Industria bunurilor personale de lux scade pentru prima dată de la criza din 2008-2009, cu excepția perioadei pandemiei
Vânzările globale de produse de lux vor scădea cu 2% în 2024, unul dintre cei mai slabi ani înregistrați vreodată, estimează analiştii firmei de consultanţă Bain.
Baza consumatorilor de lux a scăzut cu 50 de milioane de persoane, de la un total de aproximativ 400 de milioane de consumatori
- Industria luxului a pierdut 50 de milioane de consumatori în ultimii doi ani
- Creșterile de prețuri au jucat un rol important, outlet-urile depășind performanțele sectorului
- Strategiile de prețuri ale mărcilor vor influența perspectivele de creștere
Potrivit firmei de consultanță Bain & Company, vânzările de bunuri de lux personale vor scădea în condițiile în care creșterile de prețuri și incertitudinea economică reduc baza de clienți a industriei, scrie Reuters.
Piaţa globală a luxului este estimată la 363 de miliarde de euro (386 de miliarde de dolari).
Bain a estimat o scădere a vânzărilor de 20-22% în China, care a devenit un obstacol după un boom de ani de zile înainte de pandemie, alimentat de clasa de mijloc bogată și în creștere.
Previziunile includ efectul mișcărilor din piaţa valutară.
„Aceasta este prima dată când industria bunurilor de lux personale a scăzut de la criza din 2008-2009, cu excepția pandemiei”, a declarat pentru Reuters Federica Levato, partener Bain.
Studiul publicat miercuri va spori probabil îngrijorarea investitorilor cu privire la faptul că actuala scădere a sectorului, care a afectat acțiunile unor companii precum LVMH și Kering, ar putea fi mai lungă și mai profundă decât se anticipa.
Se preconizează că vânzările globale de bunuri personale de lux – îmbrăcăminte, accesorii și produse de înfrumusețare – vor stagna (la rate de schimb constante) în timpul sezonului de sărbători, iar evoluţia din China va rămâne negativă, a declarat Levato.
O schimbare a politicii brandurilor de a-și poziționa produsele într-un interval de preț mai mare, împreună cu o încredere mai scăzută a consumatorilor pe fondul războaielor, al problemelor economice ale Chinei și al alegerilor din întreaga lume, a determinat mulți clienți, în special cei tineri, să renunțe la achiziții.
„Baza consumatorilor de lux a scăzut cu 50 de milioane de persoane în ultimii doi ani, de la un total de aproximativ 400 de milioane de consumatori”, a declarat Levato.
Perspectivele de creștere pentru piață depind parțial de strategiile pe care brandurile aleg să le urmeze, inclusiv în ceea ce privește prețurile, a adăugat ea.
O altă dovadă că prețurile mai mari îi rețin pe consumatori – Bain a declarat că segmentul outlet-urilor a înregistrat performanțe superioare.
Posibilele reduceri ale ratei dobânzii și ale impozitelor ar putea încuraja americanii să cheltuiască mai mult
Sectorul bunurilor personale de lux este de așteptat să crească între 0% și 4% (la rate de schimb constante) în 2025, susținut de vânzările din Europa și America, China fiind văzută recuperându-se doar în a doua parte a anului.
Levato a declarat că victoria lui Donald Trump în alegerile prezidențiale din SUA a eliminat o incertitudine, în timp ce posibilele reduceri ale ratei dobânzii și ale impozitelor ar putea încuraja americanii să cheltuiască mai mult.
Spre deosebire de bunurile personale, cheltuielile de lux pentru experiențe, cum ar fi călătoriile şi restaurantele, sunt de așteptat să crească în acest an.