Bugetul paralel: câți bani s-au alocat din pix și cine sunt premianții clasei DOCUMENT
În premieră politică, în anul 2023, Guvernul nu a mai făcut rectificarea bugetară, realizând una mascată. Această practică are riscuri majore din punct de vedere legislativ, întrucât Guvernul a transformat Fondul de Rezervă al Guvernului, dintr-un instrument dedicat situațiilor excepționale, într-un instrument de ajustare a bugetului pentru finanțarea cheltuielilor curente și de capital! Cu alte cuvinte, fonduri importante sunt transferate din buget de la investiții la cheltuieli curente, fără ca regulile ce guvernează rectificările bugetare să mai fie respectate. Astfel că Fondul de Rezervă a devenit un adevărat buget paralel.
Conform unui document semnat de Alin-Marius Andrieș, secretar de stat în Ministerul Finanțelor, în anul 2023, suma totală alocată din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, a fost de 31.918.935 mii lei, procentul din produsul intern brut fiind de 1,99% din PIB.
Pentru primele opt luni din anul 2024, suma totală alocată din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului a fost de 17.988.019 mii lei, procentul din produsul intern brut fiind de 1,04% din PIB.
Principalii beneficiari de sume din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului în anul 2023 au fost: Ministerul Sănătății, Ministerul Educației și Ministerul Afacerilor Interne.
Principalii beneficiari de sume din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului pe primele opt luni din anul 2024 sunt: Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene și Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației.
De-a lungul timpului, guvernele s-au înfruptat din banii din fondul de rezervă și din cel de intervenție, fără ca să existe o situație de urgență
Termenul „buget paralel” este folosit pentru a evidenția faptul că acest fond este gestionat separat de bugetul principal al statului și că banii din acest fond sunt utilizabili doar în anumite situații specifice. Alocarea și utilizarea acestui fond sunt de obicei supuse unor reguli și proceduri specifice pentru a asigura transparența și responsabilitatea în gestionarea resurselor financiare.
În general, Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului este important pentru a asigura flexibilitatea financiară a statului în fața unor situații neprevăzute și pentru a putea răspunde rapid unor crize sau urgente care pot apărea în activitatea guvernamentală.
Cu toate acestea, în ultimii ani, Guvernele au dat bani în neștire bani ministerelor, instituțiilor, primăriilor pentru diverse investiții, pentru biserici etc., pentru că legislația nu este foarte clară în ceea ce privește utilizarea acestor fonduri. Ele au fost, însă, dintotdeauna și de către toate guvernele, utilizate ca buget paralel. Cu alte cuvinte, indiferent de ce se vota în Parlament prin legea bugetului, Ministerul Finanțelor și premierul aveau aceste pârghii da a da cui voiau și când voiau.
Anual erau prevăzute prin lege câteva zeci sau sute de milioane de lei pentru aceste fonduri. Peste câteva luni se ajungea ca prin ele să fie cheltuite miliarde, după alimentări succesive, așa cum dispuneau Finanțele și premierul. Evident că în majoritatea cazurilor nu erau nici urgențe, nici neprevăzute. E o șmecherie pentru a masca deficitul și pentru a sprijini financiar aparatul de stat.
Cum justifică Finanțele utilizarea bugetului paralel
”Modul de constituire, alocare și utilizare a fondului de rezervă este reglementat de Legea privind finanțele publice nr.500/2002, cu modificările și completările ulterioare.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (2) din actul normativ menționat anterior, Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului se repartizează unor ordonatori principali de credite ai bugetului de stat și ai bugetelor locale, pe bază de hotărâri ale Guvernului, pentru finanțarea unor cheltuieli urgente sau neprevăzute apărute în timpul exercițiului bugetar.
Utilizarea fondului de rezervă la dispoziția Guvernului a avut la bază solicitările ordonatorilor principali de credite care au justificat oportunitatea și necesitatea alocării sumelor respective.
Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 107/2024 pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare în domeniul gestionării creanțelor bugetare și a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al României în anul 2024, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu completările și modificările ulterioare, conține norme care limitează utilizarea fondului de rezervă la dispoziția Guvernului în sensul că în anul 2024 pot fi alocate sume din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului numai în situația în care fondurile respective nu pot fi asigurate de ordonatorul principal de credite prin virări de credite bugetare și/sau credite de angajament sau prin modificarea repartizării pe trimestre a sumelor aprobate în buget.
De asemenea, menționăm că, potrivit prevederilor legale, atât în anul 2023 , cât și în anul 2024, din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului se pot aloca, pe bază de hotărâri ale Guvernului, sume pentru finanțarea cheltuielilor curente și de capital ale ordonatorilor principali de credite.
Potrivit prevederilor art.7 din Hotărârea Guvernului nr.561/2009 pentru aprobarea Regulamentului privind procedurile, [a nivelul Guvernului, pentru elaborarea, avizarea și prezentarea proiectelor de documente de politici publice, a proiectelor de acte normative, precum și a altor documente, în vederea adoptării/aprobării, cu modificările și completările ulterioare, în procesul de elaborare a proiectelor de acte normative, autoritățile publice inițiatoare au obligația să respecte regulile procedurale aplicabile pentru asigurarea transparenței decizionale, prevăzute de Legea nr.52/2003 privind transparența decizională în administrația publică, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
Totodată, precizăm că, potrivit dispozițiilor legale în domeniul finanțelor publice, Ministerul Finanțelor avizează proiectele de acte normative conform atribuțiilor reglementate de legislația în vigoare, respectiv din punct de vedere al disponibilității sumelor solicitate în Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului și al corectitudinii redactării acestuia în ceea ce privește subdiviziunile clasificației bugetare utilizate, decizia de utilizare aparținând exclusiv Guvernului”, se arată în documentul semnat de secretarul de stat Alin-Marius Andrieș.
Ce spune Curtea de Conturi
Din Fondul de rezervă la dispoziția Guvernului au fost repartizate sume care nu puteau fi încadrate în categoria unor cheltuieli urgente și neprevăzute apărute în timpul exercițiului bugetar. Procedând în această manieră, practic a fost ignorată esența modului de funcționare a Fondului de rezervă la dispoziția Guvernului, aceea de a fi o rezervă reală, folosită exclusiv în cazul perioadelor dificile, doar în ultimă instanță și numai în condițiile în care au fost epuizate toate celelalte căi de finanțare ale unui program/obiectiv, se arată într-un raport recent al Curții de Conturi.
r13859A