Romarm și insolventa Romaero nu mai au bani pentru salarii! Salvarea vine de la bugetul paralel

Publicat: 14 oct. 2024, 11:40, de Cristian Matache, în ECONOMIE , ? cititori
Romarm și insolventa Romaero nu mai au bani pentru salarii! Salvarea vine de la bugetul paralel

Un proiect de hotărâre elaborat de Ministerul Economiei vizează asigurarea protecției personalului și a operatorilor economici din industria națională de apărare, inclusiv C.N. Romarm S.A. și S. Romaero S.A.

În contextul inflației și creșterii salariului minim, se prevede suplimentarea din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, zis și bugetul paralel, a bugetului Ministerului Economiei cu 31.842 mii lei, destinată acoperirii cheltuielilor salariale pentru un număr mediu de 457 de salariați.

Romarm va beneficia de fonduri exclusiv pentru filialele sale, în timp ce Romaero, aflată în insolvență, va avea alocate sume pentru 67 de angajați. Această măsură are ca scop menținerea personalului specializat și conservarea capacităților de producție, esențiale pentru realizarea programelor strategice de înzestrare ale armatei.

Ce spune nota de fundamentare a proiectului de hotărâre

Prin proiectul de act normativ se asigură protecţia personalului şi implicit a operatorilor economici, în perioadele neacoperite cu comenzi sau contracte a operatorilor economici cu capital majoritar și/sau integral de stat din industria naţională de apărare.

Inflația înregistrată în ultimul an precum și creșterea salariului minim brut pe țară au avut un impact major în creșterea salariului mediu brut pe economie comunicat de INS , pe baza căruia se calculează fondul alocat operatorilor economici potrivit art. 24 din Legea 232/2016.

În condițiile date, numărul mediu maxim anual de personal necesar a fi suplimentat, prin utilizarea câștigului mediu brut pe economie comunicat de INS pe luna iunie 2024 – 8.480 lei suma rezultată este de 31.842 mii lei.

Astfel, la fondurile alocate asigurării plăţilor salariale pentru un număr mediu maxim de 1.436 salariaţi prevăzut în Hotărârea Guvernului nr. 134/2024 privind aprobarea numărului mediu maxim de personal pe anul 2024 pentru operatorii economici din industria naţională de apărare, care desfăşoară activităţi conform prevederilor art. 24 din Legea nr. 232/2016 privind industria naţională de apărare, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, în cuantum de 100.000 mii lei precum și faptul că în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 113/25.09.2024 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2024 nu au fost prevăzute credite de angajament și bugetare suplimentare, fapt ce a determinat solicitarea suplimentării bugetului Ministerului Economiei Antreprenoriatului și Turismului cu suma de 31.842 mii lei aferent unui număr mediu maxim de 457 salariați, din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului.

Operatorii economici beneficiari ai sumelor alocate suplimentar, care nu pot asigura drepturile de natură salarială, sunt C.N. ROMARM S.A.- exclusiv pentru filialele sale  pentru un număr mediu maxim de 390 salariaţi şi S. ROMAERO S.A.- în insolvență, pentru un număr mediu maxim de 67 salariaţi.  

Având în vedere dinamica și ciclicitatea producției, în perioada rămasă până la sfârșitul anului este prevăzută creșterea volumului de:

  • activităţi de întreţinere, revizii, reparaţii curente şi capitale aferente clădirilor, construcţiilor speciale şi mijloacelor fixe indisolubil legate de producţia ori comerţul cu armament, muniţie şi material de război;
  • activităţi de conservare a capacităţilor de producţie pentru apărare, care includ activităţi necesare pentru protecţia temporară împotriva coroziunii, îmbătrânirii, degradării fizice şi chimice a capacităţilor de producţie sau a unor active ale acestora, în scopul menţinerii parametrilor tehnico-funcţionali reglementaţi de instrucţiunile şi normativele tehnice şi tehnologice, pe un anumit interval de timp, determinat de lipsa de comenzi sau de imposibilitatea executării altor activităţi productive şi care sunt indisolubil legate de producţia ori comerţul cu armament, muniţie şi material de război;
  • activităţi de evidenţă, inventariere, gestionare documentaţii tehnice; activităţi de evidenţă şi gestionare a forţei de muncă aferentă capacităţilor de producţie, activităţi de gestionare active corporale şi active circulante aferente capacităţilor producţiei de apărare, activităţi de întreţinere curentă a spaţiilor aferente capacităţilor producţiei de apărare, activităţi indisolubil legate de producţia ori comerţul cu armament, muniţie şi material de război;

Proiectul de act normativ oferă operatorilor economici posibilitatea păstrării personalului specializat în realizarea produselor specifice sectorului de apărare, menţinerii în stare de funcţiune a capacităţilor de producţie specializate, realizării programelor strategice de înzestrare ale armatei aprobate prin Hotărârile Consiliului Suprem de Apărare a Ţării şi satisfacerii necesarului de produse şi servicii la mobilizare sau război.

Bugetul paralel

Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului este adesea denumit „buget paralel” deoarece, în multe cazuri, acesta poate fi utilizat fără o transparență sau o reglementare strictă, în comparație cu bugetul de stat oficial. Iată câteva motive pentru care acest termen este folosit:

  1. Lipsa de control public: Deciziile de alocare a fondurilor din acest fond sunt adesea luate de către Guvern fără a fi supuse aceleași proceduri de aprobat și de audit ca cele din bugetul național.
  2. Flexibilitate în utilizare: Guvernul poate folosi fondurile pentru diverse scopuri urgente sau neprevăzute, ceea ce le conferă un caracter de „buget alternativ”, fără a fi necesară aprobarea parlamentară pentru fiecare utilizare.
  3. Impact asupra planificării bugetare: Utilizarea acestui fond poate afecta previziunile bugetare pe termen lung, deoarece cheltuielile pot fi realizate din acest fond fără a fi reflectate în bugetul principal.
  4. Percepția de opacitate: Termenul „paralel” sugerează că există o dimensiune a gestionării bugetare care nu este pe deplin transparentă sau responsabilă, ceea ce poate genera suspiciuni și controverse.

Astfel, deși fondul de rezervă este destinat să răspundă nevoilor urgente ale guvernului, caracteristicile sale îl fac să fie perceput ca un instrument cu potențial de abuz, din perspectiva responsabilității și transparenței financiare.