Reforma pensiilor speciale: o promisiune pe hârtie, o realitate cu capul în nisip

Publicat: 26 oct. 2024, 11:27, de Cristian Matache, în ACTUALITATE , ? cititori
Reforma pensiilor speciale: o promisiune pe hârtie, o realitate cu capul în nisip

România se pregătește să-și asume reforma pensiilor speciale în fața Uniunii Europene, ca și cum acest demers ar reprezenta o măsură de eroism fiscal. Planul bugetar-structural pe termen mediu 2025-2031, recent transmis de Guvernul României la Bruxelles, vorbește despre o reformă necesară, dar care, în realitate, pare mai mult un joc de imagine decât o soluție sustenabilă pentru problemele financiare ale țării.

Contextul reformei: o problemă recunoscută, dar prost gestionată

Reforma sistemului de pensii din PNRR, cu accent pe revizuirea pensiilor speciale, ar trebui să corecteze inechitățile evidente între beneficiarii acestor pensii și cei din sistemul public. Însă, așa cum ne-au obișnuit autoritățile, această „corectare” nu este decât o manevră cosmetică, menită să liniștească Bruxelles-ul și să amâne deciziile cu adevărat necesare.

Recomandările de țară și analizele Comisiei Europene arată clar că legea 124/2019 a creat dezechilibre uriașe, dar oare chiar dorim să le corectăm sau ne mulțumim cu promisiuni de reformă care nu vor aduce schimbări palpabile?

Obiectivul reformei: o iluzie de echitate

Obiectivul reformei pare nobil – alinierea pensiilor speciale la principiul contributivității. Totuși, reducerea estimată a cheltuielilor cu pensiile speciale la doar 0,08% din PIB până în 2030 este mai mult o glumă decât o strategie eficientă. Ce valoare au aceste procente în fața realității crunte a unei economii tot mai îndatorate?

Faptul că, în continuare, se caută o „sustabilitate financiară” în sistemul de pensii speciale, fără a se aborda cauzele profunde ale inechității sociale, este o dovadă că reforma este, de fapt, o încercare de a ascunde gunoiul sub preș.

Măsurile prevăzute: un pas înainte, dar doi înapoi

Reforma preconizată include interzicerea creării de noi categorii de pensii speciale și simplificarea celor existente. Totuși, acest lucru nu rezolvă problema fondamentală: pensionarea anticipată a unor categorii privilegiate va continua să fie o sursă de nemulțumire publică. A ne limita la restricții simbolice în loc de măsuri radicale și justificate este o dovadă de lașitate politică.

Plafonarea pensiilor speciale la venitul obținut în perioada de contribuție este o altă măsură care, pe hârtie, sună bine, dar în practică poate să nu aibă impactul dorit. Este de mirare că, în continuare, ne așteptăm ca principii precum echitatea și responsabilitatea fiscală să fie respectate de o clasă politică care, de multe ori, se dovedește a fi iresponsabilă și nepăsătoare față de nevoile cetățenilor.

Un nou capitol dintr-o poveste veche

Reforma pensiilor speciale promite o schimbare, dar este greu de crezut că aceasta se va concretiza în practică. România continuă să se confrunte cu o criză de legitimitate, iar soluțiile propuse sunt mai degrabă o salvare de fațadă pentru un sistem care, de ani de zile, s-a dovedit a fi ineficient și inechitabil.

Ce scrie în document

Reforma 9: Reforma pensiilor speciale

R9 are ca obiectiv recalibrarea sistemului de pensii prin introducerea unei noi formule de calcul, revizuirea regulilor de indexare a pensiilor, restrângerea posibilităților de pensionare anticipată și promovarea unei vieți active prelungite. Această reformă, specificată în PNRR al României, este menită să îmbunătățească sustenabilitatea fiscală a sistemului de pensii, să asigure echitatea și să abordeze recomandările de țară privind eficiența administrației publice și sustenabilitatea pe termen lung a sistemului de pensii publice. Măsurile incluse sunt:

1. Interzicerea creării de noi categorii de pensii speciale și simplificarea celor existente: Reforma interzice crearea de noi categorii de pensii speciale și le simplifică pe cele existente, reducând complexitatea și discrepanțele din sistem. Această măsură contribuie la echitatea socială și reziliența economică prin alinierea beneficiilor la capacitatea financiară a sistemului;

2. Calcularea pensiilor speciale pe baza principiului contributivității, vechimii și ajustării veniturilor: Această măsură asigură că pensiile speciale sunt corelate cu contribuțiile și vechimea profesională, eliminând discrepanțele dintre pensiile speciale și cele publice, asigurând o echitate a acestor venituri;

3. Plafonarea pensiilor speciale la venitul obținut în perioada de contribuție: Introducerea unui plafon pentru pensiile speciale astfel încât să nu depășească veniturile obținute în timpul perioadei de contribuție asigură echitate fiscală și sustenabilitate, eliminând dezechilibrele și nemulțumirile publice din sistemul de pensii.