Chinezii de la Chery produc automobile în Rusia, în fostele fabrici Volkswagen şi Mercedes
Constructorul auto chinez Chery a început să asambleze mașini în Rusia, în trei fabrici lăsate libere de rivalii occidentali, inclusiv Volkswagen și Mercedes, au declarat pentru Reuters mai multe surse familiarizate cu acest subiect.
Uzinele au fost deținute de rivali din industria auto care au părăsit Rusia
Producătorii auto chinezi au acaparat mai mult de jumătate din piața auto din Rusia în ceea ce privește vânzările, deoarece majoritatea omologilor occidentali au abandonat țara în urma invaziei Ucrainei de către Moscova în februarie 2022.
Acum, acestea își extind raza de acțiune pentru a acoperi o mai mare parte din producția internă a Rusiei, subliniind modul în care Beijingul joacă un rol mai influent în peisajul de producție și în economia în schimbare a Rusiei, de la invazia Ucrainei.
Vânzările de mașini Chery în Rusia cresc rapid, arată datele
Pe lângă importurile de autoturisme finalizate, Chery, care reprezintă aproape o cincime din vânzările de autoturisme din Rusia, importă colecţii de componente şi subansamble (aşa numitele colecţii „semi knocked down” SKD) și finalizează asamblarea automobilelor în trei fabrici rusești, au declarat sursele.
Patru dintre sursele Reuters, inclusiv dealeri care gestionează relațiile cu fabricile, au ţinut să îşi păstreze anonimatul deoarece nu sunt autorizate să vorbească cu presa.
Cel mai mare exportator auto din China ar putea miza pe o cerere puternică, în timp ce piața internă din Rusia se confruntă cu o producție limitată și o capacitate de producție subutilizată.
Chery a precizat că aprovizionează piața rusă cu autoturisme, dar nu intenționează să construiască sau să cumpere fabrici în această țară.
Gigantul auto din marele stat asiatic nu a comentat răspunsul la întrebările Reuters cu privire la lucrările de asamblare de la aceste fabrici.
Decizia Chery de a începe producția la cele trei fabrici și lansarea vânzărilor de modele asamblate acolo nu au fost raportate anterior.
Rusia mărește taxele pentru mașinile importate, ceea ce ar putea încuraja producătorii auto străini să localizeze producția.
Planurile de extindere globală ale Chery prevăd intrarea companiei pe mai mult de 60 de piețe noi în următorii trei ani, a declarat vicepreședintele Shawn Xu în luna iulie.
După decizia Uniunii Europene de a confirma tarifele la importurile de vehicule electrice fabricate în China, vehiculele electrice Chery fabricate în China vor fi supuse unei taxe suplimentare.
Planurile Chery de a produce unele modele în Rusia au primit aprobarea pentru respectarea standardelor de siguranță, arată documentele rusești datate între februarie și august.
Ce modele ies din fabricile deținute cândva de Volkswagen, Mercedes-Benz și Nissan
În fabricile deținute cândva de Volkswagen, Mercedes-Benz și Nissan, modelele Chery Tiggo SUV și Exeed ies de pe linia de producție, supravegheate de noii proprietari ruși ai fabricilor, au declarat dealeri auto și două persoane familiarizate cu această problemă.
La fabrica de automobile din Sankt Petersburg, vândută de japonezii de la Nissan statului rus la sfârșitul anului 2022, modelul Tiggo 7 este redenumit Xcite X-Cross 7.
Un purtător de cuvânt al Nissan a refuzat să comenteze.
Xcite a câștigat titlul de „cel mai bun brand nou” din Rusia la o ceremonie de premiere a SUV-urilor la sfârșitul lunii septembrie.
La lansarea producției în ianuarie, uzina a declarat că lucrează cu un „partener internațional” fără a-l numi. Aceasta a vândut 3.447 de mașini între mai și septembrie.
Rebrandingul unei mașini chinezești ca fiind rusă reflectă abordarea adoptată cu Moskvich din era sovietică, care a fost readusă la viaţă la fosta fabrică Renault din Moscova în 2022.
Moskvich a fost un crossover compact rebranduit fabricat de JAC din China.
Chery și Rusia doresc să minimizeze publicitatea cu privire la producția din Rusia, a declarat una dintre surse.
Cooperarea Chinei cu Rusia a atras deja atenția Occidentului, care încearcă să limiteze eforturile care ar putea ajuta Rusia să-și continue invazia din Ucraina.
Acțiunile companiei în Rusia sunt complet separate de planurile sale de extindere europeană, a declarat pentru Reuters un purtător de cuvânt de la sediul european al Chery din Frankfurt.
Ministerul rus al Industriei și Comerțului nu a dorit să comenteze subiectul.
În Kaluga, la două ore sud de Moscova, dealerul auto AGR Automotive asamblează crossoverele Tiggo ale Chery în volume mici la o fabrică cu o capacitate anuală de 225.000 de vehicule.
Mikhail Pogonov, brand manager pentru noile mașini Chery la reprezentanța ASC Group de lângă Moscova, a declarat că modelele Chery sunt deja asamblate în Kaluga, în special crossoverele Tiggo, supravegheate de inginerii Chery.
Într-un showroom cu modele Tiggo 7 expuse, el a declarat că a vândut 142 de mașini Chery în septembrie, mai mult decât dublu față de totalul din octombrie 2023.
„Creșterea vânzărilor este deja mai mare de 100%”, a spus Pogonov.
Chery, împreună cu mărci pe care le deține precum Exeed și Omoda, și-a crescut de aproape 4 ori vânzările de mașini noi, la puțin peste 200.000 de vehicule în Rusia în 2023, comparativ cu 2022, pe baza datelor agenției ruse de analiză Autostat.
Viceguvernatorul regional Vladimir Popov a declarat în august că uzina Kaluga, care a stat inactivă timp de aproape doi ani, în timp ce fostul său proprietar Volkswagen negocia un acord de ieșire, va produce 27.000 de mașini în acest an.
Strategia de export a Chery este cunoscută sub numele de „semi knocked down” (SKD), a declarat o sursă, modelele Tiggo ajungând la uzina Kaluga aproape complet asamblate. Chery plătește proprietarilor uzinei o taxă pentru a finaliza asamblarea acolo.
La Esipovo, în regiunea Moscovei, o altă uzină produce Exeed VX de la Chery, un crossover de lux de dimensiuni medii, potrivit a doi dealeri auto. Cotidianul Kommersant a relatat primul despre planurile de producție a Exeed la această fabrică.
Fabrica, vândută de Mercedes-Benz dealerului auto Avtodom în aprilie 2023, are o capacitate anuală de 25.000 de unități.