Cazărmi și imobile de la MApN, în pericol din cauza neregulilor cadastrale și de înregistrare: Statul riscă pierderi financiare și juridice

Publicat: 11 nov. 2024, 16:05, de Cristian Matache, în ACTUALITATE , ? cititori
Cazărmi și imobile de la MApN, în pericol din cauza neregulilor cadastrale și de înregistrare: Statul riscă pierderi financiare și juridice

Mai multe cazărmi și imobile aflate în administrarea Ministerului Apărării Naționale (MApN) nu au fost înscrise corect în evidențele cadastrale și publicitare imobiliare, iar documentațiile necesare pentru clarificarea situației juridice au fost întârziate sau incomplete. Aceste deficiențe sunt cauzate de nerespectarea legislației în vigoare, inclusiv prin nepromovarea acțiunilor în instanță și nereguli în înregistrarea activelor fixe, ce pun în pericol integritatea patrimoniului public și riscă să ducă la pierderi financiare și juridice pentru stat, se arată într-un raport al Curții de Conturi

Conform instituției,

  1. Nu au fost întreprinse toate demersurile necesare în vederea clarificării situației juridice și înscrierii în evidențele cadastrului și publicității imobiliare a unor bunuri care alcătuiesc domeniul public al statului, aflate în administrarea entității, contrar prevederilor legale, existând la data de 31.12.2023 cazărmi neintabulate integral, motivat de existența unor litigii și proceduri administrative.

Din documentele prezentate a rezultat că la data de 31.12.2023 există cazărmi neintabulate integral în cartea funciară, contrar prevederilor legale, motivat de existența unor litigii și proceduri administrative

(cazarma Năvodari, cazarma Ghercești, cazarma Vela-Orodel, cazarma Cheriu, cazarma Oșorhei, cazarma Șintereag, cazarma Zărnești, cazarma Predeal, cazarma Jichiș, cazarma Târgu Mureș, cazarma Mohu, cazarma București, cazarma Lungulețu, cazarma Serdanu, cazarma Mihai Bravu, cazarma Câmpina, cazarma Târgșoru Nou, cazarma Giurgiu).

În vederea clarificării situației juridice și înscrierii în evidențele cadastrale și publicității imobiliare a unor bunuri din domeniul public al statului, centrele de domenii și infrastructuri au întreprins demersuri în vederea obținerii informațiilor necesare promovării acțiunilor în justiție (cazarma Năvodari), au întocmit documentațiile de promovare a litigiilor imobiliare și le-au înaintat consilierilor juridici teritoriali (cazarma Ghercești, cazarma Vela-Orodel, cazarma Cheriu, cazarma Oșorhei, cazarma Șintereag, cazarma Zărnești, cazarma Predeal, cazarma Jichiș, cazarma Mohu).

Cu toate acestea, acțiunile nu au fost promovate în instanță în toate cazurile în care au existat solicitări (cazarma Ghercești, cazarma Vela-Orodel, cazarma Cheriu, cazarma Oșorhei, cazarma Șintereag, cazarma Zărnești, cazarma Predeal, cazarma Jichiș, cazarma Mohu) motivat de insuficiența actelor translative de proprietate transmise în vederea susținerii cererii (cazarma Ghercești, cazarma Vela-Orodel, cazarma Șintereag), de necesitatea lămuririi pe deplin a situației juridice complexe prin întocmirea unui raport de expertiză extrajudiciară (cazarma Cheriu), de necesitatea completării și actualizării documentației preliminare pentru formularea și susținerea acțiunii în instanță (cazarma Predeal).

De asemenea, în vederea înscrierii în evidențele specifice ale cadastrului și publicității imobiliare, documentațiile tehnice pentru cazarma București sunt în lucru la Agenția de Informații Geospațiale a Armatei pentru redepunere, iar documentele primite pentru cazarma Lungulețu de la Administrația Apelor Române și de la Agenția Națională de Îmbunătățiri Funciare sunt în lucru pentru identificarea și corectarea suprapunerilor pentru terenul cazărmii, care reprezintă un canal de desecare, înregistrat în anexele H.G. 1705/2006 atât în administrarea MApN, cât în administrarea Administrației Naționale Apele Române.

Pentru cazarma Serdanu – Centrul de Domenii și Infrastructuri (CDI) nr. 1 București a solicitat Primăriei comunei Lungulețu copii ale înscrisurilor în baza cărora au fost emise titlurile de proprietate precum și adresele de domiciliu ale posesorilor titlurilor de proprietate. Până în prezent nu au fost obținute date și informații în acest sens. Pentru cazarma Câmpina, în anul 2019, a fost reconstituită suprafața imobilului prin expertiza extrajudiciară, expertiză transmisă către DDI pentru verificare, iar pentru cazarma Târgu Mureș nu s-a promovat documentația preliminară pentru introducerea unei acțiuni în instanță.

