Lotul Meseș din Autostrada Transilvania, atribuit după șase amânări: care este stadiul proiectului de infrastructură care va lega Moldova de vestul României
După șase amânări succesive, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a anunțat câștigătorul licitației pentru cel mai costisitor tronson de drum rapid din România: lotul Meseș al Autostrăzii Transilvania. Valoarea contractului pentru acest segment este de 1,3 miliarde de euro, iar constructorul desemnat este o asociere de companii turcești condusă de Makyol.
Lotul Meseș, care se întinde pe 41 de kilometri între Poarta Sălajului și Nușfalău, include cel mai lung tunel rutier din România, cu o lungime de 2,89 kilometri și două galerii paralele. Proiectul implică, de asemenea, construirea a 65 de viaducte, poduri și pasaje, întinse pe 13 kilometri. Finanțarea va proveni din fonduri europene alocate prin programul Transporturi 2021-2027 și bugetul de stat.
Licitația a fost lansată în februarie 2023 și a fost marcată de contestații și procese, ceea ce a întârziat desemnarea câștigătorului. Chiar și în scenariul în care nu vor fi contestații, lucrările sunt prevăzute să fie finalizate abia în 2031, având în vedere că proiectarea va dura un an și jumătate, iar execuția, cinci ani.
În prezent, doar 113 kilometri din Autostrada Transilvania sunt circulabili, între Târgu-Mureș și Nădășelu, în timp ce restul traseului de 270 de kilometri până la vama Borș este fie în diferite stadii de construcție, fie în așteptarea contractării lucrărilor.
Proiectul, început acum două decenii de Bechtel, a fost unul dintre cele mai ambițioase planuri de infrastructură din România, dar a fost constant întârziat și fragmentat. Stadiul actual al lucrărilor indică faptul că șoferii vor mai aștepta câțiva ani pentru a circula pe noi tronsoane. În mod similar, autostrada A8, care ar trebui să lege Moldova de Transilvania și să conecteze regiunea de rețeaua de drumuri rapide din Europa, este mult mai întârziată, în ciuda includerii sale în Masterplanul național de Transport 2021-2030.
Asociația Pro Infrastructură și reprezentanții CNAIR subliniază că, deși unele tronsoane precum Nădășelu-Zimbor și Zimbor-Poarta Sălajului ar putea fi gata până în 2026, mobilizarea constructorilor rămâne un punct sensibil, afectând termenul de finalizare al întregului proiect.
Astfel, în ciuda pașilor înainte în dezvoltarea infrastructurii rutiere din România, perspectivele finalizării Autostrăzii Transilvania rămân complexe și marcate de numeroase provocări logistice și juridice.