Măsuri drastice pentru șoferi: înregistrările video vor fi folosite pentru sancționarea acestora
De luni, 28 octombrie, Poliția Rutieră din România poate folosi înregistrările video primite de la cetățeni pentru a sancționa comportamentul agresiv al unora dintre șoferi. Decizia, deși bine intenționată, a fost criticată de fostul șef al Poliției Rutiere, Lucian Diniță, care a subliniat o serie de probleme pe care le vede în implementarea acestui proiect.
Lucian Diniță, care a condus Poliția Rutieră între 2009 și 2014, a atras atenția asupra modului rapid în care a fost lansată această platformă, afirmând că inițiativa a fost realizată „pe repede înainte, pe genunchi.”
El a precizat că o prezență mai activă a polițiștilor în trafic ar avea un impact mai eficient asupra combaterii agresivității rutiere. În opinia sa, intervenția directă a agenților ar reduce mai mult riscul de incidente decât o platformă de sesizare, unde acțiunile sunt limitate la vizionarea unor înregistrări și aplicarea sancțiunilor după eveniment.
Obstacolele juridice și consecințele administrative pentru șoferi
Folosirea înregistrărilor video pentru sancționarea comportamentului agresiv în trafic vine însă cu propriile provocări, potrivit fostului șef al Poliției Rutiere. El a explicat că șoferii care se simt vizați de astfel de măsuri sunt foarte probabil să conteste sancțiunile în instanță, lucru care ar putea aglomera tribunalele și întârzia procesele.
„Șoferii agresivi vizați și împotriva cărora ar trebui să se ia măsuri vor face fără îndoială contestații în instanță. Iar acest fapt va aglomera și mai mult instanțele civile. Agresivitatea în trafic este sport național în România. Ar fi fost mai eficient dacă ar fi fost scoși polițiștii pe străzi decât să stai să aștepți sesizări pe o platformă privind șoferii agresivi”, a declarat Lucian Diniță pentru Adevărul.
Acesta a mai afirmat că fenomenul agresivității în trafic este foarte răspândit și că, în opinia sa, măsuri mai eficiente ar fi putut fi luate prin creșterea numărului de polițiști pe teren, capabili să intervină imediat și să aplice sancțiuni la fața locului.
Utilitatea redusă a platformei și frecvența schimbărilor legislative
Lucian Diniță a pus sub semnul întrebării și utilitatea practică a noii platforme de raportare, exprimându-și scepticismul că aceasta va avea vreun impact semnificativ. El estimează că aplicația va avea o eficiență de maximum 5% în reducerea agresivității în trafic. În plus, fostul șef al Poliției Rutiere și-a exprimat dezacordul față de modificările frecvente ale Codului Rutier, considerând că aceste schimbări sunt adesea mai degrabă măsuri de imagine decât soluții reale.
„Nu se poate face o platformă pe repede înainte, pe genunchi, doar ca să ne dăm mari. Iar asta face parte dintr-o strategie de modificare a Codului Rutier de la o săptămână la alta, doar – doar le mai iau fața românilor și îi mai deturnează de la gândurile lor cotidiene.
A șofa în România e sport extrem. Nu știi când ai plecat de acasă în ce condiții ajungi înapoi. Sunt prea mulți nebuni în trafic. Cred că aplicația va fi utilă în procent de maximum 5%”, a mai spus fostul șef al Poliției Rutiere pentru sursa menționată.