Cauze: Nerespectarea în totalitate a prevederilor legale privind întocmirea documentației și înscrierea în evidențele cadastrale a tuturor acelor imobile pentru care nu s-a făcut încă acest demers.
Consecința: Riscul apariției unor neconformități în procesul de administrare a bunurilor imobile în cazul unor eventuale litigii.

2. Înregistrarea în evidența contabilă și raportarea în situațiile financiare anuale, contrar prevederilor legale, a unor active fixe corporale (construcții, terenuri și amenajări de terenuri) în lipsa unor mențiuni în contractul de vânzare-cumpărare privind valoarea terenului, a construcției și a anexelor sau în absența unor acte care să ateste apartenența la domeniul public al statului și administrarea MApN, precum și în condițiile în care acestea au fost predate sau se regăsesc în evidența contabilă a altor unități.

Din analiza documentelor prezentate s-au constatat active fixe corporale înregistrate în evidența contabilă contrar prevederilor legale după cum urmează:

– În baza Contractului de vânzare nr. 2023/xxxxx/31.08.2023 a fost achiziționată o locuință de intervenție de pe piața liberă în localitatea Tervuren/Bruxelles, Belgia. Ca urmare a derulării acestei operațiuni, în evidența UM xxxxx figurează înregistrată la data de 31.12.2023, doar o construcție cu valoarea de 5.935.048 lei, în condițiile în care, conform contractului, MApN a cumpărat „o casă de locuit cu terenul de sub ea și din jurul acesteia și anexe, cu o suprafață – conform titlului și numărului de cadastru de 8 ari și cinci centiari”. În contractul de vânzare nu a fost detaliată distinct valoarea terenului, a construcției și anexelor. În timpul misiunii de audit s-a procedat la efectuarea înregistrărilor contabile de corecție prin notele contabile cu nr. 2, 3 și 4 din 21.03.2024. Totodată, la inițiativa MAPN a fost elaborată și adoptată HG nr. 522/2024 privind înscrierea imobilului respectiv în inventarul centralizat al bunurilor din domeniul public al statului și darea acestuia în administrarea ministerului.

– Nu au fost identificate, pentru toate activele fixe corporale înregistrate în evidența contabilă, documente care să ateste apartenența la domeniul public al statului și administrarea MApN, astfel:

  • nu există documente care să ateste apartenența la domeniul public al statului și administrarea MApN pentru suprafața de 0,8718 ha, înregistrată în evidența contabilă a UM xxxxx, reprezentată de un drum de acces administrat de Primăria Dej, care figurează în cartea funciară veche cu proprietar Orașul Dej (Imobilul Jichiș);
  • nu există documente care să ateste dreptul de proprietate pentru două active înregistrate în evidența contabilă a UM xxxxx (rețea alimentare cu apă și puț apă), dar care figurează în domeniul public al comunei Sânmartin (Imobilul Cihei);
  • nu există documente care să ateste dreptul de proprietate și administrare asupra terenului înregistrat în evidența contabilă a UM xxxxx (Imobilul Oradea). Proprietarul terenului pe care este amplasat imobilul este RA Aeroportul Oradea;
  • nu există documente care să ateste dreptul de proprietate și administrare asupra terenului înregistrat în evidența contabilă a UM xxxxx (Imobilul Zărnești). Potrivit Procesului verbal privind rezultatele inventarierii nr. A-xxxx/25.08.2023, terenul a intrat în evidențele MApN conform Deciziei Prefecturii Județului Brașov nr. 390 din 21.11.1991 și Procesului-verbal nr. 715 din 30.03.1992, dar conform acestor documente s-a transmis doar un drept de folosință asupra terenului aferent cazărmii;
  • incinta 2 (Imobilul Giurgiu) nu a fost înscrisă în cartea funciară, întrucât în evidența O.C.P.I. Giurgiu figurează că imobilul (teren și luciu de apă) este în proprietatea statului și administrarea Ministerului Transporturilor, fiind dat în folosința Administrației Fluviale a Dunării de Jos pentru Compania Națională Administrația Porturilor Dunării Fluviale S.A. Giurgiu.

