Scrisoarea Comisiei Europene face prima victimă: Mihai Barbu, șeful CA Metrorex, și-a dat demisia

Publicat: 15 oct. 2024, 12:11, de Cristian Matache, în Transporturi , ? cititori
Scrisoarea Comisiei Europene face prima victimă: Mihai Barbu, șeful CA Metrorex, și-a dat demisia

Scrisoarea Comisiei Europene, care avertizează că România riscă să piardă sute de milioane de euro din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) din cauza numirilor incompatibile în consiliile de administrație ale companiilor de stat, își face efectul.

Mihai Barbu, președintele Consiliului de Administrație al Metrorex, a demisionat, într-o încercare, susține el, de a preveni blocarea accesului la fondurile europene, pe fondul acuzațiilor privind nerespectarea normelor de guvernanță corporativă. Această mișcare vine și pe fondul unor piedici puse de Metrorex companiei franceze Alstom, responsabilă pentru livrarea trenurilor destinate Magistralei 5 din Drumul Taberei, despre care PUTEREA a scris în mai multe rânduri.

Scrisoarea Comisiei Europene: Avertisment grav pentru România

Situația a escaladat în urma unei scrisori transmise de Comisia Europeană, în care România era avertizată că poate pierde sume considerabile din PNRR din cauza unor numiri netransparente și incompatibile în consiliile de administrație ale companiilor de stat. Scrisoarea enumera cinci companii din subordinea Ministerului Transporturilor, printre care și Metrorex, alături de alte opt companii din domeniul energiei, inclusiv Hidroelectrica și Nuclearelectrica. În total, 13 din cele 17 companii subordonate Ministerului Energiei și Transporturilor erau vizate.

Comisia a subliniat că numirile au fost făcute „fără o procedură de selecție competitivă și transparentă”, cu referire directă la marile companii de stat precum CNAIR, CFR SA, CFR Călători, CNIR și Metrorex. În cazul acestor companii, s-a atras atenția că România nu a oferit Comisiei o justificare corespunzătoare pentru a demonstra îndeplinirea jaloanelor stabilite în PNRR cu privire la reformarea guvernanței corporative.

Nereguli grave la Metrorex: Conflict de interese și proceduri de numire viciate

Un caz deosebit de problematic, menționat în scrisoare, este cel al Metrorex, unde s-au descoperit nereguli majore legate de numirea lui Mihai Barbu. La momentul numirii sale în Consiliul de Administrație, Barbu ocupa simultan și funcția de președinte al consiliului de administrație, dar și pe cea de șef al comitetului de nominalizare și remunerare, ceea ce, conform Comisiei, reprezintă un conflict de interese evident. Această suprapunere de funcții ridică suspiciuni cu privire la imparțialitatea procesului de evaluare și recrutare la nivelul Metrorex.

Mai mult, Comisia a semnalat faptul că procedurile de selecție în cazul acestor numiri nu au fost transparente și competitive, așa cum cer normele europene. Angajații din minister au fost implicați direct în procesul de recrutare, ceea ce pune la îndoială independența comitetelor de selecție.

Demisia lui Mihai Barbu: „Nu vreau să fiu responsabil pentru pierderea fondurilor PNRR”

După presiunile crescânde, Mihai Barbu și-a anunțat demisia din funcția de președinte al Consiliului de Administrație al Metrorex, decizie care va intra în vigoare la 1 noiembrie. Contactat de Club Feroviar, Barbu a explicat că a demisionat pentru a evita ca România să piardă fonduri importante din PNRR: „Nu vreau să fiu unul dintre cei din cauza cărora se pierd banii din PNRR. Așa că am decis să rezolv această problemă pe cale amiabilă”, a declarat acesta pentru Club Feroviar.

Barbu a subliniat, de asemenea, că selecția sa în Consiliul de Administrație a fost realizată de Ministerul Transporturilor, iar firma de recrutare responsabilă pentru proces a fost selectată tot de minister, nu de el: „Firma de recrutare a fost selectată de minister, nu de mine”. În pofida acestor declarații, demisia sa pare a fi un răspuns direct la criticile formulate în scrisoarea Comisiei Europene.

