Tesla Cybertruck: prea periculos și prea mare pentru drumurile europene?
Tesla Cybertruck, cunoscut pentru designul său brutal și unghiurile ascuțite, a intrat în colimatorul autorităților europene. Activistii pentru siguranța rutieră din Europa avertizează că acest vehicul este „prea mare și prea periculos” pentru drumurile de pe continent. În mod normal, vehiculele care cântăresc peste 3,5 tone trebuie să fie dotate cu limitatoare de viteză, iar Cybertruck depășește această limită chiar și neîncărcat.
O breșă în regulament sau doar o scăpare?
Problema nu este doar dimensiunea și greutatea, ci și o serie de „scăpări” legislative. Unul dintre primele Cybertruck-uri a fost deja înmatriculat în Cehia printr-o procedură de aprobare individuală, care oferă mai multă flexibilitate decât omologarea standard de tip pentru întreaga UE. Aceasta a permis vehiculului să fie înregistrat, deși nu respectă în totalitate normele de siguranță europeană.
Acest caz a declanșat controverse, deoarece autoritățile de transport din Cehia au declarat că înregistrarea este valabilă doar pe teritoriul lor național. Însă Cybertruck-ul în cauză a fost deja folosit și în alte țări europene, ceea ce ridică întrebări privind legalitatea acestei circulații transfrontaliere.
Giganții de pe șosele: pericol pentru siguranța rutieră?
De ce e atât de importantă această dezbatere? Studiile au arătat că vehiculele mari și grele sunt mai periculoase pentru pietoni, mai ales în cazul copiilor și vârstnicilor. O mașină cu înălțimea frontală ridicată crește cu 22% riscul de fatalitate pentru pietoni în caz de impact, conform unui studiu recent. Cu un astfel de design și greutate, Cybertruck-ul ar putea deveni un pericol și mai mare pe drumurile europene.
Pe de altă parte, susținătorii Cybertruck-ului, inclusiv proprietarii din Cehia, argumentează că vehiculul respectă alte norme, inclusiv cele privind emisiile, fiind un model electric. Aceștia solicită revizuirea reglementărilor pentru vehicule electrice, susținând că noile tehnologii necesită o abordare diferită.
Ce urmează?
În final, problema nu este doar de ordin tehnic, ci și de interpretare legislativă. Tesla Cybertruck ar putea fi exclus de pe drumurile europene dacă reglementările nu sunt revizuite. Până atunci, vehiculul de 4 tone va continua să stârnească controverse în Europa, un continent unde siguranța rutieră și mediul sunt priorități esențiale.
Cu toate acestea, rămâne de văzut dacă Tesla va reuși să se strecoare prin „portițe legale” sau dacă Cybertruck va fi forțat să rămână doar o vedetă pe șoselele din SUA.