul spune că a fost de acord, în principiu, cu oferta producătorului, doar că „propunerea a fost ulterior denaturată de dealer, care mi-a comunicat că, în realitate, din suma de 1.500 de euro, o treime reprezentau sume avansate de mine cu titlul de indice preț-consum, lucru neadevărat“. Așa că părțile nu s-au mai înțeles și a rămas să se decidă totul în instanță, procesul fiind deja pe rolul Judecătoriei Craiova.

Un colos auto, învins în instanță de un craiovean! A obținut dublul sumei plătite pentru mașina cu viciu de fabricație

Un colos auto, învins în instanță de un craiovean! A obținut dublul sumei plătite pentru mașina cu viciu de fabricație

„Ca atare, tranzacția amiabilă nu s-a mai realizat, iar subsemnatului nu mi s-a restituit prețul mașinii și nici vreo despăgubire până în prezent, deși radiasem la indicațiile entităților din speță autovehiculul și predasem documentele și cheile către pârâtul SC Plus Auto SRL“, se arăta în cererea de chemare în judecată.

Ce a solicitat craioveanul în instanță

Așadar, pentru că nu se mai folosise de mașină din vară, craioveanul a radiat-o, predând actele și cheile dealerului. În instanță a cerut rezoluțiunea vânzării și repunerea părților în situația anterioară (având în vedere viciile ascunse ale autoturismului). Plus restituirea integrală a prețului achitat și a tuturor cheltuielilor de preluare și înmatriculare (76.325,19 lei), plata unor daune interese în cuantum de 21.500 lei, plata unor daune morale în cuantum de 10.000 lei și plata lipsei de folosință a autovehiculului, în cuantum de 11.700 lei (aferentă celor 117 zile în care nu s-a putut folosi de mașină). Și cheltuielile de judecată, evident.

Plus Auto SRL a chemat în garanție Ford România SA, entitate care a fost de acord parțial cu pretențiile din acțiune: restituirea prețului și a cheltuielilor de preluare a autovehiculului. În noiembrie 2022, Judecătoria Craiova a admis în parte acțiunea, în sensul rezoluțiunii contractului, cu obligarea dealerului auto de a-i restitui cumpărătorului prețul plătit pentru autovehicul, plus celelalte cheltuieli (e drept, ceva mai diminuate) și cheltuielile de judecată.

Totodată, instanța de fond a admis cererea de chemare în garanție și a obligat Ford România Services SRL să suporte toate despăgubirile mai sus menționate.

Un colos auto, învins în instanță de un craiovean. Ford a mers pe varianta că de vină este carburantul din România. Experții au stabilit altceva

În apărarea sa, Ford România a susținut că de vina ar fi carburantul din țară și că autovehiculul nu ar avea niciun viciu ascuns de fabricație. Experții desemnați de instanță au fost însă de altă părere, pe care și-au și argumentat-o, Judecătoria dându-le dreptate. S-a ajuns însă la Tribunalul Dolj, în urma apelului formulat de producător. Ford a considerat că prima instanță i-a respins în mod greșit o parte din obiecțiunile la raportul de expertiză, susținând că experții, unul pe parte de mecanică, celălalt pe parte de informatică, s-au aflat într-o gravă eroare atunci când au considerat că mașina a avut defect de fabricație.

Craioveanul susține că și experții au avut probleme cu dealerul auto și cu producătorul, pentru că nu le-au pus la dispoziție toate informațiile solicitate, pentru a identifica dacă a existat vreo cauză care să fi produs defecțiunea tehnică sau ar fi vorba de un viciu de fabricație. Experții au cerut date despre softul mașinii, dar au fost refuzați. Motivul invocat: secretul comercial al dreptului de autor, „cu toate că raportul de expertiză fusese declarat confidențial“.

Numai că, în instanță, susține craioveanul, nici Ford nu a putut dovedi că de vină este carburantul, neprezentând „teste ori expertize efectuate cu privire la volatilitatea carburantului folosit la alimentarea autovehiculului“. Așa că reclamantul a insistat pe un viciu ascuns de fabricație, care s-a manifestat independent în cele 10 săptămâni în care a folosit autovehiculul.

Corespondența transmisă din greșeală care a confirmat părerea experților

Documentul care a lămurit, definitiv, cauza și a confirmat ceea ce susțineau experții și nega Ford a venit tot de la… producător. Experții au susținut că defecțiunea tehnică a fost una din fabrică, manifestată la toate autoturismele fabricate în decembrie 2018 și echipate cu motoarele de 1 litru, în speță modelele Ford EcoSport și Fiesta. Au avut la îndemână un document rătăcit probabil din greșeală de Ford, în corespondența electronică purtată în perioada procesului.