Un sistem viciat: România riscă să piardă fondurile europene

Scrisoarea Comisiei nu s-a limitat doar la Metrorex, ci a vizat un număr mai mare de companii din energie și transporturi, atrăgând atenția asupra lipsei de transparență în numirile în funcțiile de conducere. În mod special, numirile de la companii precum Hidroelectrica și Nuclearelectrica au fost criticate pentru că au fost făcute „fără o procedură de selecție competitivă și transparentă”.

În ceea ce privește companiile de la Ministerul Transporturilor, numirile în consiliile de administrație de la CNAIR, CNIR, CFR SA, CFR Călători și Metrorex au ridicat mari semne de întrebare. Comisia Europeană a subliniat că România nu a oferit justificări corespunzătoare cu privire la îndeplinirea jaloanelor stabilite în PNRR pentru reformarea acestor companii. Fără clarificări suplimentare și fără o schimbare imediată a modului în care sunt făcute aceste numiri, există riscul major ca fondurile europene alocate pentru modernizarea infrastructurii să fie blocate.

Alte demisii așteptate la Ministerul Transporturilor

Demisia lui Mihai Barbu este doar primul pas într-un șir de schimbări care se anunță în perioada următoare. Surse din interiorul Ministerului Transporturilor au confirmat că alte două demisii sunt așteptate în rândul demnitarilor care au fost numiți în consiliile de administrație ale unor companii de stat. Aceste plecări vin pe fondul presiunilor crescânde din partea Bruxelles-ului și a temerii că România ar putea pierde fonduri esențiale pentru dezvoltarea infrastructurii.

Metrorex, o companie esențială pentru infrastructura din București

Metrorex, compania care administrează metroul bucureștean, joacă un rol esențial în sistemul de transport public din Capitală. Cu toate acestea, situația la Metrorex s-a degradat în ultimii ani, iar problemele administrative, împreună cu acuzațiile de corupție și conflict de interese, au atras atenția Comisiei Europene.

Fondurile din PNRR sunt esențiale pentru modernizarea și extinderea rețelei de metrou din București, proiecte care au fost deja întârziate sau amânate. O eventuală blocare a acestor fonduri ar putea avea consecințe grave asupra viitorului infrastructurii de transport subteran, iar demisia lui Barbu este văzută ca o tentativă de a repune compania pe drumul corect în ceea ce privește respectarea normelor de guvernanță corporativă.

O criză care trebuie rezolvată urgent

Scandalul legat de neregulile în numirile din consiliile de administrație ale companiilor de stat reprezintă o problemă majoră pentru România, care se află în pericol de a pierde fonduri europene vitale din PNRR. Metrorex, una dintre cele mai importante companii de transport din țară, este în centrul acestui scandal, iar demisia lui Mihai Barbu este doar primul pas într-un proces de curățare și restructurare necesar pentru a respecta normele europene.

Mihai Barbu, responsabil pentru tensiunile dintre Metrorex și Alstom

În ultimile luni, Mihai Barbu înrăutățit relația cu compania franceză Alstom în ce privește contractul pentru livrarea celor 13 trenuri de metrou Metropolis destinate Magistralei 5 din Drumul Taberei.

Mihai Barbu a lansat o campanie mediatică agresivă în care Alstom a fost acuzată de întârzierea fără justificare a livrării trenurilor și amenințată cu penalități de zeci de milioane de euro. Totuși, o analiză detaliată a contextului indică o realitate mult mai complexă, ascunsă sub o cortină de comunicare strategică și manipulare.

Barbu a susținut public că Alstom ar întârzia intenționat proiectul pentru a menține mentenanța trenurilor vechi IVA.

Deși Alstom a explicat că întârzierile au fost cauzate de schimbări neprevăzute în infrastructura Magistralei 5, aceste argumente au fost ignorate de Metrorex. Barbu a folosit presa pentru a amplifica acuzațiile și a accentuat probleme tehnice minore, escaladând conflictul. Alstom a acționat Metrorex în instanță, contestând penalitățile impuse. În ansamblu, activitatea lui Barbu reflectă o strategie de a devie atenția de la problemele interne ale Metrorex și de a proiecta vina asupra partenerului francez.