Austeritate?! Festival de angajări la Primăria Galați după ce primarul Pucheanu a mărit organigrama cu 20%
Declarațiile liderilor politici despre măsurile de austeritate care trebuie impuse instituțiilor publice prin reducerea numărului de angajați și a cheltuielilor, sunt formale, pentru că dincolo de declarații asistăm la o continuă creștere a numărului angajaților din sectorul public, un exemplu fiind Primăria Galați, la care se fac angajări pe bandă rulantă după ce la inițiativa primarului Ionuț Pucheanu a fost suplimentat numărul angajaților cu 20%.
Creșterea datoriei publice la 52% din PIB și avertizarea Comisiei Europene că deficitul va fi de cel puțin 7% sunt două motive serioase pentru adoptarea unor măsuri de austeritate în sectorul public, mai ales în condițiile creșterii cheltuielilor statului cu 23,4% în raport cu 2023.
Măsurile de austeritate, cerute de mult timp de specialiștii în economie, sunt ignorate de liderii politici, care vorbesc de austeritate la dezbaterile din talkshow-uri, dar în realitate nu numai că nu fac nimic pentru a scădea deficitul, ci chiar cresc numărul angajaților la stat și implicit, cheltuielile publice.
Un exemplu este Primăria Galați, condusă de Ionuț Pucheanu, care este și vicepreședinte al PSD la nivel național, așadar un lider politic care, cu siguranță, cunoaște foarte bine cifrele dezechilibrului economic cu care ne confruntăm, dar în loc să scadă cheltuielile municipalității, le crește, face angajări pe bandă rulantă după ce a mărit organigrama primăriei cu 101 posturi, adică 20%.
Festival de angajări la Primăria Galați
Cea mai dinamică secțiune de pe website-ul Primăriei Galați este aceea dedicată anunțurilor de angajare. Mai apare din când în când și câte un anunț despre dezbaterea publică a vreunui regulament sau despre procedurile de atribuire a parcărilor rezidențiale, dar aproape că nu trece o zi fără anunțuri despre procedurile de angajare a noilor funcționari.
Primăria Galați pare să fi devenit un fel de agenție de ocupare a forței de muncă. În cursul lunii octombrie au fost publicate 35 de anunțuri referitoare la recrutarea noilor angajați, în medie cam unul pe zi. În septembrie au fost 46 de anunțuri. Se fac angajări în toate compartimentele primăriei.
Pe 1 octombrie era anunțată angajarea unui nou consilier, clasa I, grad profesional asistent în cadrul Serviciului Reparații Străzi, iar pe 2 octombrie erau anunțate rezultatele la proba scrisă pentru funcția inspector de specialitate, grad IA din cadrul Serviciului Investiții.
Pe 7 octombrie era finalizată selecția dosarelor pentru funcția de inspector de specialitate, grad II din cadrul Serviciului Evidența Persoanelor. Pe 8 octombrie se dădeau rezultatele la interviu pentru funcția de inspector de specialitate, grad IA din cadrul Serviciului Investiții și rezultatele selecției dosarelor pentru funcția de muncitor calificat I din cadrul Serviciului Apărare și Protecție Civilă, iar pe 10 octombrie era anunțat concursul pentru funcția de inspector, clasa I, grad profesional superior la Compartimentul Eficiență Energetică
Pe 11 octombrie, era anunțată angajarea unui inspector de specialitate, grad IA la Serviciul Investiții, pe 14 octombrie erau anunțată selecția dosarelor pentru funcțiile de de inspector, clasa I, grad profesional superior – Serviciul Impozite, Taxe și Alte Venituri Locale Persoane Fizice și pentru funcția de inspector, clasa I, grad profesional superior la Serviciul Executare Silită, Amenzi, iar pe 15 octombrie era anunțat rezultatul la proba scrisă pentru funcția de inspector de specialitate grad II din cadrul Serviciului Evidența Persoanelor.
Pe 17 octombrie, au fost anunțate rezultatele la proba scrisă pentru angajarea unui inspector, clasa I, grad profesional superior din cadrul Serviciului Impozite, Taxe și Alte Venituri Locale Persoane Fizice și la interviul pentru anunțata angajare a unui muncitor calificat I în cadrul Serviciului Apărare și Protecție Civilă, care a și fost angajat patru zile mai târziu, pe 21 octombrie.
Tot pe 21 octombrie a fost anunțat rezultatul la interviul din cadrul concursului pentru funcția de de inspector de specialitate, grad II din cadrul Serviciului Evidența Persoanelor, dar și rezultatul interviului pentru funcția de consilier grad II din cadrul Serviciului Evidența Persoanelor, precum și rezultatul probei scrise pentru angajarea în funcția de inspector, clasa I, grad profesional superior la Serviciul Urmărire și Executare Silită, Amenzi.