S-a aflat, astfel, că NSC Ford România SA transmitea directorilor de service-uri apariția actualizării de soft ce trata pornirea la rece (exact problema din speță) și chemarea imperativa a clienților pentru remedierea defecțiunii tehnice apărute la autoturismele Ford Ecosport și Fiesta, fără a se tine cont de programările curente. „Era astfel evident că fabricantul se confrunta cu un viciu de fabricație al autovehiculelor echipate cu motorul de 1 litru, asamblate în uzinele din Craiova și Niehl, Koln – Germania (situația fiind una globală/pandemică)“, se arăta în apărarea formulată de avocat.

Astfel, se demonstra că „viciul de fabricație constând în pornirea greoaie la rece nu a fost o situație locală și sporadică și nu a fost influențată de volatilitatea carburantului comercializat pe piața din România, ci a fost o defecțiune rezultată din calibrarea neconformă a cantității de benzină (insuficiență) livrată către instalația de injecție (apărută din cauza softului ECM), fiind necesară o intervenție globală a producătorului inclusiv pe piața de desfacere din Germania“, se arată în întâmpinarea formulată de avocat.

Un colos auto, învins în instanță de un craiovean. Curtea de Apel Craiova a dat dreptate cumpărătorului. Definitiv!

S-a ajuns cu procesul la Curtea de Apel Craiova, instanță care a respins, zilele trecute, recursul formulat de dealerul Plus Auto SRL și Ford România Services SRL.

„Respinge recursul ca nefondat. Obligă recurenta să plătească intimatului reclamant Stuparu Dan Marius Veleni – 2.500 lei cu titlu de cheltuieli de judecată reprezentând onorariu avocat. Obligă recurenta să plătească intimatei SC PLUS AUTO SRL – 5.000 lei cu titlu de cheltuieli de judecată, reprezentând onorariu avocat. Definitivă. Pronunțată astăzi, 03.10.2024, prin punerea soluției la dispoziția părților, de către grefa instanței“, a fost hotărârea Curții de Apel Craiova. Suma pe care craioveanul o va primi acum este aproape dublă față de prețul plătit pentru achiziția mașinii cu pricina.

Totalul daunelor acordate, aproape dublu față de cele propuse pentru soluționarea litigiului pe cale amiabilă

Concluzia a fost trasă, la final, chiar de către avocatul care a câștigat procesul, Lucian Stuparu. „După 5 ani, procesul intentat impotriva celor de la Ford România (producator), respectiv Plus Auto (dealer), prin care am demonstrat în mod definitiv că autoturismul Ford EcoSport achiziționat în mai 2019 (dar și alte autovehicule din gama Fiesta și EcoSport echipate cu motorul de 1.0l – conform comunicărilor transmise de Ford Europa) era afectat de un viciu de fabricație care îl făcea impropriu folosirii, a ajuns la final.

Deși producătorul s-a apărat în sensul că defecțiunea survenită a fost generată de calitatea proastă a combustibilului existent pe piața din România, apărările au fost unele puerile, fără nicio bază factuală ori probatorie. Instanța a dat eficiență raportului de expertiză ce a conținut două specializări, informatică/mecanică, și a concluzionat culpa exclusivă a producătorului Ford România în fabricarea și vânzarea unui autovehicul spre beneficiari, cu probleme grave de funcționare“, a transmis avocatul Lucian Stuparu.

„Ceea ce contează este că instanțele de judecată au dat dreptate unui cumpărător, într-un proces cu un colos din industria auto“

„Alături de prețul autovehiculului și lipsa de folosință (acordate cu dobânda legală penalizatoare de la data formulării acțiunii), instanța a acordat și suma de 5.000 lei cu titlul de daune morale, ducând totalul daunelor acordate la aproape dublu față de cele propuse pentru soluționarea litigiului pe cale amiabilă. Desigur că nimeni nu va plăti pentru incompetența celor care au participat la asistarea juridică a Ford România în faza necontencioasă și de judecată. La fel cum pentru marele producator de autovehicule Ford plata unei sume precum cea datorată reclamantului este infimă.

Ceea ce contează însă este că instanțele de judecată au dat dreptate unui cumpărător într-un proces cu un colos din industria auto, că există speranță pentru consumator că drepturile sale vor fi respectate și va beneficia de protecția legii în relația cu un profesionist ce nu și-a acceptat culpa în niciun moment. Și mai important este că în locul reclamantului mai sunt și alți cumpărători ai vehiculelor mai sus menționate, existând astfel premisele unui adevărat «Lemon case» care să zguduie industria auto din Europa, la fel cum au existat atâtea în SUA“, a mai menționat avocatul.

Citește și: Olguța mai face o „scamatorie“ la Craiova! Transformă cu 15 milioane de euro o baltă într-un parc, cu lac de pescuit