– Din imobilul București, ca urmare a reorganizării patrimoniului MApN, s-au desprins încă trei indicative de cazarmă (xxxx, xxxx și xxxx) la înregistrarea cărora s-au produs erori materiale care au condus la dubla înscriere a unor active fixe în evidențele cantitativ-valorice ale mai multor unități militare. Astfel, în evidența contabilă a UM xxxxx sunt înregistrate active fixe care au fost predate altor entități sau se regăseau și în evidența cantitativ-valorică a UM xxxxx și UM xxxxx. În procesul verbal de inventariere nr. A xxxxx/14.12.2022 s-a propus întocmirea unui act de constatare care să reglementeze situația de fapt a cazărmii xxx, respectiv predarea acesteia, în totalitate, către unitatea utilizatoare, astfel încât, în evidența cantitativ-valorică a UM xxxxx să nu mai fie înregistrată cazarma. Până la această dată nu a fost întocmit un astfel de document.

Cauze: Neaplicarea prevederilor legale privind înregistrarea activelor fixe corporale aflate în patrimoniul instituțiilor publice, în vederea reflectării valorii reale precum și a prezentării în situațiile financiare a unei imagini fidele asupra patrimoniului, neefectuarea controalelor de supraveghere a activităților, precum și exercitarea necorespunzătoare a unor forme de control intern.

Consecința: Situațiile financiare nu reflectă în mod fidel situația patrimoniului propriu, datorată înregistrării în evidența contabilă a unor active corporale fără respectarea prevederilor legale, în lipsa unor acte care să ateste apartenența la domeniul public al statului și administrarea MApN, precum și în condițiile în care acestea au fost predate sau se regăsesc în evidența contabilă a altor unități.

3. În evidențele unităților militare din compunerea DDI figurează 139 locuințe de serviciu, neînchiriate, aflate într-o stare necorespunzătoare, unele dintre acestea fiind situate în localități în care MApN nu mai are structuri dislocate încă din anul 2000.

Potrivit prevederilor legale, locuinţele de serviciu aflate în administrarea MApN formează fondul locativ destinat cazării personalului MApN şi familiilor acestuia și se administrează în interesul Ministerului Apărării Naţionale, prin închiriere, personalului acestuia, conducătorii

entităţilor publice având obligaţia să realizeze o bună gestiune financiară prin asigurarea legalităţii, regularităţii, economicităţii, eficacităţii şi eficienţei în desfăşurarea activităţii.

În evidențele unităţilor militare din compunerea DDI figurează 139 unități locative/locuințe de serviciu, neînchiriate, aflate într-o stare necorespunzătoare, unele dintre acestea fiind situate în localități în care MApN nu mai are structuri dislocate încă din anul 2000.

Pentru 96 locuințe din imobilul xxx Ianca, care prezintă o stare avansată de degradare și nu mai prezintă siguranță în exploatare, în timpul misiunii de audit a fost întocmit Raportul A – xxxx/29.02.2024 care a fost promovat pe circuitul de avizare, fiind reluate procedurile de scoatere din funcțiune și casare a construcțiilor.

Imobilul xxxx Șintereag a făcut obiectul mai multor solicitări ale Primăriei Comunei Șintereag privind transmiterea din domeniul statului în domeniul local, care au fost avizate favorabil de către structurile abilitate ale MApN abia în anul 2023, conform raportului nr. L-xxxx din 20.09.2023. Prin adresa nr. A 9050/15.11.2023 s-a comunicat Primăriei Comunei Șintereag acordul MApN privind transmiterea părții din imobilul xxxx Șintereag, aflat în domeniul public al statului, în condițiile art. 292 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, respectiv a părții din imobil aflată în domeniul privat al statului în condițiile art. 358 din Codul administrativ.

Locuințele nevândute din cadrul imobilului xxxx Vulcan au făcut obiectul unor solicitări ale Primăriei Municipiului Vulcan pentru transmiterea acestora, demers care nu a fost finalizat întrucât procedura inițiată de MApN privind transmiterea bunurilor din proprietatea privată a statului în proprietatea privată a unei unități administrativ teritoriale prin donație, cu darea acordului de către Guvern, prin aprobarea unui memorandum și al autorității publice locale prin adoptarea unei hotărâri a consiliului local nu a primit avizul Ministerului Justiției, conform adresei nr. 4293/2018.

Cauze: Locuințele de serviciu identificate, se află în localități în care MApN nu mai are structuri dislocate încă din anul 2000, respectiv nu există cerere pentru utilizarea acestora.
Consecințe: Neatingerea scopului prevăzut în fundamentarea unor acte normative referitoare la buna gestiune și la administrarea fondului locativ în interesul MApN prin închiriere personalului acestuia, majorarea nejustificată a unor cheltuieli efectuate pentru întreținerea locuințelor de serviciu situate în localități în care MApN nu mai are structuri dislocate.

RAC_Directia_Domenii_si_Infrastructura_din_cadrul_MAN__Dep_5_020160967