Referendumul pentru București: care sunt, de fapt, întrebările

Publicat: 11 nov. 2024, 08:41, de Radu Caranfil, în Administratie , ? cititori
Referendumul pentru București: care sunt, de fapt, întrebările
strazi-Bucuresti_INQUAM_Photos_George_Calin.jpeg

În contextul alegerilor prezidențiale din 24 noiembrie 2024, Bucureștiul se pregătește să organizeze un referendum local pe teme de interes major pentru locuitorii săi. Această inițiativă, deși lăudabilă din perspectiva implicării cetățenilor în procesul decizional, ridică numeroase provocări logistice și juridice.

În general, orice proiect de restrângere a administrației publice este privit cu ură de politicieni. Fiindcă, e clar, dispare bliduțul cu icre negre de sub nasul frecătorilor de mentă consacrați. Astfel încât bucureștenii vor vota, probabil, așa cum au făcut-o și pentru restrângerea numărului de parlamentari la 300. Și, după vot, nu se va întâmpla absolut nimic.

Temele referendumului: ce vor trebui bucureștenii să decidă

Consiliul General al Municipiului București a aprobat organizarea referendumului local, propunând cetățenilor trei întrebări esențiale:

  1. Repartizarea impozitelor și taxelor locale: Sunteți de acord ca repartizarea între Primăria Municipiului București și primăriile de sector a impozitelor pe venit și a taxelor și impozitelor locale colectate de la bucureșteni să fie aprobată de către Consiliul General al Municipiului București?
  2. Eliberarea autorizațiilor de construire: Sunteți de acord ca Primarul General al Municipiului București să emită autorizațiile de construire pe întreg teritoriul administrativ al orașului?
  3. Program de educație antidrog în școli: Sunteți de acord ca Primăria Municipiului București să finanțeze și să implementeze un program de educație pentru sănătate și prevenire a consumului de droguri în toate școlile din București?

Aceste întrebări abordează aspecte cruciale privind gestionarea resurselor financiare, urbanismul și sănătatea publică în capitală.

Provocările organizatorice: între legislație și logistică

Organizarea simultană a alegerilor prezidențiale și a referendumului local implică o coordonare complexă între diverse instituții. Biroul Electoral Central (BEC) a inițiat discuții cu Guvernul, Primăria Capitalei, Prefectura și Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) pentru a asigura desfășurarea corespunzătoare a ambelor scrutine.

Una dintre principalele provocări este asigurarea resurselor necesare pentru tipărirea buletinelor de vot și organizarea secțiilor de votare. Primarul general, Nicușor Dan, a subliniat că, în absența unei legi care să permită comasarea celor două procese electorale, costurile referendumului ar putea ajunge la 7-10 milioane de lei.

Aspecte juridice: validitatea și legalitatea referendumului

Decizia de a organiza referendumul a fost contestată în instanță de mai multe persoane, însă Tribunalul București a respins solicitările de suspendare a hotărârii Consiliului General. Cu toate acestea, președintele AEP, Toni Greblă, a atras atenția asupra dificultăților organizatorice și juridice legate de desfășurarea simultană a celor două procese electorale, subliniind că BEC nu are atribuții în organizarea referendumurilor locale.

Implicarea cetățenilor: democrație participativă sau confuzie electorală?

Inițiativa de a consulta bucureștenii pe teme de interes local reprezintă un exemplu de democrație participativă. Totuși, organizarea simultană a referendumului cu alegerile prezidențiale poate genera confuzie în rândul alegătorilor și poate afecta prezența la vot. Este esențial ca autoritățile să asigure o informare adecvată a cetățenilor și să faciliteze procesul de votare pentru ambele scrutine.

Un pas înainte sau un obstacol în calea democrației locale?

Referendumul local din București, programat pentru 24 noiembrie 2024, reprezintă o oportunitate de a implica cetățenii în decizii esențiale pentru comunitate. Cu toate acestea, provocările organizatorice și juridice ridică semne de întrebare privind eficiența și oportunitatea desfășurării simultane a celor două procese electorale. Rămâne de văzut dacă autoritățile vor reuși să depășească aceste obstacole și să transforme această inițiativă într-un exemplu de bună practică în democrația locală.

Desființarea primăriilor de sector? Când?

Discuția privind desființarea primăriilor de sector din București a căpătat amploare în ultima perioadă, fiind percepute de unii ca entități ce funcționează ca „baronii locali” cu bugete gestionate în interesul partidelor politice.

Percepția bucureștenilor:

O parte semnificativă a locuitorilor Capitalei consideră că actuala structură administrativă, cu șase primării de sector, duce la fragmentarea deciziilor și la ineficiență în gestionarea problemelor orașului. Există nemulțumiri legate de suprapunerea atribuțiilor între Primăria Generală și cele de sector, ceea ce generează confuzie și birocratizare excesivă. Mulți bucureșteni susțin ideea unei administrații centralizate, care să asigure o viziune unitară și coerentă pentru dezvoltarea orașului.

Pozițiile partidelor politice:

Partidul Social Democrat (PSD): Premierul Marcel Ciolacu a declarat că, dacă bucureștenii consideră că desființarea primăriilor de sector ajută la descentralizare, „așa o să facem”, subliniind că orice exercițiu democratic este binevenit.

Partidul Național Liberal (PNL): Primarul Sectorului 6, Ciprian Ciucu, a menționat că este important ca de modul în care se împarte bugetul Primăriei Capitalei să se ocupe specialiști și că decizia finală trebuie să fie una politică.

Uniunea Salvați România (USR): Primarul general al Capitalei, Nicușor Dan, a afirmat că în următorii patru ani nu poate fi pusă în discuție dispariția unor sectoare, deoarece există primari și consilieri locali aleși, dar a menționat că acest subiect ar putea fi adus în discuție, eventual, pentru 2028.

În concluzie, deși există o dezbatere activă privind desființarea primăriilor de sector, opiniile sunt împărțite atât în rândul bucureștenilor, cât și al partidelor politice. Implementarea unei astfel de măsuri ar necesita consultări ample și modificări legislative semnificative.