„Comedian”: cu cât se (re)vinde la licitație cea mai scumpă banană din lume
Maurizio Cattelan, artistul italian care a făcut valuri în 2019 cu o simplă banană lipită pe perete cu bandă adezivă, este din nou în centrul atenției. Lucrarea sa, intitulată „Comedian,” este un simbol al artei contemporane, un reper de satiră și comentariu social, sau doar o farsă costisitoare (așa cum sunt de părere mulți critici). Decizia de a stabili „adevărata valoare” revine acum cumpărătorilor, într-o licitație organizată de prestigioasa casă de licitații Sotheby’s.
Conceptualismul la apogeu: un act de artă, nu o glumă
„Comedian” a stârnit încă de la prima sa apariție la Art Basel Miami Beach reacții extreme. Fiecare element al lucrării a fost conceput cu intenție, de la banalitatea bananei la efemeritatea acesteia. Cattelan a făcut un comentariu îndrăzneț despre valoarea și natura artei, reamintindu-ne de pionierii conceptualismului, precum Marcel Duchamp și controversata sa „Fântână”, un urinariu expus în galerii.
„Aceasta nu e o glumă,” declara Cattelan, subliniind că opera de artă „Comedian” este o reflecție asupra a ceea ce considerăm valoros. Faptul că arta sa constă dintr-o banană ușor de înlocuit, vândută însă pentru o sumă enormă – 120 000 de dolari, subminează regulile pieței de artă și ne provoacă să ne întrebăm dacă valoarea lucrării derivă din calitatea ei intrinsecă sau din ceea ce suntem dispuși să plătim pentru ea.
Performanța neașteptată: o banană mâncată în fața mulțimii
Drama „Comedian” a atins un nou nivel când artistul de performance David Datuna a smuls banana de pe perete, a decojit-o și a mâncat-o în fața unei mulțimi uimite. Gestul său a fost perceput de unii ca o vandalizare, dar Datuna l-a apărat ca pe o „performanță artistică”. Această intervenție spontană a adăugat o nouă dimensiune lucrării, subliniind fragilitatea ei și accentuând natura perisabilă a obiectului ca metaforă pentru efemeritatea valorii în lumea artei.
Revenirea pe piață: un pariu cu valoarea artei
Cinci ani mai târziu, „Comedian” se întoarce la licitație, de data aceasta cu o estimare de până la 1,5 milioane de dolari. Pentru noul proprietar, pachetul include o banană, un sul de bandă adezivă și, desigur, un certificat de autenticitate și instrucțiuni de montare. Sotheby’s subliniază că nici banana, nici banda adezivă nu sunt originale – dar asta este tocmai esența lucrării: fiecare expunere cere o înlocuire a materialelor, rămânând constant doar mesajul, nu obiectul fizic.
Geniul sau îndrăzneala lui Cattelan?
Într-o declarație oficială, David Galperin, șeful departamentului de artă contemporană al Sotheby’s, a descris „Comedian” ca „o lucrare sfidătoare de pură genialitate”, care echilibrează critica profundă cu umorul subversiv. Potrivit lui Galperin, licitația „va realiza în mod esențial ideea conceptuală centrală a lucrării – publicul va avea cuvântul final în stabilirea valorii sale adevărate.”
În această epocă în care arta este măsurată în milioane, „Comedian” ne arată că valoarea nu stă în materialele folosite, ci în ideea care le leagă. Cattelan ne forțează să reflectăm asupra modului în care cultura populară, piața de artă și percepțiile noastre asupra valorii și artei pot fi la fel de perisabile ca o banană – atât de ușor de înlocuit, dar imposibil de uitat.