Ordinul ANPC împotriva Shrinkflation intră în vigoare. Reguli stricte în magazine
Reprezentanții ANPC au anunțat că, începând de astăzi va intra în vigoare ordinul care impune obligații stricte pentru operatorii economici cu privire la informarea corectă a consumatorilor despre fenomenul cunoscut drept „Shrinkflation”. Această practică implică reducerea cantităților produselor fără a modifica ambalajul sau prețul, creând astfel o impresie falsă asupra valorii reale a produselor.
Actul normativ stabileşte obligația operatorilor economici de a informa consumatorii complet, corect și precis cu privire la modificarea cantităților de produs având prezentarea, ambalajul, forma (fără a ne limita) identice, chiar în condițiile menținerii aceluiași preț. Informarea trebuie făcută în același câmp vizual, într-o formă vizibilă, lizibilă și cu aceeași dimensiune și se va realiza prin intermediul unei plachete, după modelul celei prevăzute în anexa Ordinului.
Document2Operatorii economici sunt obligați să afișeze aceste informații timp de cel puțin 30 de zile de la introducerea produsului pe rafturi. Scopul noilor reguli este de a preveni inducerea în eroare a consumatorilor și de a asigura transparență maximă în relația comerciant-consumator.
Conform legii, de la momentul publicării în Monitorul Oficial a Ordinului și până la momentul intrării sale în vigoare s-au scurs 30 de zile, perioadă folosită de ANPC pentru a consilia operatorii economici care au dorit acest lucru, în vederea aplicării cu succes și neîntârziat a prevederilor noului act normativ.
Drept urmare, au avut loc întâlniri cu Asociația Marilor Rețele Comerciale din România (AMRCR), în cadrul cărora s-au discutat diverse aspecte legate de modalitățile de afișare impuse prin prezentul Ordin, oferindu-se, drept exemplu, modul în care alte țări din Uniunea Europeană au găsit soluții de informare a consumatorilor, de către operatorii economici, pe această temă.
”Prin acest Ordin, stabilim un standard de exigență și transparență necesar în relația cu consumatorii. Orice încercare de a masca reducerea cantităților de produse, menținând aceleași prețuri și ambalaje, fără o informare clară și precisă, va fi sancționată. Consumatorii au dreptul la o informare corectă, completă și precisă, iar operatorii economici trebuie să își asume această responsabilitate. ANPC va monitoriza cu strictețe aplicarea acestui act normativ și nu va tolera nici un fel de abateri.” – Sebastian Hotca, președinte interimar ANPC.
Marcel Ciolacu: “Scumpirile mascate nu vor mai fi tolerate! Ordinul ANPC intră în vigoare pentru a proteja consumatorii”
Prim-ministrul Marcel Ciolacu a anunțat astăzi, printr-o postare pe rețelele sociale, că Ordinul emis de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) împotriva fenomenului de „Shrinkflation” a intrat în vigoare, interzicând comercianților să mai practice reducerea gramajului produselor fără a ajusta prețul sau a informa clar consumatorii.
”Reducerea gramajului, dar păstrarea prețului produselor reprezintă, de fapt, o scumpire mascată și o înșelare a clienților. O practică pe care, de astăzi, odată cu intrarea în vigoare a ordinului emis de ANPC, niciun comerciant nu o va mai putea folosi! Așa cum am promis, protejăm puterea de cumpărare a românilor cu venituri mici și medii, cei mai afectați de aceste practici înșelătoare!”, a transmis Marcel Ciolacu.