„Îmbârligătura” lui Prigoană: cum s-a vândut Realitatea TV pentru doar 100 de dolari
Omul de afaceri Silviu Prigoană, cunoscut pentru spiritul său antreprenorial și pentru înființarea primului post de știri din România, Realitatea TV, a dezvăluit în 2020 că a vândut acest post după doi ani de activitate pentru suma simbolică de 100 de dolari.
Începuturile Realitatea TV
În noiembrie 2001, Silviu Prigoană a lansat Realitatea TV, prima televiziune de știri din România, cu o investiție inițială de 2 milioane de dolari. Alături de el, în acționariat se aflau personalități precum Mircea Dinescu, care deținea 5% din acțiuni, și alți parteneri de afaceri. Prigoană a declarat: „Trebuie să amintesc că eram șase acționari. Eu eram acționar majoritar, era Mircea Dinescu – care avea 5%, Paul Ifrimache, Eugen Progloff – cu 10%, Mihalache Dumitru și Minea George. Noi eram acționarii postului Realitatea.„
Decizia de vânzare și suma simbolică
După doi ani de operare, în 2003, Consiliul de Administrație al Realitatea TV a decis să vândă postul de televiziune. Prigoană a explicat că unul dintre acționari, Bluelink Comunicazioni din Elveția, s-a retras din afacere, ceea ce a dus la dificultăți financiare pentru companie. Astfel, s-a luat decizia de a vinde televiziunea pentru suma simbolică de 100 de dolari. „A costat 7 milioane (de dolari, n.r.) și 7 milioane a costat întreținerea doi ani (…) și am vândut-o urmare a hotărârii Consiliului de Administrație. V-am explicat că Bluelink Comunicazioni din Elveția s-a retras din business. Firma între timp având niște probleme financiare, am vândut-o cu 100 de dolari. Sunt toate documentele.„
Cumpărătorul și traseul ulterior al televiziunii
Contrar speculațiilor, Prigoană a precizat că nu a vândut Realitatea TV direct lui Sorin Ovidiu Vântu, ci unui anumit domn Mărgineanu, despre care se crede că reprezenta Bluelink Comunicazioni din Elveția. Ulterior, domnul Mărgineanu ar fi vândut televiziunea către Petromservice, care, la rândul său, a împrumutat bani de la Sorin Ovidiu Vântu, angajând acțiunile ca garanție.
Neplata împrumutului a dus la preluarea acțiunilor de către Vântu. „Și ca o surpriză pentru dumneavoastră, nu am vândut-o lui Sorin Ovidiu Vântu. (…) Am avut niște discuții și cu Sorin Ovidiu Vântu. Televiziunea de știri a fost vândută ‘unui domn Mărgineanu’, a mai spus Prigoană. ‘Domnul Mărgineanu care a cumpărat-o, care era, am înțeles eu, printre altele, reprezentantul Bluelink Comunicazioni din Elveția ar fi vândut-o ulterior nu lui Vântu personal, ci la Petromservice, o companie. (…) Și Petromservice-ul a împrumutat ceva bani de la Sorin Ovidiu Vântu și a angajat acțiunile. Nu au dat banii înapoi și a intrat în posesia acțiunilor Sorin Ovidiu Vântu. Deci un pic mai îmbârligată povestea’.„
Reacția publicului și impactul asupra carierei lui Prigoană
Vânzarea Realitatea TV pentru doar 100 de dolari a stârnit controverse și speculații în rândul publicului și al presei. Cu toate acestea, Prigoană a subliniat că tranzacția a fost rezultatul unei decizii de afaceri luate în contextul dificultăților financiare ale companiei și al retragerii unui acționar important. El a menționat că a păstrat bancnota de 100 de dolari primită în urma vânzării ca pe un suvenir, înrămând-o.
Îmbârligată, de ce să ne mințim
Povestea vânzării Realitatea TV de către Silviu Prigoană pentru suma simbolică de 100 de dolari evidențiază complexitatea și imprevizibilitatea lumii afacerilor media din România. Decizia, influențată de factori financiari și de retragerea unui partener de afaceri, a avut un impact semnificativ asupra peisajului mediatic românesc și asupra carierei lui Prigoană. Această experiență subliniază provocările cu care se confruntă antreprenorii în industria media și importanța adaptabilității și a luării de decizii strategice în fața dificultăților financiare.
Ce altceva se mai poate menționa despre Realitatea TV? Cum era postul la vremea respectivă?
Realitatea TV, lansată în 2001 de Silviu Prigoană, a fost primul post de televiziune din România dedicat exclusiv știrilor, marcând o schimbare semnificativă în peisajul media românesc. Inițial, a funcționat ca un post generalist, dar s-a reprofilat rapid, oferind programe informative 24 de ore din 24.
Formatul și conținutul
Postul a introdus buletine de știri orare și a implementat benzi „crawl” în partea de jos a ecranului, unde erau afișate cele mai recente informații. Grila de programe includea jurnale de știri, emisiuni de analiză politică, socială, culturală și științifică. Filozofia postului era că evenimentul guvernează programul, astfel încât desfășurătorul de emisie putea fi dinamizat cu informații de ultimă oră.
Echipa și personalitățile
Printre jurnaliștii și oamenii de media prezenți la Realitatea TV se numărau Emil Hurezeanu, Melania Medeleanu, Stelian Tănase, Mircea Dinescu, Andreea Crețulescu, Letiția Zaharia, Cosmin Prelipceanu și Mihai Tatulici. Aceștia au contribuit la creșterea credibilității și popularității postului.
Evoluția și schimbările ulterioare
În 2004, Silviu Prigoană a vândut Realitatea TV unei companii italiene, care ulterior a vândut-o către Petrom. În 2006, postul a fost preluat de Sorin Ovidiu Vântu, care a fost acuzat de utilizarea televiziunii pentru a manipula opinia publică împotriva președintelui Băsescu și a partidului său. După intrarea în insolvență în 2011, Vântu a vândut postul omului de afaceri Elan Schwarzenberg, în timp ce managementul grupului media a fost preluat de Sebastian Ghiță. În 2013, Realitatea TV a fost achiziționată de Cozmin Gușă și Maricel Păcuraru.
Închiderea și transformarea în Realitatea Plus
După ce a devenit insolventă în 2011 și a intrat în faliment în 2019, Realitatea TV și-a pierdut licența pe 31 octombrie 2019. Postul a început să emită pe 1 noiembrie 2019 sub numele Realitatea Plus, un canal lansat în 2015 pentru publicul din afara României. Realitatea Plus folosește o versiune ușor modificată a logo-ului anterior al Realitatea TV.
Impactul asupra peisajului media românesc
Realitatea TV a fost un pionier în jurnalismul de știri din România, stabilind standarde înalte pentru informarea publicului și influențând modul în care știrile sunt prezentate și consumate. De-a lungul anilor, a trecut prin multiple schimbări de proprietate și management, reflectând dinamica și provocările industriei media din România.