Decizie BEC: AUR nu va avea reprezentanţi în secţiile de votare din diaspora
Biroul Electoral Central a respins contestaţiile AUR privind excluderea reprezentanţilor partidului din secţiile de vot din diaspora la alegerile prezidenţiale.
Potrivit susţinerilor contestatorului, deciziile contestate sunt nelegale şi netemeinice, a precizat BEC, într-un comunicat de presă.
BEC spune că Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, care reglementează procedura de constituire şi completare a birourilor electorale ale secţiilor de votare din ţară impune, la art. 22 alin. (3), o procedură în două etape, conform căreia completarea birourilor electorale secţiilor de votare din ţară începe în mod obligatoriu cu desemnarea reprezentanţilor partidelor parlamentare, urmând ca tragerea la sorţi să fie utilizată doar pentru celelalte formaţiuni care participă cu candidaţi la alegeri, BESV nr. 48 eliminând această ierarhie legală şi obligatorie, prin aplicarea exclusivă a tragerii la sorţi;
Prin aplicarea generală a metodei tragerii la sorţi pentru toate formaţiunile politice, indiferent de statutul lor parlamentar sau neparlamentar, BESV nr. 48 a creat o inechitate între modul de constituire/completare a birourilor secţiilor de votare din ţară şi a celor din străinătate, invocând jurisprudenţa Curţii Constituţionale, potrivit căreia principiul egalităţii impune tratament egal pentru situaţii identice sau comparabile, precizează un comunicat al BEC.
Biroul Electoral nr. 48 pentru Secţiile de Votare din Străinătate a stabilit, în 21 octombrie, prin tragere la sorţi, ordinea de completare a birourilor electorale ale secţiilor de votare din străinătate cu reprezentanţii formaţiunilor politice care au propus candidaturi ce au rămas definitive, iar, conform deciziei, AUR se află pe poziţia 9, în timp ce aceste birouri trebuie completate cu 7 membri.
BEC precizează astfel că birourile electorale ale secţiilor de votare din străinătate sunt alcătuite din 9 membri, din care un preşedinte, un locţiitor al acestuia şi cel mult 7 membri propuşi de formaţiunile politice care participă la alegeri. Birourile electorale ale secţiilor de votare din străinătate nu pot funcţiona cu mai puţin de 3 membri.
Totodată, preşedinţii birourilor electorale ale secţiilor de votare din străinătate şi locţiitorii acestora sunt desemnaţi de către şefii misiunilor diplomatice şi ai oficiilor consulare. Operaţiunile de desemnare a preşedinţilor birourilor secţiilor de votare din străinătate şi a locţiitorilor acestora incep cu 45 de zile înaintea primei zile a votării în străinătate, pe măsură ce sunt stabilite sediile secţiilor de votare din străinătate, şi se finalizează până cel mai târziu cu 15 zile înaintea primei zile a votării în străinătate, fiind aduse la cunoştinţă publică prin afişarea pe site-ul biroului electoral pentru secţiile de votare din străinătate.
În cel mult 5 zile de la data desemnării preşedintelui biroului electoral al unei secţii de votare din străinătate şi a locţiitorului acestuia, formaţiunile politice care au propus candidaturi ce au rămas definitive transmit biroului electoral pentru secţiile de votare din străinătate, prin mijloace electronice, listele reprezentanţilor lor în secţia de votare din străinătate, mai precizează BEC.
Operaţiunile de completare a birourilor electorale ale secţiilor de votare din străinătate trebuie să se finalizeze până cel târziu cu 10 zile înaintea primei zile a votării din străinătate.
BEC mai spune că, cel târziu la data de 15 octombrie 2024, biroul electoral pentru secţiile de votare din străinătate adoptă, prin decizie, procedura de constituire şi completare a birourilor electorale ale secţiilor de votare din străinătate. care va stabili şi o serie de aspecte, precum procedura de înlocuire a membrilor respectivelor birouri electorale; tipizatele proceselor-verbale, declarațiilor şi comunicărilor prevăzute de lege pentru derularea operaţiunilor care fac obiectul procedurii, altele decât cele aprobate prin alte acte normative aflate în vigoare; orarul prezenţei preşedintelui şi a locţiitorului acestuia la activitatea respectivului birou electoral; măsurile necesar a fi formalizate pentru buna desfăşurare a instruirilor membrilor respectivelor birouri electorale; măsurile necesar a fi formalizate pentru asigurarea cheltuielilor cu transportul, cazarea, masa şi a altor cheltuieli curente ale membrilor birourilor electorale ale secţiilor de votare din străinătate de către cei care îi desemnează.
Liderul AUR, George Simion, susţine că „PSD a încercat cu orice preţ să scoată AUR din cursa electorală pentru alegerile prezidenţiale”.
„Sistemul condus de PSD dă liber la fraudarea voturilor, fără ca AUR să poată veghea la corectitudinea procesului electoral pentru alegerea preşedintelui României! Nu vom avea reprezentanţi în secţiile de vot din diaspora la alegerile prezidenţiale. La parlamentare o să avem, dar eu sunt văduvit de reprezentanţi în acele secţii de vot”, a declarat preşedintele AUR, George Simion, după publicarea deciziei BEC.