România introduce prima aeronavă pentru stimularea precipitațiilor, printr-un proiect inovator cu SUA
Compania românească Intervenții Active în Atmosferă (IAA) a anunțat achiziționarea primei aeronave echipate special pentru creșterea precipitațiilor, în cadrul unui parteneriat bilateral româno-american. Evenimentul a fost marcat vineri la Salonul Oficial al Aeroportului Internațional Henri Coandă. Această inițiativă vine în sprijinul combaterii fenomenelor meteorologice extreme, precum seceta și inundațiile, a declarat Emil Sârbu, directorul general al IAA.
Generalul dr. Sorin Dobîrcianu, Ph. D., a anunțat în cadrul unei declarații exclusive pentru publicația Puterea inaugurarea primei aeronave speciale, echipată cu tehnologie de ultimă generație, dezvoltată cu know-how american. Aeronava, operată de compania privată IAA, este unică în România și are un rol strategic în dezvoltarea soluțiilor avansate din regiune.
„Alături de partenerul Fargo Jet, sub umbrela parteneriatului strategic româno-american, compania a reușit să integreze know-how-ul la cel mai înalt nivel de cercetare științifică și impact în domeniile de referință”, a subliniat generalul Dobîrcianu. Acest parteneriat vine într-un moment de consolidare a relațiilor bilaterale dintre România și Statele Unite, susținând investiții majore în infrastructura civilă și militară din zona extinsă a Mării Negre. Guvernul american a anunțat o investiție de 5 miliarde de euro pentru dezvoltarea strategică a regiunii, inclusiv sprijinirea Ucrainei și a țărilor baltice.
Rob Evans, fondatorul și CEO-ul companiei Turnbull Services, a subliniat importanța acestei colaborări: „România este perfect plasată strategic pentru a fi un hub logistic esențial în dezvoltarea acestei regiunii. Suntem aici pentru a crea parteneriate semnificative, cum este cel cu IAA, și pentru a stimula creșterea economică a României și a regiunii.”
Generalul Dobîrcianu a evidențiat și importanța tehnologiilor inovatoare aduse de partenerii americani, subliniind că aeronava include echipamente de ultimă generație și tehnologii mixte est-vest, dezvoltate de compania Fargo Jet, un contractor de renume al guvernului american. „Ne dorim ca acest parteneriat să fie fructuos, atât în sectorul civil, cât și în cel militar. Încrederea noastră în rezultatele acestor inițiative este mare, având în vedere experiența vastă a domnului Rob Evans în domeniul militar și de apărare”.
Avion de 5 milioane de dolari, dotat cu tehnologie avansată, pregătit să combată fenomenele meteorologice extreme în România
Avionul, achiziționat cu un credit bancar și având o valoare de 5 milioane de dolari, este dotat cu tehnologie de ultimă generație, incluzând un sistem de comunicații avansat cu legături prin satelit și relee. Potrivit lui Emil Sârbu, directorul general al IAA, aeronava este primul și singurul mijloc de acest tip din România care poate aduce modificări în atmosferă.
„Cred că și Ministerul Agriculturii și fermierii sunt interesați de aceste servicii. Suntem singurii care pot interveni împotriva fenomenelor meteorologice extreme și pot combate seceta și inundațiile. Nu există altă entitate capabilă să facă asta”, a subliniat Sârbu, adăugând că orice operator privat va avea nevoie de aprobare de la Ministerul Agriculturii, conform Legii 73/2008.
Costurile pentru aceste intervenții sunt de minimum 2 euro pe hectar, iar serviciile sunt oferite pe baza unui contract pe sezon. Sârbu a avertizat că, în cazul în care MADR nu va folosi aeronava, IAA va căuta contracte internaționale, menționând discuții avansate cu Turcia și Italia, țări interesate de soluții pentru combaterea grindinei și creșterea precipitațiilor.
Ionuț Lucian Lazăr, directorul de program al Unității Antigrindină din Vrancea, a explicat că avionul folosește substanțe precum iodura de argint pentru însămânțarea norilor, proces care stimulează formarea precipitațiilor. Acesta a asigurat că substanțele nu prezintă riscuri pentru culturi sau sănătatea umană, fiind confirmate de analizele laboratoarelor europene acreditate.
IAA plănuiește să achiziționeze încă trei aeronave similare, cu scopul de a extinde capacitatea de acoperire la nivel național. Potrivit Legii 173/2008, România ar putea ajunge să dețină opt aeronave pentru astfel de misiuni. „Tehnologia este eficientă și, cu sprijinul autorităților și contracte pe termen lung, poate contribui la securitatea alimentară și protejarea resurselor naturale ale României”, a adăugat Lazăr.
În cazul în care România nu va valorifica această tehnologie, IAA își va oferi serviciile pe piețele internaționale, având deja colaborări cu state vecine precum Bulgaria și Grecia.