Metrorex sfidează responsabilitatea și legea transparenței! Bucureștenii rămân captivi în aglomerație, fără trenuri moderne de metrou

Publicat: 15 nov. 2024, 09:19, de Cristian Matache, în Transporturi , ? cititori
Metrorex sfidează responsabilitatea și legea transparenței! Bucureștenii rămân captivi în aglomerație, fără trenuri moderne de metrou

În data de 1 octombrie 2024, ziarul PUTEREA a trimis o serie de întrebări, în temeiul legii 544 privind accesul la informațiile publice, către Metrorex S.A., solicitând explicații despre motivul pentru care bucureștenii nu beneficiază de trenuri moderne de metrou și cine își asumă responsabilitatea pentru întârzierea punerii pe șină a acestor garnituri. Au trecut deja 30 de zile lucrătoare de la solicitare, iar Metrorex nu a furnizat niciun răspuns oficial, deși legea prevede obligativitatea acestuia.

Publicația noastră, după ce a analizat documente și a centralizat declarațiile oficialilor Metrorex în mass-media, a dorit să afle de la conducerea societății de transport, deținută de statul român, despre situația contractului privind livrarea a 13 trenuri de metrou Metropolis de către Alstom. Mai precis, am cerut Metrorex să ne spună de ce a modificat caietul de sarcini la scurt timp după semnarea contractului cu societatea franceză, pe 2 decembrie 2020, o decizie care a afectat semnificativ derularea acestuia.

Nimeni de la Metrorex nu își asumă nicio responsabilitate, nimeni nu mai iese în spațiul public să afirme de ce compania impută penalități de 30 de milioane de euro partenerului francez în condițiile în care contractul pentru livrarea celor 13 trenuri este de 100 milioane de euro, și nimeni nu își arogă vreo vină pentru că a schimbat regulile în timpul jocului.

Comportamentul lipsit de transparență și tergiversările Metrorex au dus la întârzieri semnificative în livrarea acestora, iar din cauza neglijenței și ineficienței acestei instituții, bucureștenii se confruntă cu riscul de a nu beneficia de trenuri moderne în viitorul apropiat.

Tăcerea s-a așternut după demisia recentă a președintelui Consiliului de Administrație Metrorex, Mihai Barbu. Acesta a fost figura centrală și foarte vocală a companiei, apărând frecvent în presă cu poziții publice privind contractul cu Alstom și cu o serie de acuzații de întârzieri și neconformități. În prezent, lipsa unui purtător de cuvânt stabil și a unei transparențe în comunicare creează o ruptură între Metrorex și public.

Șefa Metrorex a fost evazivă

Ziarul PUTEREA a fost prezent la un eveniment pe teme feroviare și a reușit să smulgă două vorbe de la Mariana Miclăuș, directorul general al Metrorex. Rugată să explice de ce a fost modificat caietul de sarcini la scurt timp după semnarea contractului cu societatea franceză, pe 2 decembrie 2020, o decizie care a afectat semnificativ derularea contractului, Mariana Miclăuș a fost evazivă.

„Metrorex a pus la dispoziția furnizorului Alstom toată documentația necesară, astfel încât proiectul să poată fi realizat de la începutul contractului. De asemenea, contractul a inclus o perioadă de proiectare, iar documentația a fost transmisă”, a fost răspunsul Marianei Miclăuș la întrebarea „de ce se solicită acele penalități în condițiile în care Metrorex a transmis un draft de documente online Alstom la trei săptămâni după semnarea contractului, care prevedea, printre altele, existența unei curbe de tip „S” de 50m/0m/50m la stația Romancierilor, din Drumul Taberei?”

Solicitată să spună dacă pentru Metrorex este mai profitabil să prelungească livrarea trenurilor, în condițiile în care contractul este de 100 de milioane de euro, iar penalitățile solicitate sunt de aproape 30 de milioane de euro, Mariana Miclăuș a afirmat că interesul companiei este să primească toate cele 13 trenuri.

Ce spune legea 544

Legea 544/2001 prevede că autoritățile și instituțiile publice trebuie să răspundă în termen de 30 de zile de la înregistrarea solicitării, iar în caz de refuz, să motiveze acest lucru în termen de 5 zile.

