Ironia sorții. O comună din România are drumuri de pământ, dar piste de biciclete asfaltate
În comuna Prăjeni din județul Botoșani, realitatea locală a atras atenția publicului: în lipsa asfaltului, dar cu o rețea nouă de piste pentru biciclete, satul Lupăria se confruntă cu o situație inedită. În acest sat fără nici măcar un metru de drum asfaltat, autoritățile locale au construit, prin fonduri europene, piste de biciclete în valoare de 1 milion de lei.
Piste de biciclete de un milion de lei, dar lipsește asfaltul
Totuși, pista de biciclete nu pare să își găsească utilitatea într-o comunitate rurală unde locuitorii, în mare parte bătrâni, nu folosesc bicicletele ca mijloc de transport.
Primarul comunei, Gheorghiță Iftodi, explică dilema care l-a pus în situația de a alege între trotuare și piste de biciclete. Proiectul finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) nu solicita ca pistele să fie construite pe un drum asfaltat, astfel încât lipsa unui drum asfaltat nu a împiedicat aprobarea cererii de finanțare.
„Nu era în cererea de finanțare că trebuie să faci pe stradă care este asfaltată. Conform contractului semnat de finanțare și conform contractului… ele vor fi piste de biciclete, dar acum nu avem posibilitatea să avem și trotuar, și pistă”, a declarat Gheorghiță Iftodi, primarul comunei Prăjeni, conform Știrile Pro TV.
Într-o localitate cu doar o singură stradă, și aceasta fără asfalt, pista de biciclete a stârnit reacții amuzate și ironii în rândul localnicilor. Unii dintre ei consideră că o investiție în asfalt ar fi fost mai practică.
„Nu avem asfalt. Aici este o singură stradă în centrul satului, atât. Noi aici n-avem. Așteptăm și noi. Aici jumate de sat aproape-s duși, mai sunt morți, mai sunt plecați. Dar îi bine că avem piste de biciclete. Ce se face îi bun făcut”, explică un localnic din Lupăria, satul cu pricina.
În lipsa asfaltului, pista de biciclete s-a transformat într-o improvizație de trotuar, folositor mai ales în zilele ploioase, când drumurile neasfaltate se umplu de noroi.
Situația de la Prăjeni nu este unică în România. În Constanța, autoritățile locale au investit în piste de biciclete care, deși amplasate pe bulevarde importante precum Ștefan cel Mare și 1 Mai, nu sunt conectate între ele și se termină brusc în trotuar. În mod similar, în Șelimbăr, județul Sibiu, s-au construit piste de biciclete pe lângă drumuri de pământ, într-o zonă fără asfalt și fără condiții corespunzătoare.