Primul tren electric din cele 37 de unități achiziționate de statul român de la compania franceză Alstom este programat să intre în exploatare comercială în decembrie, a anunțat Gabriel Stanciu, director general Alstom pentru România, Bulgaria și Moldova.
În cadrul Summit-ului Zilele Feroviare, Stanciu a detaliat procesul complicat prin care au trecut aceste trenuri noi, subliniind importanța unei certificări europene corecte și complete, cu scopul de a garanta siguranța și fiabilitatea pe termen lung a acestor vehicule.
Stanciu a explicat că întregul proces de certificare europeană este „deosebit de complex și riguros,” în special pentru vehicule complet noi, iar durata tipică pentru finalizarea procedurilor, conform reglementărilor europene, este de 42 până la 44 de luni. „Aceste proceduri de certificare nu sunt simple și cer multă muncă de verificare,” a declarat el, adăugând că „omologarea și certificarea sunt realizate pentru a asigura că toate trenurile sunt conforme și sigure în exploatare.” Pentru trenurile care nu necesită certificare de la zero, durata poate fi redusă la 25 sau 37 de luni, dar chiar și în aceste cazuri, omologarea presupune timp și atenție la detalii.
Gabriel Stanciu, directorul Alstom România
Alstom a luat măsuri suplimentare pentru a accelera procesul de testare, alegând o abordare multi-națională care a implicat verificări pe infrastructuri diverse din Europa. „Planul inițial a fost să desfășurăm testările pe etape: primul tren în Cehia, al doilea pe infrastructura din Germania, iar al treilea direct pe infrastructura feroviară din România,” a explicat Stanciu. Această metodă a permis companiei să folosească simultan mai multe piste de testare, câștigând astfel timp prețios într-un proces oricum lung și complex. „Documentele pentru certificare au fost transmise autorităților române în luna iulie, iar acum suntem foarte aproape de finalizarea omologării,” a completat Stanciu. „Ne așteptăm ca săptămâna viitoare să primim documentul final, care va fi apoi trimis spre aprobare la Autoritatea Feroviară Română (AFER),” a mai spus acesta.
Alstom estimează că, după omologare, primul tren va fi gata pentru ultima serie de verificări pe data de 15 noiembrie. „Nu văd de ce această dată nu ar putea fi respectată. Odată ce toate procedurile sunt finalizate, trenul va intra în exploatare comercială, iar detaliile operaționale sunt acum în responsabilitatea CFR Călători,” a declarat optimist Stanciu, subliniind colaborarea strânsă dintre Alstom, CFR Călători și alte autorități implicate în proiect.
Întrebat despre diferențele de timp dintre procesul de omologare pentru trenurile livrate către companii private din România și cel aferent trenurilor Alstom, Stanciu a subliniat importanța respectării stricte a reglementărilor de siguranță. „Certificarea unui tren nu trebuie grăbită. În Alstom, nu facem compromisuri de la standardele de siguranță, indiferent de presiunile externe. Noi lucrăm întotdeauna conform standardelor europene, iar trenurile nu vor intra în exploatare până când nu suntem absolut siguri că toate cerințele au fost îndeplinite,” a afirmat el.
Trenurile Alstom livrate României sunt echipate cu dotări moderne, inclusiv o zonă de bistro, automate de vânzare și alte facilități menite să îmbunătățească experiența pasagerilor. Acestea reprezintă o modernizare semnificativă pentru transportul feroviar din România, fiind menite să atragă un număr mai mare de călători datorită confortului și dotărilor avansate. „Consider că în decembrie, dacă nu apare ceva neprevăzut, vom avea primul tren în exploatare comercială,” a adăugat Stanciu, încrezător că procedurile necesare vor fi finalizate la timp.
Noile trenuri Alstom sunt menite să îmbunătățească substanțial infrastructura feroviară din România, oferind nu doar o capacitate de transport mai mare, ci și standarde europene de confort și siguranță. Stanciu a explicat că, pe lângă dotările moderne, aceste trenuri sunt construite să reziste unor condiții variate de utilizare și să respecte cerințele riguroase de interoperabilitate. Aceasta înseamnă că trenurile vor putea circula fără probleme și pe rute internaționale, asigurând astfel o conectivitate sporită pentru călători și o integrare mai bună cu sistemul feroviar european.