Refuzul explicit sau tacit al unui angajat desemnat al unei autorități sau instituții publice de a răspunde la solicitările legale constituie o abatere disciplinară, iar persoana vinovată poate fi sancționată. În cazul în care un cetățean se confruntă cu un astfel de refuz, acesta poate depune o reclamație la conducerea instituției respective în termen de 30 de zile de la momentul în care a aflat despre refuz. Dacă reclamația este considerată întemeiată, autoritățile sunt obligate să transmită un răspuns în termen de 15 zile, oferind nu doar informațiile solicitate, dar și detalii despre sancțiunile aplicate celui responsabil pentru refuzul inițial.

Dacă o persoană consideră că i-au fost încălcate drepturile prevăzute de lege, aceasta poate depune o plângere la secția de contencios administrativ a tribunalului în raza teritorială a domiciliului său sau în raza sediului autorității sau instituției publice implicate. Plângerea trebuie depusă în termen de 30 de zile de la expirarea termenului stabilit pentru răspuns. Instanța poate dispune ca autoritatea sau instituția publică să furnizeze informațiile solicitate și să plătească daune morale sau patrimoniale. Hotărârea tribunalului poate fi atacată cu recurs, iar decizia finală a Curții de Apel este definitivă și irevocabilă.

Pe scurt, despre contractul pentru livrarea celor 13 trenuri de metrou

Contractul semnat în decembrie 2020 între Alstom și Metrorex pentru furnizarea a 13 trenuri de metrou noi ar fi trebuit să aducă un sistem de transport modernizat în București, dar întârzierile și problemele de comunicare cu Metrorex au dus la stagnarea proiectului. La scurt timp după semnarea contractului cu Achizitorul, furnizorul Alstom Transport S.A., a constatat existența unei situații în teren, care nu era prevăzută în caietul de sarcini, respectiv existența unei curbe ”S” de 50m/0m/50m la stația Romancierilor, din Drumul Taberei. Această constatare s-a realizat de către furnizor pentru prima dată, din documentaţia as-build transmisă de Metrorex S.A. în format electronic, în cadrul ședinței din data de 23.12.2020, dar fără ca Achizitorul să atragă atenția asupra existenței acesteia.

Pe parcursul perioadei de implementare, Metrorex a întârziat furnizarea clarificărilor necesare, iar cerințele tehnice au fost comunicate abia după un an de la semnarea contractului. În ciuda acestor întârzieri, Metrorex nu a acceptat prelungirea termenelor de livrare, iar tensiunile au fost amplificate prin acuzațiile de întârzieri nejustificate la adresa Alstom, care au fost larg promovate în media. Mai mult, Metrorex a refuzat să semneze acte adiționale pentru a prelungi termenele, chiar și atunci când întârzierile erau cauzate de propriile neglijențe.

Pe lângă contractul de furnizare, Metrorex avea datorii semnificative față de Alstom pentru servicii de mentenanță, ceea ce a ridicat suspiciuni privind motivele reale din spatele întârzierilor. Astfel, gestionarea defectuoasă a acestui proiect a dus nu doar la întârzieri, ci și la o criză de încredere în sistemul de transport public din capitală.

Întrebări fără răspunsuri

Ziarul PUTEREA face publice întrebările pe care le-a adresat Metrorex și la care încă așteaptă răspunsuri:

