Trenul Metropolitan: Iași – 10.000 de euro pentru un studiu, Cluj – 230 milioane de euro pentru 30 de garnituri pe zi
Primăria Cluj-Napoca a depus recent cererea de finanțare pentru Trenul Metropolitan, un proiect ambițios evaluat la 230 milioane de euro. Programat pe o durată de 48 de luni, proiectul vizează construirea unei rețele de transport metropolitan de 48 de kilometri, ce va deservi localități din jurul Clujului, precum Gilău, Florești, Apahida și Bonțida. Cele 23 de puncte de îmbarcare-debarcare vor deservi zilnic 30 de garnituri, fiecare având capacitatea de 420 locuri. Investiția include și construcția de noi stații, pasaje subterane și parcări auto, iar finalizarea documentației permite demararea rapidă a lucrărilor.
În contrast, Primăria Iași a alocat doar 10.000 de euro pentru un studiu de fezabilitate, termenul propus pentru realizarea trenului metropolitan fiind anul 2030. În ciuda semnării unui protocol între Primăria Iași, Consiliul Județean și CFR încă din 2021, proiectul a avansat lent, rămânând în stadiul de intenție și planificare. Recent, autoritățile locale au atribuit unui consultant contractul de elaborare a documentației tehnico-economice, însă implementarea rămâne o perspectivă îndepărtată, conform publicației locale 7iasi.ro.
Abordarea diferită a liderilor locali accentuează discrepanțele: Emil Boc, primarul Clujului, a tratat proiectul ca pe o urgență, subliniind importanța principiului „primul venit, primul servit” în obținerea finanțării europene. În schimb, Alexandru Muraru, liderul PNL Iași, a declarat că „protocolul cu CFR este un succes,” dar rămâne doar primul pas spre o licitație pentru studiul de fezabilitate.
Clujul devine astfel un model de implementare rapidă și eficientă, în timp ce Iașiul continuă să fie prins în rețeaua birocratică, fără un calendar clar de finalizare.