Ce greșeli fac turiștii români în Malta
Țară de dimensiunile Bucureștiului, Malta face inutilă cramponarea de anumite zone de cazare și de transportul în comun în dauna ridesharing-ului. Popularizată ca destinație de vară, Malta oferă însă cel mai bun raport cost-beneficii pentru turiști-iarna.
Bucureștiul are 228 km pătrați, iar Malta, cu cele trei insule ale sale (Malta, Gozo, Comino), 316 km pătrați. Avem, așadar, o țară de dimensiuni apropiate de ale capitalei noastre, care fascinează cultural (limba e arabă, dar religia catolică e ferventă, istorie bogată, arhitectură atipică), din punctul de vedere al turismului estival (sunt la mare căutare apele sale cristaline și plajele), dar și al gastronomiei (coexistă cu mare succes bucătăria locală – se mănâncă mult iepure, cea grecească și cea italienească).
Ca amalgamul să fie complet, adăugați condusul pe dreapta, amintire a perioadei când arhipelagul maltez se afla sub dominație britanică.
Mersul cu taxiul e recomandat când timpul presează
Dacă în articolul despre Budapesta subliniam că turiștii fac o greșeală folosind taxiurile în dauna transportului public, foarte bine organizat, aici este exact pe dos.
Malta este foarte mică, iar transportul public suferă din această cauză. Există doar autobuze, care vin la un interval de 15-25 de minute, iar ansamblul de sensuri unice e destul de derutant pentru turiștii care trebuie să folosească la întoarcere alte autobuze decât la dus.
Pentru o destinație care presupune schimbarea a două mijloace publice de transport, așteptarea poate dura în total până la 40 de minute, ceea ce nu e chiar plăcut în zilele călduroase de vară, când se întâmplă uneori ca șoferii să nu mai oprească în anumite stații, odată ce autobuzul e plin.
Taxiurile private, prin Uber și Bolt, funcționează însă ireproșabil, nu sunt cu mult mai scumpe decât în București (cu 15-20%), iar distanțele, fiind relativ scurte, nici nu te fac să regreți prețul mic al biletelor de autobuz (2,5 euro ziua și 3 euro noaptea), mai ales când faci călătoria în trei persoane.
În plus, călătoria cu taxiul poate fi un pretext pentru relaționare cu diferite culturi – la ultima vacanță petrecută acolo, în ianuarie 2024, am folosit Bolt de șase ori, iar șoferi au fost un moldovean de peste Prut, un maltez, un irakian, un sârb, un indian și un libian. Fiecare, cu povestea lui și cu ponturile turistice aferente.
Când să mergi în Malta?
Malta este vândută ca o destinație de vară în România, dar iarna sunt cele mai bune combinații preț-beneficii. Cine ocolește Malta din cauza anotimpului greșeste. Sigur, iarna nu te poți bălăci în apele turcoaz și nici nu te poți relaxa pe plajele sale, dar prețurile oferite pentru biletele de avion (zboară Wizz Air și Ryanair acolo, cele două companii fiind, de altfel, cu rezidență fiscală malteză) și cazare sunt imbatabile. Vara, tarifele cresc foarte mult, odată cu temperaturile.
Din cauza cererii reduse și a faptului că hotelurile funcționează tot anul, poți găsi însă oferte incredibile pentru ianuarie-februarie care să implice prețuri dus-întors de 200 de lei la biletele de avion și cazare în apartamente de 4 stele de la 250 de lei pe noapte.
De pildă, în ianuarie prețul biletelor de avion cu Wizz Air pleacă de la 129 lei/sens, iar dacă se achiziționează abonamente de grup (Wizz Discount Club-70 euro pentru 5 persoane timp de un an), prețul ajunge la 77 lei/sens. O cazare în rețeaua AX Hotels, în Qawra, hotel 4 stele, presupune un preț de la 300 de lei/noapte pentru un apartament, iar dacă coborâm ștacheta la mp și număr de persoane pornim de la 150 lei/noapte pentru Malta. Clima este, la rândul său, foarte ofertantă iarna, cu temperaturi de 15-18 grade în timpul zilei și multe zile cu soare (vântul și nu ploaia creează disconfort în Malta uneori).
Așa că, decât o vacanță fără zăpadă în Sinaia, ați putea încerca una cu soare și temperaturi cu 10-15 grade mai mari în Malta, la costuri comparabile. Mai ales dacă ați tot fost pe Valea Prahovei în ultimul timp, dar nu ați încercat experiența Maltei.
Cum vorbim de o țară mică, cramponarea de anumite zone care oferă tarife mai piperate de cazare (precum Sliema, în Valletta sunt oricum puține cazări și mai scumpe) nu are rost, mai ales că distanțele se acoperă ușor în Malta (Qawra, Bugibba sunt zone mai accesibile ca preț, Gozo este de asemenea mai ieftină decât media).
Ce să vezi în Malta?
Capitala Valletta (deși titulatura de orașe în Malta e exagerată, vorbim mai degrabă de cartiere cu spații goale, cu vegetație săracă între ele), capitala istorică Medina (un oraș-cetate, cu 300 de locuitori, o bijuterie arhitectonică), plimbări cu barca la Blue Grotto (un ansamblu de stânci, cu grote naturale care se vizitează cu bărcile cu motor), Marsaxlokk (un sat pescăresc pitoresc, se fac și de aici mici croaziere), plimbări cu feribotul între Sliema, Birgo și Valletta, insula Gozo cu atmosfera sa patriarhală (se ajunge în 40 de minute cu feribotul din insula Malta), gelateriile italiene, restaurantele malteze, catedralele gotice din Vallettta și Medina etc, etc.
Deși este de dimensiuni comparabile cu Bucureștiul, Malta va fi greu de acoperit în câteva zile, astfel încât veți dori să reveniți pentru o explorare suplimentară, mai ales la tarifele din timpul iernii.