  1. Care este valoarea totală, la acest moment, a facturilor emise de Alstom Transport S.A. în baza contractului de prestare servicii mentenanță pentru ramele electrice de metrou și vehiculele feroviare specifice infrastructurii de metrou, ajunse la scadență și neachitate de către Metrorex S.A.?
  2. Care este valoarea penalităților, calculate la zi, datorate de Metrorex S.A. ca urmare a neachitării la scadență a facturilor emise de Alstom Transport S.A. în baza contractului de prestare servicii mentenanță pentru ramele electrice de metrou și vehiculele feroviare specifice infrastructurii de metrou?
  3. Care este motivul pentru care Metrorex S.A. nu a achitat la termenul scadent facturile emise de Alstom Transport S.A. în baza contractului de prestare servicii mentenanță pentru ramele electrice de metrou și vehiculele feroviare specifice infrastructurii de metrou, deși prestatorul și-a îndeplinit obligațiile contractuale?
  4. Care este orizontul de timp estimat pentru achitarea datoriilor către Alstom Transport S.A., astfel încât să fie evitată o creștere substanțială a penalităților datorate?
  5. Cine răspunde pentru pierderile suferite de Metrorex S.A., societate de stat, ca urmare a aplicării penalităților pentru neplata la termen a facturilor emise de Alstom Transport S.A. pentru serviciile de mentenanță prestate?
  6. Care este motivul pentru care furnizorului Alstom Transport S.A. nu i s-a adus la cunoștință, la data emiterii, dispoziția de șantier prin care s-a modificat curba ”S” de la stația Romancierilor – magistrala M5, din 100m/0m/100m în 50m/0m/50m, mai ales că această dispoziție de șantier a adus modificări care nu erau prevăzute în caietul de sarcini și a fost emisă după publicarea caietului de sarcini în SEAP?
  7. Care este motivul pentru care abia după aproape un an de zile de la semnarea contractului nr. 143/02.12.2020, s-a adus la cunoștința furnizorului Alstom Transport S.A. existența dispoziției de șantier prin care s-a modificat curba ”S” de la stația Romancierilor – magistrala M5, din 100m/0m/100m în 50m/0m/50m?
  8. Care este motivul pentru care abia după mai mult de un an de zile de la semnarea contractului nr. 143/02.12.2020, Metrorex S.A. a comunicat ferm către Alstom Transport S.A. că este necesar ca trenurile ce urmau a fi livrate trebuie să aibă capacitatea de a rula într-o curbă ”S” de 50m/0m/50m, curbă de altfel neprevăzută în documentația de atribuire?
  9. Cum ar fi putut furnizorul Alstom Transport S.A. să respecte termenele de livrare asumate prin contractul nr. 143/02.12.2020, în condițiile în care nici măcar faza de proiectare nu a putut fi demarată un an de zile de la semnarea acestui contract, deoarece Achizitorul Metrorex S.A. nu a comunicat nici necesitatea ca trenurile ce urmau a fi livrate să aibă capacitatea de a rula într-o curbă ”S” de 50m/0m/50m și nici parametrii constructivi reali ai traseului pe care trenurile urmau a circula?
  10. În condițiile în care furnizorul Alstom Transport S.A. a comunicat în mod constant, încă de la momentul constatării existenței curbei ”S” de 50m/0m/50m, neprevăzută în caietul de sarcini, consecințele asupra întregului proces de producție (începând chiar cu faza de proiectare) și a solicitat agreerea unui act adițional care să evite eventuale probleme în derularea contractului, care este motivul pentru care abia la data de 25.08.2023 (după mai bine de doi ani și jumătate de la constatarea existenței curbei care nu era prevăzută în caietul de sarcini) Metrorex S.A. și-a exprimat refuzul de a recunoaște incidența cauzelor de întârziere și de a încheia un act adițional prin care să fie modificate termenele contractuale?
  11. Care este motivul pentru care Ministrul Transporturilor nu a fost informat corect cu privire la adevăratele probleme existente în derularea contractului de furnizare trenuri și care au determinat în mod direct depășirea termenelor de livrare?
  12. În condițiile în care datoria înregistrată de Metrorex S.A. față de Alstom Transport S.A. din derularea contractului de mentenanță este mult mai mare decât datoria înregistrată de Alstom Transport S.A. față de Metrorex S.A. ca urmare a aplicării de penalități în baza contractului nr. 143/02.12.2020, care sunt măsurile pe care le aveți în vedere pentru ca ambele contracte să fie derulate fără impedimente?
  13. A existat o analiză tehnică din partea Metrorex cu privire la impactul modificărilor curbei „S” asupra parametrilor tehnici ai trenurilor comandate de la Alstom? Dacă da, care au fost concluziile acestei analize?