Pe 22 octombrie s-au dat rezultatele la interviu și proba scrisă pentru funcțiile de consilier juridic, clasa I, grad profesional debutant – Compartiment Contestații și Lichidări Judiciare și de inspector, clasa I, grad profesional superior – Serviciul Impozite, Taxe și Alte Venituri Locale Persoane Fizice.
Pe 24 octombrie, erau angajați 5 funcționari, un inspector, clasa I, grad profesional superior la Serviciul Relații cu Publicul, Ghișeu Unic, un inspector, clasa I, grad profesional superior în cadrul Serviciului Impozite Taxe și Alte Venituri Locale Persoane Fizice și un inspector, clasa I, grad profesional superior, tot la Serviciul Impozite, Taxe și Alte Venituri Locale, dar la cealaltă secțiune, la „Persoane Juridice”.
Tot pe 24 octombrie, primarul Galațiului a semnat contractele de angajare pentru un inspector de specialitate, grad II – Serviciul Evidența Persoanelor și un consilier juridic, clasa I, grad profesional debutant – Compartiment Contestații și Lichidări Judiciar.
Luni, 28 octombrie, săptămâna a început cu 3 noi contracte de angajare la Primăria Galați. Primarul Pucheanu a semnat contractele de angajare a unui nou inspector, clasa I, grad profesional superior la Serviciul Urmărire și Executare Silită, pentru un consilier, clasa I, grad profesional superior la Compartimentul Administrare Parcări Rezidențiale și pentru un de consilier juridic, clasa I, grad profesional debutant în cadrul Serviciului de Administrație Publică Locală.
Această avalanșă de angajări ar putea da impresia că Primăria Galați era pustie și este nevoie de funcționari care să rezolve problemele orașului, dar evident că nu e așa, primăria a funcționat și până acum, fără această „infuzie” de personal.
„Blitzkrieg” pentru creșterea numărului de angajați ai primăriei. Primarul a convocat Consiliul Municipal în procedură de urgență
În ultimele luni a crescut numărul angajărilor la primărie, pentru că în perioada ianuarie – octombrie 2023 anunțurile referitoare la concursurile de angajare apăreau cu mult mai rar. Angajările în Primăria Galați au luat „viteză” după ce pe 20 octombrie 2023, la inițiativa primarului Ionuț Pucheanu, Consiliul Municipal a aprobat Hotărârea nr 570/2023 pentru majorarea cu 101 posturi a organigramei Primăriei Galați, procentual creșterea fiind de 20%.
A fost o decizie luată în regim de „blitzkrieg”, pentru că primarul Galațiului a întrunit Consiliul Municipal, vineri, 20 octombrie, într-o ședință extraordinară convocată în procedura „de îndată”, adică de foarte mare urgență, pentru aprobarea majorării cu 101 posturi a organigramei Primăriei Galați.
Potrivit inițiativei primarului Pucheanu, intitulată „Proiect de hotărâre privind aprobarea organigramei și a statului de funcții pentru aparatul de specialitate al Primarului Municipiului Galați și pentru Serviciul Public Comunitar Local de Evidență a Persoanelor Galați”, a fost necesară creșterea aparatului de specialitate al Primarului municipiului Galați și al Serviciului Comunitar Local de Evidență a Persoanelor Galați (SPCLEP), de la 504 funcții la 605 funcții.
Fiind vineri, început de week-end, au lipsit câțiva consilieri municipali, dar proiectul de hotărâre a fost aprobat cu o majoritate lejeră, cu 15 voturi „pentru”, două voturi „împotrivă” și două abțineri.
Organigrama aprobată de consilierii municipali prevedea un total de 605 de funcții, dintre care 54 de funcții de conducere și 569 de funcții publice, din care 515 sunt funcții de execuție, iar 36 funcții contractuale.
Potrivit raportului de specialitate, această creștere a numărului de funcționari din Primăria Galați este justificată prin „amplul proces de dezvoltare al municipiului Galați în toate domeniile – infrastructură, energie verde, mobilitate urbană, reabilitare și eficientizare energetică clădiri rezidențiale/instituții, dotări pentru instituțiile de învățământ, digitalizare, asistență socială, instruire personal – implică resurse umane sporite în toate departamentele”.
Un argument important care a stat la baza majorării cu 20% a numărului funcționarilor din Primăria Galați a fost că activitatea din primărie presupune „un volum și o complexitate ridicată” a atribuțiilor personalului de specialitate al primarului. „Complexitatea ridicată” costă, chiar foarte mult, e un lux!