ANPC, controale aspre în teatre, cinematografe și alte instituții culturale. Au fost descoperite nereguli de proporții

Publicat: 30 oct. 2024, 20:02, de Corina Oprea, în ACTUALITATE , ? cititori
ANPC, controale aspre în teatre, cinematografe și alte instituții culturale. Au fost descoperite nereguli de proporții

În urma controalelor desfășurate, ANPC a verificat activitatea a 183 de operatori economici din domeniul cultural, dintre care 103 au fost găsiți în neregulă. Neregulile constatate au dus la aplicarea a 36 de amenzi contravenționale, însumând peste 272.000 de lei, și la emiterea a 88 de avertismente. În plus, pentru 29 de operatori economici, comisarii au dispus oprirea temporară a activității până la remedierea deficiențelor identificate.

Acțiunile de control ale ANPC au inclus și verificări în unitățile de alimentație publică amplasate în proximitatea sălilor de cinema sau în incinta instituțiilor culturale.

Astfel, inspectorii au vizitat 60 de operatori economici (26 de unități de alimentație publică și 34 din rețeaua comercială), descoperind abateri la 44 dintre aceștia. În contextul acestor inspecții, comisarii ANPC au controlat peste 1,7 tone de produse alimentare, dintre care aproximativ 500 de kilograme nu corespundeau normelor legale.

Amenzi și măsuri suplimentare de la ANPC

Ca urmare a deficiențelor descoperite, ANPC a aplicat 38 de amenzi contravenționale, totalizând 360.000 de lei, și a emis 24 de avertismente pentru unitățile de alimentație publică și rețelele comerciale verificate.

De asemenea, s-a dispus oprirea definitivă de la utilizare sau comercializare a 310 kilograme de produse alimentare considerate improprii consumului uman, acestea având o valoare estimată de 20.000 de lei. Alte 76 de kilograme de produse alimentare au fost temporar suspendate de la comercializare până la remedierea problemelor legate de etichetare.

Președintele interimar al ANPC, Sebastian Hotca, a explicat că scopul acțiunilor de control a fost să asigure respectarea normelor de protecție a consumatorilor și a standardelor de calitate în spațiile culturale din întreaga țară. Hotca a subliniat importanța unei experiențe culturale sigure și plăcute pentru public, insistând că instituțiile culturale au responsabilitatea de a respecta normele de igienă, siguranță și informare corectă.

„Acțiunile de control desfășurate de ANPC în instituțiile culturale din întreaga țară au avut ca obiectiv primordial asigurarea respectării normelor de protecție a consumatorilor și a standardelor de calitate. Cultura trebuie să ofere nu doar experiențe valoroase, ci și condiții sigure și decente pentru spectatori. ANPC va continua să monitorizeze aceste instituții, astfel încât publicul să beneficieze de servicii care respectă toate normele de igienă, siguranță și informare corectă” – Sebastian Hotca, președintele interimar al ANPC.

Dintre cele mai frecvente nereguli constatate menționăm:

  • lipsa unor autorizații de funcționare;
  • informarea completă, corectă şi precisă a consumatorilor asupra caracteristicilor esenţiale ale serviciilor prestate;
  • lipsa afișării regulamentului de ordine interioară;
  • lipsa informațiilor privind vârsta copiilor care beneficiază de gratuitate și care pot fi însoțiți de părinți;
  • lipsa afișării în limba română a programelor derulate;
  • lipsa listelor cu tarifele  aferente evenimentelor.
  • Condiții igienico-sanitare precare la grupurile sanitare:
  • folosirea unor calorifere cu urme de rugină;
  • existența unor pereti cu zugrăveala deteriorată, cu urme de infiltrații de apă, inclusiv în sala de spectacole;
  • folosirea unor toalete neigienizate corespunzător și a unor instalații sanitare deteriorate;
  • existența unor plăci de protecție deteriorate;
  • lipsa unor chiuvete și a unor materiale consumabile necesare funcționării toaletelor;
  • lipsa funcționării unor grupuri sanitare;
  • prezența insectelor moarte.
  • Condiții improprii de funcționare, în sălile de spectacole
  • utilizarea unor huse de protecție a scaunelor neigienizate sau cu un grad ridicat de uzură;
  • folosirea unui mobilier învechit, cu urme de uzură;
  • existența unui acoperiș deteriorat, ceea ce a determinat un miros puternic de mucegai, aer închis, umiditate ridicată;
  • existența unor trepte și balustrade cu margini tăioase.
  • Condiții improprii de funcționare în blocurile alimentare:
  • folosirea unor ustensile neprofesionale de bucătărie, care nu permit o igienizare corectă;
  • utilizarea unor spații frigorifice cu chederele neigienizate;
  • pavimentul blocului alimentar neigienizat;
  • lipsa monitorizării schimbării uleiului din friteuze, acesta prezentând depuneri grosiere de grăsime;
  • folosirea unor produse alimentare fără etichetă sau alte elemente de identificare și caracterizare;
  • lipsa chiuvetelor la bar;
  • tavanul din blocul alimentar prezenta urme de infiltrații de apă;
  • scurgerea înfundată, existența unor țevi neigienizate;
  • holul neigienizat, cu bucăți sparte de faianță;
  • neefectuarea operațiunilor de dezinsecție, dezinfecție și deratizare;
  • comercializarea de produse alimentare cu data durabilității minimale depășită;
  • folosirea unor produse alimentare fără elemente de identificare-caracterizare, precum și a datei durabilităţii minimale (DDM) / datei limită de consum (DLC);

 

  • deficiențe de informare în listele meniu în privința:
  • cantităţii nete/volumul net per porţie;
  • ingredientelor cu potențial alergen;
  • valorii nutriționale a ingredientelor;
  • ingredientelor care provin din produse congelate;

 

  • utilizarea de dispozitive de măsură neverificate metrologic;
  • nerespectarea regimului de temperatură la depozitarea produselor;
  • lipsa afişării preţului de vânzare în mod vizibil/lizibil.